Big_JT Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jeg har to hardisker jeg skal ha på samme IDE bus. En gammel 3.2 Gb, og en ny 200Gb. Da jeg startet opp systemet så jeg at denne IDE-porten kjøret med mye lavere hastighet enn IDE2 som har en 200Gb disk + CD-brenner. Kan dette stemme? Er det slik at hastigheten på bussen bestemes av den tregeste enheten? Høres iallefall logisk ut. Kan desvere ikke flytte begge 200Gb diskene på samme IDE-port da de kjører RAID-1. Så vist mine antakelser stemmer får jeg vel kjøpe meg en ny liten disk til å bytte ut den på 3.2Gb. (Er vel på tide at den får pause nå. Tror den har kjørt 24/7 de siste 6-7 årene...... Lenke til kommentar
enl Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Tror ikke hastigheten til den nyeste harddisken din blir redusert pga. den andre disken. Har selv kjørt mange slike kombinasjoner med rask disk, treg CD-ROM og rask disk og treg disk på samme kabel. Kan ikke si at jeg har merket noen reduksjon i ytelsen pga dette. Uansett er disken din utgammel, så det hadde uansett ikke skadet å bytte den ut :!: Lenke til kommentar
WishYou Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 På samme kabelen vil vel ikke noen enheter være raskere en den tregeste, det være den laveste ATA-spec'en eller ATAPI cd-rom. En ting er hva en merker til daglig, en annen er hva ytelsemålinger/bios autoconfig sier. Hvorfor kan en ikke ha et RAID1 sett på samme kabel? Greit nok at ytelsen sannsynligvis blir dårligere, men er det noe i veien med det teknisk? Du har jo allerede satt ned ytelsen på den ene disken ved å linke den med en gammel og treg disk. Wish Lenke til kommentar
pertm Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Den 3,2GB disken høres det ikke ut som er noe særlig vits i å ha. Den er jo tregere enn de andre diskene. Du kunne jo kjøpt deg en Raptor som er en disk med 10 000rpm og veldig en rask disk. Men disse bruker kun SATA så du må kanskje kjøpe en kontroller for SATA også. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 På samme kabelen vil vel ikke noen enheter være raskere en den tregeste, det være den laveste ATA-spec'en eller ATAPI cd-rom. Prøvde dette en gang, men merket ingen forskjell i ytelse på den kjappeste disken. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Har ikke testet dette oppsettet enda. Så bare i oppstarten til linux i går natt at det var lavere hastighet på IDE1 enn IDE2. Om dette er noe jeg merker vet jeg ikke, men den skal ettervært brukes til å streme mediafiler mm. Så tenkte jo å ha maks fart i utganspunktet. Tror jeg kjøper meg en liten disk til for å pansjonere den gamle 3.2Gb disken. Så kjører jeg OS på den lille, så har jeg 200Gb til Cd samling, digitalbilder mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå