TurtleMan™ Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hei. Jeg har planer om å gå til innkjøp av en DVD-brenner. Jeg har fra før, DVD spiller, 48X og CD-Brenner, 52x32x52x. Det første jeg lurer på er om DVD-Brenneren kan brukes til å lese av DVD'er, brenne ut VANLIGE CD-RW'er. og om den fungerer til å lese av CD. Hva er Dual layer? Jeg skal bare bruke brenneren til å brenne ut filmer som DATA-DVD. F.eks en sesong med en serie som er på 4.5 GB, så vil jeg brenne det inn på en DVD, slik at jeg slipper å ha det på HD. Har lite plass, det er derfor jeg lurer på om jeg skal brenne ut med DVD-brenner. Fra før har jeg 2 harddisker, en IDE og en S-ATA, DVD spiller, 48X og CD-Brenner, 52x32x52x. IDE's. DVD-R og DVD+r, hva er forskjellen? Forøvrig har jeg fått 10 DVD+R i julegave som står ubrukt. Hva er forskjellen? Hvis jeg kjøper en DVD-brenner kan jeg bruke begge delene da? Kan noen hjelpe meg litt? Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) En dvd brenner brukes til å brenne dvd og cd plater, lese cd og dvd plater. de fleste i dag det meste av formater, uansett om det er dvd+r eller dvd-r eller cd-rw eller dvd+/-rw. Med andre ord dagens brennere tar det meste! + og - er bare ulike formater fra den gang de ikke helt klarte å bestemme seg om hva de skulle gå for. I dag er det nesten uvesentlig da brennere og spillere tar det meste. Dual layer betyr at de kan brenne på de "nye" platene som lagrer dobbelt så mye, 8.4 gb mot 4.7 som er mest vanlig. Det er uansett ikke verdt prisen da man får 4.7gb platene helt ned til nesten 2kr stykk mens de andre koster ca 60 - 70 kr stykk fortsatt. Benq er en knall brenner til ca 650 kr, har bestilt en selv og har 2 fra før Edit: BenQ DW1620 har jeg bestilt fra www.mpx.no ellers er også nec ND 3520A en knall god brenner til rimelig pris. De fleste brennerne i dag gjør jobben mer enn godt nok for de fleste, og hastighet er ikke veldig viktig for de fleste. At en brenner er MYE raskere enn en annen kan bety ca 30 sek som egentlig bør være uvesentlig for en vanlig bruker da han bør ha annet å gjøre enn å sitte å vente de ca 8:30 min. det tar å brenne plata Endret 31. januar 2005 av Xantix Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Litt info kan jeg gi deg iallefall : Du kan bruke en dvd brenner til å brenne dvd, brenne cd, og spille av nevnte plater. Daul layer vil si at du kan benytte dobbeltlagsplater, dvs. plater som rommer 8,5 GB med data, disse er riktignok dyre ennå. De fleste brennerene nå i dag støtter både + og - formatet, hvis du søker litt på forumet finner du også en mer omfattende forklaring på forskjellen på + og - plater også. Vil tilslutt anbefale deg en BenQ DW1620 Pro brenner hvis du skal investere i en brenner. Mer info om brenneren finner du her. Edit: Litt for treg... BenQ brennneren koster nå 549,- Endret 31. januar 2005 av Wipeout Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Alle dvd-brennere kan lese og skrive dvd-plater. De kan også lese og skrive cd-plater. Dual layer betyr at brenneren kan skrive i 2 lag på plater som støtter det, det betyr at du kan presse inn 8.5gb på en plate, dog koster slike plater idag ~80kr En brenner som anbefales er benq 1620, denne støttet dual-layer samt dvd+r/rw og dvd-r/rw en artikkel om dvd+r vs. dvd-r http://www.cdfreaks.com/article/113 Lenke til kommentar
TurtleMan™ Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Da har jeg kanskje bestemt meg for å gå for denne? Men ser at den har Dual Layer, jeg kan brenne vanlige 4.7 Gb plater på den ikke sant? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305764&view=detailed Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Da har jeg kanskje bestemt meg for å gå for denne?Men ser at den har Dual Layer, jeg kan brenne vanlige 4.7 Gb plater på den ikke sant? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305764&view=detailed Ja, du kan brenne 4,38 GB dvd plater på denne, men er litt nyskjerrig på hvorfor du velger NEC når BenQ brenneren er bedre? Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 heheheh ja det kan du Slike elektroniske saker er som regel bakover kompatible, de mister ikke gammel teknologi når ny legges til En bra brenner du har valgt deg og du kommer helt sikker ikke til å bli missfornøyd med den, men som sagt benq er nok et lite hakk bedre. Den er bedre til å lese plater, særlig ripete plater, samt at den har ofisiell støtte for bitsetting, som gjør at de brente platene "simulerer" at de er ekte original plater og dermed flere stue dvd spillere som tar dem, særlig gamle og sære stue dvd Dette er også noe du kan få på nec brenneren, men da må det trikses litt mer. Uansett den har også sine sterke sider, og et godt valg. Selv har jeg lillebroren 2510 men valge heller å bestille benq via nett enn å dra innom butikken å kjøpe nec'en. Uansett hvilken du velger blir du ikke skuffet! X. Lenke til kommentar
TurtleMan™ Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Da har jeg kanskje bestemt meg for å gå for denne?Men ser at den har Dual Layer, jeg kan brenne vanlige 4.7 Gb plater på den ikke sant? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305764&view=detailed Ja, du kan brenne 4,38 GB dvd plater på denne, men er litt nyskjerrig på hvorfor du velger NEC når BenQ brenneren er bedre? Ser på MPX nå, BenQ DW1620 PRO 16X DVD±RW Dual HVIT - IDE/ATAPI, intern, Bulk 100+ 1 549,- 549,- Miljøavgift: 0,- Fraktforsikring: 0,- Frakt inkl. evt. gebyr: 122,- Totalt: 671,- Herav mva.: 134,- Det var ikke noe gale i det hele tatt. Er det denne jeg bør gå for? For hvis det er den, så bestiller jeg nå! Endret 31. januar 2005 av TurtleMan™ Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Bestill du, jeg har min på vei hjem til meg. Regner med at den er på postkontoret i løpet av morgen dagen. Som sagt begge er knall gode brennere og best i sin prisklasse nå, men benq er et lite hakk bedre, og den eneste grunnen til at jeg ikke har kjøpt den tidligere var at den måtte bestilles mens jeg kunne brukt 10 min på å dra til nærmeste butikk som selger nec'en. X. Lenke til kommentar
TurtleMan™ Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Xantix, gidder du å forklare hvorfor BenQ er et lite hakk bedre enn andre? Har bestilt den fra MPX nå, håper på det beste at jeg får det til osv. Får man med Driver til brenneren? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Xantix, gidder du å forklare hvorfor BenQ er et lite hakk bedre enn andre?Har bestilt den fra MPX nå, håper på det beste at jeg får det til osv. Får man med Driver til brenneren? Synes Xantix forklarte ting rimelig bra i det ene inlegget ovenfor jeg. Når det gjelder driver til dvd brenneren, så trengs ikke det. Lenke til kommentar
Crazy Joe Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Ville bare tilføye min erfaring med Benq 1620 pro brenneren. Er kjempe fornøyd med den så langt. Har tatt backup av mine dvd plater og det går unna på rekord tid. Den støyer lite og det var helt problemfritt å sette inn i min maskin. Var bare å ta ut den gamle nec 1300 brenneren og sette inn den og vips så var den installert. Tommelen opp for Benq brenneren. Edit : Glemte et ord gitt Endret 1. februar 2005 av Crazy Joe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå