flodhest Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Grunnen til at jeg begynte å høre på Dream Theater, var at jeg hadde hørt de hadde verdens beste gitarist, John Petrucci. Jeg hørte på musikken og ble etterhvert rimelig hektet, uansett om gitaristen er best i verden. Jeg har også hørt at trommisen, Mike Portnoy er en av verdens beste, altså, hvordan vet man dette? Er det noe spesiell ranking for musikere? Og hvem er egentlig verdens beste gitarist? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Mange gitarister/trommiser som er bedre enn disse, iallefall i mine ører, runking i høyt tempo imponere ikke. Man kan heller ikke si at en spesiell er verdens beste siden alle spiller ulikt, man må isåfall finne en referanse (f.eks Jimi Hendrix) og se på personens betydning i gitarens historie i forhold til da Hendrix. F.eks er det ingen som har betyd mer for moderne gitarspilling enn Hendrix, og på bass vil denne personen være Jaco Pastorius. Å kunne spille fort, ha doktorgrad, kunne spille alt etc tilsier ikke at man er en god gitarist, eg vil si en god gitarist er en som faktisk greier å sette følelser i sving med sine toner ikke hans teoretiske og tekniske kunnskap. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Ordet 'best' blir litt rart å bruke i musikk IMO. Det er alt etter hva en vektlegger og hvilken stil man liker... Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Ordet 'best' blir litt rart å bruke i musikk IMO. Det er alt etter hva en vektlegger og hvilken stil man liker... Lenke til kommentar
starfish Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Man kan si at en gitarist er best, om gitaristen lager musikk man liker best. Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Kommer som sagt helt an på egne preferanser, hva en selv legger vekt på. Musikk er jo ikke som sport der man kan måle hvem som er raskest osv (selv om det på mange instrumenter går an å måle sånne ting, er det jo ikke vits i). Har sett meg lei på alle slike "hvem er best" spørsmål, ettersom folk er så totalt forskjellige. Man kan hevde at de som har bemerket seg (gjerne i tidligere tid) og "revolusjonert" måten å spille på/synge på/skrive sanger på i sine genrer vil være de beste, men det er jo ikke et fasitsvar det heller. Konklusjon, bruk mindre tid til å tenke på hvilke der ute som er "best", finn heller hvilke du liker selv Endret 1. februar 2005 av ZprMario Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Jo, klart, hvem som er best kommer selvfølgelig an på hva en liker selv. Men jeg lurer bare på om det er noe spesiell ranking på dette. Noe kåring av noe slag? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jo, klart, hvem som er best kommer selvfølgelig an på hva en liker selv. Men jeg lurer bare på om det er noe spesiell ranking på dette. Noe kåring av noe slag? Det finnes nok en ranking på hvem som kan spille raskest, eller lengst, eller på hodet, eller under vann, men det finnes ingen ranking over verdens beste gitarist som man kan ta alvorlig, fordi det varierer fra person til person. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 mark knofler, silenoz, hendrix og bb king er alle sinnsykt gode gitarister. Alle spilelr forskjellig, så det er en personlig sak hva som er det beste musikerne Men teknisk verdenes mester må vel kanskje gå ann å si om noen. Petrucci er jo helt syk når det gjelder teknikk, men det kan godt være at noen andre gitarister er bedre fordi... Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 hm, kommer helt ann på hva man legger i best da. hvis man mener hvem man liker musikken de lager er det noe helt annet enn hvem som er best teknisk! men det er så mange gode gitariseter at det blir vansklig å velge en! Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Tja, det er vel igrunn best teknisk jeg mente, hvem som er flinkest o.l. Men om det ikke finnes noe rank på dette så... Skulle bare likt å sett en slags liste av noe slag, men det blir jo vanskelig å lage en slik liste. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Man kan vektlegge forskjellige ting ved gitarister: 1. Deres tekniske nivå, altså hvor raskt, avansert osv. de spiller. 2. Folks personlige preferanser og i hvor stor grad gitaristen appelerer til disse. Beatles f.eks hadde ikke et fantastisk teknisk nivå, men musikken og riffene appelerte til massen; de blir jo regnet som et av verdens beste band noen sinne av mange. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) runking i høyt tempo imponere ikke. Unnskyldningen til alle som ikke liker Dream Theater... Edit: Er det vanskelig å si "De er utolig flinke teknisk, men musikken de lager appelerer ikke til meg."? Endret 1. februar 2005 av H4ngm4N Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Og hvem er egentlig verdens beste gitarist? Her er en kanditat ->The Great KAT (her music is known worldwide for its phenomenal speeds, complicated Classical motives, counterpoint layering, guitar riffs, maniacal screams, heavy rhythms and thrashing sounds). Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Oh, oh! The Great KAT er jo bare rå. SJEKK den shhhhHHRRRrrRReddinga. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 haha...var jo nesten litt søtt med Kat greia Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Og hvem er egentlig verdens beste gitarist? Her er en kanditat ->The Great KAT (her music is known worldwide for its phenomenal speeds, complicated Classical motives, counterpoint layering, guitar riffs, maniacal screams, heavy rhythms and thrashing sounds). Advarsel: Om du, som jeg, sitter med en kopp kaffe på morgenkvisten og sjekker forumet, IKKE klikk på KAT linken om du har høyttalere av noe slag påslått. Noen av muskegruppene mine har havnet på feil plasser nå.. :!: Lenke til kommentar
GTS Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Personlig mener jeg at man helt klart kan utvikle et system for å bedømme hvilke gitarister som er mest tekniske. dessverre er ikke teknikk det som gjør en gitarist til en god gitarist. For meg er følelse og "ingen grenser" alt. Musikken de lager og spiller bør ha et særpreg i form av god frasering og personlig tonevalg. I tillegg bør de ikke ha teknikk som en begrensning for sine kreative utfoldelser. Stikkord er "komplett". De to gitaristene jeg føler er mest komplette er Andy Timmons og Steve Vai. Førstnevnte er meget respektert studio-musiker og solo artist. Som session musiker har han spilt med bla. Olivia NEwton-John og LeAnn Rimes. Som soloartist lager han alt fra blues-rock til country, pop og instrumental rock. Meget allsidig. Steve Vai er en levende legende. Han har spilt med Frank Zappa, David Lee Roth og Whitesnake, samt gjesteopptredener med en rekke kjente artister. Han er æresdoktor ved Berklee College of Music, og er i tillegg medlem av NARAS. Han er en pioneer innen gitar, og har påvirket mange unge gitarister gjennom sin ville og nyskapende spillestil. Som solo-artist har musikere som Simon Phillips, Billy Sheehan, Mike Keneally, Tiny MAcAlpine, Gregg Bisonette, Terry Bozzio, Virgil Donati jobbet i bandet hans, eller under plateinnspilling. Han driver også sitt eget label, Favored Nations, som er hjemmet for en utrolig liste musikere; John PEtrucci & Jordan Rudess, Pat Metheny, Eric Sardinas, Marty Friedman, Frank Gambale, Stuart Hamm, The YArdbirds, Neal Schon, Allan Holdsworth, Mathias "IA" Eklundh osv. Han kommer ut med et nytt album, "Real Illusions" i denne måneden, og det ryktes at det virkelig kommer til å være "the shit" Problemet med Vai er at katalogen hans er så omfattende at de fleste ofte hører en låt, og bestemmer seg for å ikke like det. Man bør høre godt, og høre flere sanger og album av denne karen før man kan uttale seg. Stilen hans er såpass variert, men samtidig vil man etterhvert høre særpreget og personligheten hans som skinner gjennom. Hvis man virkelig denne, tviler jeg på at noen med litt god smak for musikk kan motstå han. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Det går IKKE an å si "han er den flinkeste i verden". det jeg kan si, er JEG liker denne gitaristen best. f.eks: jeg liker Steve vai best, for han har en sinnsyk teknikk og lager fantastisk, variert musikk som appelerer veldig til meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå