Gå til innhold

Hjelp til valg av onder ved klokking...


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om denne hører hjemme her, men tar sjangsen.

 

Jeg har da en 3.0 Prescott 775 og TwinMos 3200 ram (se profil for mer specs)

Når jeg klokker "rett frem" med fsb økning bare, kommer jeg til ca 3,4 Ghz, før det stopper, det er da ramen som ikke henger med, skrur jeg ned ramhastigheten kommer jeg en del lenger. Vet ikke helt når det stopper, men 3,5 Ghz går greit.

Har i grunn bare 2 innstillingsmuligheter for ram, fort eller sakte...

 

Det jeg da lurer litt på er hva som er det lureste valget for meg mellom følgende senarioer;

Cpu @3,501 Ghz, ram 388Mhz, (ram kommer da opp som 3000).

Eller;

Cpu @ 3,352 Ghz, ram 446Mhz (ram kommer da opp som 3600)

 

I hvilke tilfeller (hvis noen) vil det ene være bedre enn det andre her?

Kjører sitnevnte akkurat nå, fordi jeg innbiller meg at det er det kvikkeste oppsettet ifht kontoraktige oppgaver, som tross alt er det jeg gjør mest...

 

Har vannkjøling, og dermed er luftflyten rundt ram ikke veldig imponerede, vil det være sansynelig at den vil orke mer med noe kjølegreier på seg, eller har det liten innvirknig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv ville jeg kjørt sistnevnte da det er kjekt å ha minne som jobber raskt.

Tror nok det vil være best til "kontoroppgaver" også.

 

Har du prøvd å senke tilganstider på minnet?

Vil tro det skal gå an å få et par PC3200-brikker høyrere enn 223MHz med litt spenning og slappe timings...

Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 02/02/2005 : 13:41

  Selv ville jeg kjørt sistnevnte da det er kjekt å ha minne som jobber raskt.

Tror nok det vil være best til "kontoroppgaver" også.

 

Har du prøvd å senke tilganstider på minnet?

Vil tro det skal gå an å få et par PC3200-brikker høyrere enn 223MHz med litt spenning og slappe timings... 

Takk for innspill! Har nå prøvd litt 3Dmark 03 med de forskjellige, og det viser seg faktisk at jeg får noen usle få poeng MER ved laveste cpu frekv.

Jeg prøvde da først 3.502 Ghz med tregere ram, og siden @3,33Ghz med 444Mhz på ram. Jeg føler meg med det ganske trygg på at det er mest og vinne på å kjøre ram så rask så mulig selv om cpu hastigheten går litt ned. Det var i grunn mest ifht spill 3D jeg var litt i tvil om dette.

 

Har ikke prøvd og forandre på timings, mest fordi jeg ikke egenlig vet helt hva jeg skal gjøre og hvorfor... Har CL2,5 Twin mos, og når jeg ser i Everest nå ser jeg at det under chipset properties står 2,5-4-4-8 (cl-rcd-rp-ras), mens under memory modules 2,5-3-3-8@200Mhz. det er nå med 222,5 Mhz.

 

Er litt redd for å øke spenningen siden jeg ikke har noe form for kjøler på minne, og aner egentlig ikke hvor varme de blir (eller hvor farlig det er for den saks skyld...)

 

Trenger nok og lære litt mer om dette, hvor "skummelt" er det og øke minnespenning fra 1,5 til 1,6 (som jeg tror var valgene), og er det slik at minnetimings forandrer seg med frekvensen, eller hvorfor ser jeg to forskjellige i Everest?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...