ricmik Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Heisann! Jeg har et par spørsmål. Jeg har en 1988 mod. Chevrolet G20 Beauville, 6.2l diesel som har gått 150000.. For det første; hvilken olje skal jeg bruke på girkassa? Spørsmål 2: Bilen kjører relativt fint helt opp til 90-100km/t, hvis jeg kjører fortere enn dette begynner bilen å vibrere. Dette skjer også hvis jeg f.eks. kjører i 90, og slipper gassen for å sakte ned til 80.. Da vibrerer bilen helt til jeg gir gass igjen, eller til jeg kommer under 80-85 km/t.. Noen som har noen idè om hva som kan være feil? Jeg har nettopp byttet hjullager bak på den ene siden, men problemet var der før dette ble gjort. Endret 31. januar 2005 av ricmik Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Hei. Det med olje står vel i instruksjonsbok, eller på en lapp under panser, evnt på toppen av motor. Såvidt jeg kan huske er det helt vanlig ordinær rød automatgir olje på de bilene. Er dog litt rusten på dette og da jeg jobbet med amerikansk tror jeg vi brukte Mopar oljer, men med fare for å få amcar folket på nakken, vil jeg si det er samme ulla som det du kan få på bensinstasjoner biltema osv. Du får sjekke det opp litt mer, er som sagt ikke 100% sikker. Den ristingen KAN jo være litt av hvert, det rimligste og enkleste stedet og begynne elimineringen er jo å avballansere hjulene. Generelt er det slik at risting i hele bilen kommer fra bakhjul, risting i ratt fra forhjul. Nå har vel kanskje du servo i good old american style, som ikke er kjent for å gi den beste responsen i rattet, så det beste vil jo være å få ballansert alle 4. Andre ting som kan skape slike problemer er, ubalanse i mellomaksel, slitt midt- oppheng på mellomaksel, slark i endeledd og eller foringer i forstilling, og tildels samme bak. Som du selv nevner også hjullager kan gi risting, riv og røsk i alle hjul og kjenn etter slark alle veier. Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Hvis du har en TH700R4 automat (4trinns med overdrive og lockup) skal den ha Dexron II eller tilsvarende. Det står det iallefall i instruksjonsmanualene til andre biler med slik girkasse. Tror det er slik girkasse du har. 4L60E (elektrisk styrt th700) kom vel senere. Hvis automatoljen ser ganske brun ut, og i tilleg lukter verre enn urinen til naboens katt, er den kanskje moden for utskifting. Endret 1. februar 2005 av Ezekiel Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Vibrasjonene du beskriver ligner mye på mellomakselbrom, jeg har plagdes med det tidligere selv. Jeg forstår ikke hvorfor helt vanlig ATF olje ikke skal gå på den automatkassa. Mulig den er spesialbygd, jaja på 80 tals Chevrolet må girkassa overhales etter 200 000km uansett. Lenke til kommentar
ricmik Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Vibrasjonene du beskriver ligner mye på mellomakselbrom, jeg har plagdes med det tidligere selv. Hva vil mellomakselbrom si? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Dyp brumming fra undersida av bilen, vibrasjoner på 20-50Hz fra gulvet, avhenger litt av hvilket turtall som får akslingen ut av balanse. Som utgangspunkt kan du gå ut fra at i 3 (4. dersom kassa har 4 gir) gir med overdrive så er utvekslingen på girkassa ca 1:1 noe som gjør at turtallet på akslingen er noenlunde det samme som motorens, som gjør at du vet litt mer om hvilken svingninger du skal høre etter. Endret 1. februar 2005 av perpyro Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Dexron II er vanlig ATF. Dexron II og Dexron III er de to standardene som brukes mest. Dexron II for gamle automater og D III for nyere. Hvilken girkasse er det du mener må overhales etter 200' km? TH350? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 I det herrens år 1998 tenkte jeg å kjøpe meg en 80 tals Chevrolet Suburban med 6,2Liter dieselmotor. Under letingen på teks TV og i aviser merket jeg at nesten alle hadde nyoverhalt motor og girkasse, noe jeg syntes virket suspekt. Samt at noen jeg kjente med erfaring fra Chevrolet kunne bekrefte det. Så med dette som utgangspunkt kjøpte jeg ikke Chevrolet. Jeg har ingen offisiell statistikk på dette så du får ta det som det det er, nemlig en ytring fra min side. Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 6.2 dieselen må overhales titt og ofte ja. Nesten like ille som 5.7 dieselen til olds 6.2 dieselen har rykte på seg for å vare 200.000km i slengen. Men de gamle th350 og th400 automatene varer vel vanligvis lenger (regner jeg med). Lenke til kommentar
ricmik Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Dyp brumming fra undersida av bilen, vibrasjoner på 20-50Hz fra gulvet, avhenger litt av hvilket turtall som får akslingen ut av balanse. Det er ganske seriøs vibrering.. Hele bilen rister liksom, så det virker litt skummelt å kjøre sånn!? Er det skadelig for bilen? Det rister, og bråker så mye at man så vidt kan snakke sammen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Da er det ille og du burde seriøst finne ut av det. Kjører du for lenge med mellomakselbrum så vil sluttlageret i girkassa og/eller lageret i kardangen slites unormalt fort samt at akslingen til slutt vil knekke i et kryss og ramle ut. Ta en titt på denne siden, de overhaler også mellomakslinger, dersom det er det som er problemet med bilen din da. Lenke til kommentar
ricmik Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Ta en titt på denne siden, de overhaler også mellomakslinger, dersom det er det som er problemet med bilen din da. Takk for hjelpen! Skal sende en mail til dem og høre! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå