mX mann Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Det er en HW brannmur i routeren min trenger jeg da SW brannmur på pc`en. Det er egetlitg en bærbar pc med trødløst nett det er snakk om. Her er routeren jeg har: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text Bruker den til kun og surfe på nettet ikke nedlastnigner osv. Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hva slags OS kjører du på PC'en? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Og spørsmålet er? trenger Han da SW brannmur? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 I så fall, hvis det er en velkonfigurert HW firewall, trenger han ikke SW-firewall. Selv har jeg slått av den innebygde Windows-firewallen, siden jeg har et hjemmenettverk hvor jeg bruker en firewall-maskin som kjører FreeBSD. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Husk at den dagen du får besøk av en kamerat med bærbar, så står du for hugg. Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Husk at den dagen du får besøk av en kamerat med bærbar, så står du for hugg. Ja, så derfor kan det være lurt å ha Windows XP + SP2 med brannmur slått på om det er dette OS'et han kjører. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg kjører win 98 SE pågrunn av att det er en ganske gammel maskin. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 bare kjør SW firewall også, så er du helt sikker, skader ikke Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Deet hadde vert fint om jeg bare kunne ha brukt HW muren. for jeg har en del problemer med og komme på nett med SW muren innstallert. vet ikke hvorfor men Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg ville hatt begge deler. Hardware-firewallen stopper det meste grumset, men det må jo alltid være noen porter åpne i den for at diverse programmer som krever internetttilkobling skal funke, og disse portene vil jo være sårbare. Med en software-firewall så kan du jo kontrollere hvilke programmer som skal få lov til å bruke de åpne portene. Ang. det at du ikke kommer deg skikkelig på nett med software-firewall påskrudd: Et tips: Hold deg unna Win XP SP2-firewallen. Ihvertfall jeg har hatt masse problemer med den (sperrer programmer som ikke skal sperres osv.). Dessuten føler jeg at jeg har veldig liten kontroll på den i forhold til den jeg bruker nå (kerio personal firewall 2, glimrende firewall etter min mening). Jeg ville gått for Kerio FW om du har lyst på en enkel, men samtidig veldig fleksibel firewall. Noen kamerater av meg bruker Zonealarm firewall, og den ser også ut til å fungere veldig bra, uten at jeg har veldig mye erfaring med den personlig. Uansett.. konklusjonen min er ihvertfall: HW firewall gir nok "bra nok" beskyttelse i de fleste tilfeller, men den blir jo aldri helt tett. Å ha en SW firewall i tillegg er absolutt å anbefale. Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Har du en gammel maskin med windows 98 er den mest sannsynlig treg nok allerede. Jeg ville ikke brukt sw firewall, jeg ville konfigurert hw firewallen best mulig og kjørt noen tester for å se at alt fungerte nogenlunde i allefall. f.eks. Firewall test Endret 31. januar 2005 av Doleo Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg kjører win 98 SE pågrunn av att det er en ganske gammel maskin. Da er du vel rimelig sårbar for mange typer "angrep". Selv ved vanlig browsing. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg installerte en SW-firewall for faren til en venn av meg. Og for å være helt ærlig: det er noe av den verste driten jeg noen gang har vært borti. Det kom popups fra firewallen hele tiden, og det gikk ikke bort heller. Så jeg for min del sverger til HW-firewall. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Jeg installerte en SW-firewall for faren til en venn av meg. Og for å være helt ærlig: det er noe av den verste driten jeg noen gang har vært borti. Det kom popups fra firewallen hele tiden, og det gikk ikke bort heller. Så jeg for min del sverger til HW-firewall. Enig med deg der, men det er få som har råd eller kunnskap nok til å sette opp en skikkelig hw-brannmur. Jeg anbefaler Kerio Personal Firewall. Bruker den selv sammen med Eset NOD32 anti-virus. Fungerer utmerket til hjemmebruk. Åpne for alt utgående og sperr alt inngående utenom de programmene som trenger det. Kommer det spørsmål om inngående på programnavn du ikke vet hva er velger du deny. For ordens skyld; Utgående betyr trafikk startet fra din maskin, inngående betyr at noen utenfra vil ha informasjon av deg (trenger selvfølgelig ikke være farlig;)). Følger du den oppskriften er du sikker nok etter min mening. NB! Gjelder selvfølgelig ikke for sensitive data eller bedrifter og jeg gir ingen garanti for noe som helst. Endret 1. februar 2005 av maedox Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Nor jeg går inn på routeren og velger Firewall så kan jeg gå inn på disse allternativerne: Port Filtering IP Filtering MAC Filtering Port Forwarding DMZ Er det noen av disse jeg burde se nermere på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå