Fredrik Larsen Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Hei. Lurer på hvorfor det ikke finnes LCD-skjermer med høyere oppløsning enn: 1024x768 på 15" og 1280x1024 på 17"/19". Synes det er alt for lavt Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Skal du opp til oppløsninger over 1280x1024 så må du gå opp til skjermer i 20-tommersklassen, der får du 1600x1200 piksler å boltre deg på. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 tror faktisk han har klart å skjønne det helt på egenhånd. Det han lurer på er hvorfor man ikke har klart å trøkke inn mer enn 1280x1024 på 17/19" Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Det handler litt o m hva markedet vil ha. Av en eller annen grunn er det bestemt at normale folk ikke vil ha piklser som er mindre enn 0.25 mm store. Hvis man regner litt på det ser man at dette passer perfekt over ens med størrelse og oppløsning slik det er i dag (17 og 19 tommer avviker litt, men det er an annen historie). Det er jo bare å se på hvor populære 19-tommere er, selv oppløsningen her blir enda mindre i forhold til størrelsen enn på 17-tommere... Vidre koster det mer å produsere høyoppløslige paneler og feilprosenten blir større, slik at flere paneler må vrakes. I tillegg koster det mer å produsere flere serier paralelt, så dermed holder man seg til det de fleste vil ha. entusiatsene er velkomne opp på 20-tommersnivået, der det er behagelig å være Lenke til kommentar
haakoo Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Egentlig er det litt snodig at vi ikke har hatt utvikling på skjermoppløsninger de siste 10 årene (omtrent). For 6-7 år siden var det normalt at en 19" CRT støttet 1600*1200 (hvis det ikke var den ultrabillige fra rimi..). I Dag så er det fortsatt samme oppløsninga som er gjeldene, snodig. Det at mennesker vil ha 0.25mm pixler er nok bare bullshit. Eneste flere pixler gjør er jo å gi deg et enda bedre bilde (høyere oppløsning). Størrelsen på tekst ol, er det ingen grunn å forandre. Jeg tror ikke folk hadde klaget om bokstavene på skjermen hadde blitt mer gjevne... Et problem med høyere oppløsninger er selvfølgelig kravene til skjermkortene og dataoverføringen mellom maskin og skjerm. Ved 1600*1200*24(bits pr pixel)@60Hz vil man overføre 2.575GiB med data hvert sekund.... Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det at mennesker vil ha 0.25mm pixler er nok bare bullshit. Eneste flere pixler gjør er jo å gi deg et enda bedre bilde (høyere oppløsning). Størrelsen på tekst ol, er det ingen grunn å forandre. Jeg tror ikke folk hadde klaget om bokstavene på skjermen hadde blitt mer gjevne... Vel, det er nå en gang slik at hvis du kjører opp oppløsningen din idag, så blir alt mindre. Ja, det går an å endre innstillinger for å motvirke det, men det man må gå ut fra er standarden. Lenke til kommentar
haakoo Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det at mennesker vil ha 0.25mm pixler er nok bare bullshit. Eneste flere pixler gjør er jo å gi deg et enda bedre bilde (høyere oppløsning). Størrelsen på tekst ol, er det ingen grunn å forandre. Jeg tror ikke folk hadde klaget om bokstavene på skjermen hadde blitt mer gjevne... Vel, det er nå en gang slik at hvis du kjører opp oppløsningen din idag, så blir alt mindre. Ja, det går an å endre innstillinger for å motvirke det, men det man må gå ut fra er standarden. Problemet ligger i programvaren, ikke i skjermen/skjermkortet. Det er relativt enkelt å fikse dette i windows, og enda enklere i *nix med X. Jeg har rett og slett ikke forståelse for det argumentet. Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Problemet ligger i programvaren, ikke i skjermen/skjermkortet. Det er relativt enkelt å fikse dette i windows, og enda enklere i *nix med X. Jeg har rett og slett ikke forståelse for det argumentet. Jeg er fullstendig klar over at problemet ligger i programvaren. Om det er enkelt og fikse eller ikke gidder jeg egentlig ikke bry meg med. Fakturm er at man må endre innstillinger slik situasjonen er idag, og dermed heves terskelen for de som bare vil ha maskinen fiks ferdig (jeg anslår dette til å gjelde langt flere enn den typen som gjerne vil fikle masse med maskinen sin). For å være helt ærlig så vet ikke selv hva som må til, og jeg anser meg som rimelig oppegående på windows. At du trekker inn *nix i dette viser jo at du ikke diskuterer på samme presmisser som meg. Poenget mitt er at produsentene forholder seg til dagens situasjon, og den største brukergruppen. Dette er folk som vil ha det slik de er vant til uten å behøve å løfte en finger annet enn for å koble til kabler. For å oppsummere: Nei, det er ikke noe problem, rent teknisk sett, å produsere skjermer med høyere oppløsning Nei, det er ikke så vanskelig å stille inn programvaren for å konpensere for størrelsestapet Nei, produsentene gidder tydeligvis ikke bruke penger på å produsere en egen serie paneler for det lille markedet entusiaster utgjør totalt sett. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Får vente og se Endret 2. februar 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå