c-man Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hei. Fikk en sjokkbeskjed av Hard Drive Inspector når jeg starta maskina mi nå.. den ene disken min, en ST 120GB har status kritisk. Sitter nå å brenner ut av ville pine for å berge data på den, ser ut som om jeg må bytte den ut. Jeg har et ABIT VT7 hovedkort, 2 IDE ut, har en Maxtor 200gb som slavedisk på den IDE kablen jeg bruker, på den andre står dvd og cd-brenner. HK støtter to SATA-disker. Jeg må ha en systemdisk, kan være IDE, og en ny lagerdisk, min 200GB. Bør jeg gå for 2 like store 7200 rpm disker eller skal jeg ha en Raptor og en SATA 7200? Hva er den optimale løsningen?? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Du kan gå for hvilken som helst harddisk. Spiller egentlig ingen rolle (Så fram til at den ikke har mindre enn 8mb cache og 7200rpm). En raptor hadde nok vært den mest optimale løsningen når det gjelder systemdisk. Jeg har heller ville kjøpt en 200GB S-ATA harddisk, evt de nye fra Maxtor med 16mb cache. Ville ikke kjøpt flere IDE harddisker, selv har jeg 5 IDE harddisker, og sliter med å finne et hovedkort som har så mange IDE(RAID) kontakter. Har også 2 DVD brennere, så jeg klarer ikke finne noen S-ATA er mer fremtidsrettet og ville gått for en slik. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Det blir mer og mer vanlig med kun to IDE kontakter, så jeg ville nok satset på S-ATA De nyeste kortene har stortsett minimum 4 s-ata porter, og mange har 8, så der vil du ikke få problemer i fremtiden... Lenke til kommentar
c-man Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Ok. Har nå bestilt en Maxtor 200gb sata disk, og en seagate barracuda IDE disk, har fra før en Maxtor 200 gb IDE disk, har da 600 gb diskplass... det holder en stund. Hvordan anbefaler dere at jeg setter dette opp? Hva bør være boot-disk, altså systemdisken? Vil jeg merke ytelsesforskjell på om jeg bruker en IDE disk som boot-disk kontra SATA disken? IDE diskene bruker ata-133 overføring, mens SATA har 150... er dette merkbart i praksis? Begge er 7200 rpm disker. Phew... aldri gøy med slike meldinger.. men jeg synes jeg var heldig, fikk tross alt berga det jeg absolutt ikke ville miste. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvis begge de nye diskene har 8MB cache tror jeg de er omtrent like raske, så da ville jeg ha brukt seagaten til boot disk, da den er veldig stille når den søker på disken. Hvis IDE diskene kjører på en egen IDE kanal eller deler båndbredde med en cdrom er det ikke begrensingen i grensesnittet som avgjør ytelsen. Om du tar to raske IDE disker på en IDE kanal er det mulig at ytelsen vil gå ned noe. Lenke til kommentar
Kr0vel Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 psdata har tilbud på en 250Gb s-ata hdd nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå