Hanzo Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Trenger et kjapt og godt minne til mitt MSI K8N, 1Gb totalt fordel på to brikker. Jeg er ganske blank på dette som gjelder latency og slikt, så hva anbefaler folk? Penger er ikke det viktigeste her, men trenger ikke noe som kan overklokkes noe særlig. Noe som er kjapt og trygt for penga? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hvis lommeboka di tåler det, er Kingston HyperX 2-2-2-5-1 en sikker vinner. Du får OCZ-minne av typen Platinum Ed. Rev. 2 som muligens klokker noe lengre, men er du ikke ute etter dette trenger du det heller ikke. Begge disse RAM-brikkene er Samsung TCCD-baserte (Samsung har produsert selve minne-chippene som sitter på brikkene), og disse er spesifisert til 2-2-2-5-1 ved DDR400/PC3200. Dette er de strammeste (beste) timingsene normale hovedkort kan settes til, og gir det lille ekstra fra minnesiden. Tror nok Kingston HyperX vil være det lille ekstra du kanskje har råd til, uten å betale de ekstra hundrelappene for noe du ikke trenger. Lenke til kommentar
Hanzo Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Det er vel egentlig ikke veldig lange hopet fra brikker med dårligere latency? Av det jeg har sett så må jeg vel opp i en hvertfall 1500 for 1 Gb med minne av grei kvalitet. Kommer jeg til å merke denne forskjellen i latency? Det er vel nesten dobbelt så kjapt som de fleste andre brikker? Nå får jeg bare sjekke om disse greia fungerer i disse kranglevorne MSI kortenene Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Kommer jeg til å merke denne forskjellen i latency? Nei du vil ikke merke det Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Høyst sannsynlig nei. Men du skrev at du ville ha kjapt og godt minne, og da anbefalte jeg det. Det er snakk om noen fps forskjell fra 2-2-2-5-1 (beste) til 3-6-6-12 (dårligste) i et spill som fra før av hadde en 60-70 fps. SKal se om jeg klarer å finne linken. Hvis du skal ha noe som er trygt for lommeboka, hadde jeg gått for Value-minne fra f.eks Geil, Corsair eller Kingston. Edit: Her fant jeg en lignende test som den jeg hadde sett på, var ikke store forskjellen. Mener jeg har sett større forskjeller et annet sted. Endret 1. februar 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Skarphedin Olsen Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Tenker på å kjøpe disse selv, billigste jeg fant i den kategorien du selv leter etter, Geil hos psdata Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Høyst sannsynlig nei. Men du skrev at du ville ha kjapt og godt minne, og da anbefalte jeg det. Det er snakk om noen fps forskjell fra 2-2-2-5-1 (beste) til 3-6-6-12 (dårligste) i et spill som fra før av hadde en 60-70 fps.SKal se om jeg klarer å finne linken. Hvis du skal ha noe som er trygt for lommeboka, hadde jeg gått for Value-minne fra f.eks Geil, Corsair eller Kingston. Edit: Her fant jeg en lignende test som den jeg hadde sett på, var ikke store forskjellen. Mener jeg har sett større forskjeller et annet sted. Man kan få akkurat så stor forskjell som man ønsker. Jeg tar den frihet å quote meg selv fra en anne tråd Det er egentlig kun i benchmarks at lav CAS har noe nevneverdig betydning. I spill og vanlige desktop applikasjoner så vil ytelsesforskjellen på CAS 2, 2.5 og 3 være minimal. Når jeg sier minimal så mener jeg at du vil overhodet ikke merke forskjell fra CAS 3 til CAS 2.5. Du vil kun merke forskjellen hvis du kjører en benchmark, eller dvs du vil ikke merke den da heller, men du vil se at den er der. Det er dessverre blit sånn at minneprodusenter og forskjellige reviews har hauset opp RAM og timings sånn at folk tror at det er masse ytelse å hente, men det er det ikke. Det de f.eks ofte gjør i tester er at de kjører f.eks spill i 640x480 (litt avhengig av skjermkort på testplatformen) og laveste detaljnive slik at CPU og skjermokort ikke blir flaskehalsen. Da vil man se en del forskjell på CAS 3 og 2.5. Problemet med dette er jo selvfølgelig at alle vil jo stille opp oppløsning og detaljer så mye de klarer, og da er skjermkort og cpu en flaskehals sånn at RAM fint henger med. Se f.eks på denne testen hos Anandtech. Her tester de med RtCW og Q3 Arena i 1024x768 oppløsning. Når testsystemet er en FX-53 og GF6800Ultra så ser man ganske godt at de kjører tester der RAM'en blir flaskehalsen fordi spillet på ingen måte klarer å belaste cpu og gpu nok. I doom3 så vil f.eks forskjellen på CAS 2 og CAS 3 være under 1% når man kjører oppløsninger som er såpass at cpu og gpu må jobbe. Så det vil altså si at når man spiller så er CPU og GPU flaskehalsen, ram vil henge med uten problemer uavhengig av CL Lenke til kommentar
Hanzo Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Takk for meget bra svar C4STOR er nok enig i at mye av fokusen ligger i benchmarks ikke i den virkelige verden... Noen som har noen kommentar til det minne som Skarphedin Olsen viser til? Ser billig og greit ut ihvertfall Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Fin selv-quote C4stor. Har tenkt gjennom dette flere ganger uten helt å se sammenhengen. Tenkte at det å kjøre spill på lave oppløsninger var fint, for da så man forskjellen mellom CAS osv. Men det har jo ingen betydning praktisk sett! Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Slenger meg på i tråden er. Vurderer sterkt samme type HK som trådstarter (jeg mener da MSI K8N NEO4 Platinum). Skal ha 2 * 512 ddr 400 (som trådstarter). Hva anbefales til under kr 1400,- ?? Skal overklokke en AMD64 3000+ 1,8 g littegrann, til ca 2,2 g maks. Det påvirker kanskje minnevalget noe ?? Lenke til kommentar
Lurifax85 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg ville kjøpt meg Corsair XMS PRO serien til 1200,- pr brikke på komplett. I tillegg til bra kjøling er det leds på toppen og brikkene er sinnsykt overklokknings vennlige. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg ville kjøpt meg Corsair XMS PRO serien til 1200,- pr brikke på komplett. I tillegg til bra kjøling er det leds på toppen og brikkene er sinnsykt overklokknings vennlige. De er dessverre ikke allverdens til å overklokke. TCCD utgaven er faktisk en av de svakeste TCCD modulene du kan kjøpe. Skal man ha Corsair ram som klokker bra så er Corsair TWINX1024-4400C25 det eneste som duger Lenke til kommentar
Skarphedin Olsen Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Tenker på å kjøpe disse selv, billigste jeg fant i den kategorien du selv leter etter, Geil hos psdata Noen som da har meninger om overklokkingsvennligheten til de jeg nevnt tidligere her? Lenke til kommentar
Úber Energized Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 hei..jeg har dette minnet her og lurer på om det duger? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116452&cks=SPK Og kan noen forklare meg, eller gi meg en link til kordan det lantency på minne fungerer? Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå