JBlack Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) amaroK (spesielt 1.2 beta'n) er grunn nok for å bruke KDE new_yes.gif Du kan da bruke KDE programmer i GNOME... Stort sett ja. Men bruker man for eksempel gentoo så kan man velge å la vær å kompilere støtte for gnome, og la vær å innstallere komponenter som er nødvendig for å kjøre gnome. Eksempel: root # emerge -p grip These are the packages that I would merge, in order: Calculating dependencies ...done! [ebuild N ] x11-libs/vte-0.11.11-r2 [ebuild N ] gnome-base/libghttp-1.0.9-r4 [ebuild N ] dev-util/indent-2.2.9-r2 [ebuild N ] gnome-base/orbit-2.12.0 [ebuild NS ] sys-libs/db-1.85-r1 [ebuild N ] gnome-base/libbonobo-2.8.0 [ebuild N ] gnome-base/libgnomecanvas-2.8.0 [ebuild N ] media-sound/esound-0.2.34 [ebuild N ] gnome-base/gconf-2.8.1-r1 [ebuild N ] gnome-base/gnome-mime-data-2.4.2 [ebuild N ] gnome-base/gnome-vfs-2.8.3-r1 [ebuild N ] gnome-base/libgnome-2.8.0 [ebuild N ] gnome-base/libbonoboui-2.8.0 [ebuild N ] gnome-base/gnome-keyring-0.4.0 [ebuild N ] gnome-base/libgnomeui-2.8.0 [ebuild N ] media-sound/grip-3.2.0 [ebuild N ] x11-themes/hicolor-icon-theme-0.5 [ebuild N ] x11-themes/gnome-icon-theme-2.8.0 [ebuild N ] x11-themes/gtk-engines-2.2.0 [ebuild N ] x11-themes/gnome-themes-2.8.1 Vet ikke nøyaktig hvor mye av dette som er gnome-greier. Men det er en del. Endret 1. februar 2005 av JBlack Lenke til kommentar
hemo Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Men KDE mangle vel grafisk kontrollpanel? Og GNOME er altså treigare? Hmm... Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Og GNOME er altså treigare? Nei, GNOME er mye raskere en KDE. Hvis du vil ha funksjoner så gå for KDE, hvis du vil ha en rask og ok GUI gå for GNOME. Anbefaler også å se på de "lette" WM f.eks Fluxbox eller XCFE. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Jeg synes ikke KDE er noe spesielt tregere enn XFCE4, er godt fornøyd med ytelsen selv med kun 192 MB ram. Det swappes nu og da, men det gjorde det også i XFCE. Jeg har inntrykket av at Konqueror bruker vesenlig mindre ressurser enn f.eks. firefox. KDE mangler ikke grafisk kontrollpanel, det er veldig omfattende men jeg må nok innrømme at det kan virke uoversiktlig. Det har hendt mang en gang at jeg ikke finner en eller annen innstilling jeg vet er der. Endret 1. februar 2005 av diskvask Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 WTF? Mangler grafisk kontrollpanel??? KDE har jo eit kontrollpanel som kan styre alt mellom himmel og jord. olear: KDE er mykje raskare her. GNOME var mykje meir sirup... Så test begge to og finn ut kva du liker best. Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Hos meg har KDE alltid (fra 2.0) vært treig uansett hvilken distro eller om jeg kompilerer selv. Lenke til kommentar
drall Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 KDE 3.3 er rask* på min 350MHz 224MB boks. Men jeg vet å sette opp systemet riktig også da *Det meste laster på mellom 0.5 og 3 sekund Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 KDE 3.3 er rask* på min 350MHz 224MB boks. Men jeg vet å sette opp systemet riktig også da *Det meste laster på mellom 0.5 og 3 sekund KDE er og vil alltid bli "bloatware". De stapper bare mer og mer inni, og ting vil bare gå treigere og treigere. At du har en behagelig opplevelse med KDE på din 350mhz tror jeg ikke på, men hvis du tror det så har vi to forskjellige oppfatninger av hva som er bra. Nei gi meg en *BOX any day Ikke se på dette som en KDE diss, jeg liker faktisk KDE til tider, men jeg irriterer meg bare over hvor treigt det kan være. Lenke til kommentar
drall Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 KDE 3.3 er rask* på min 350MHz 224MB boks. Men jeg vet å sette opp systemet riktig også da *Det meste laster på mellom 0.5 og 3 sekund KDE er og vil alltid bli "bloatware". De stapper bare mer og mer inni, og ting vil bare gå treigere og treigere. At du har en behagelig opplevelse med KDE på din 350mhz tror jeg ikke på, men hvis du tror det så har vi to forskjellige oppfatninger av hva som er bra. Nei gi meg en *BOX any day Ikke se på dette som en KDE diss, jeg liker faktisk KDE til tider, men jeg irriterer meg bare over hvor treigt det kan være. 0.5 til 3 sekunds oppstartstid pr. applikasjon er mer enn raskt nok for meg (minnebruken for applikasjonssider er btw 46 MB i skrivende stund, så jeg har en del å gå på der også). Om dette er for lang tid for deg har vi en annen oppfatning, ja. Om KDE derimot kjører tregere hos deg er nok det et problem med ditt oppsett (å skylde på KDE kan i såfall virke noe urettferdig). Så lenge du bruker nesten bare terminal vil kde-sesjon være fullstendig overflødig, men om du blander mange forskjellige gui-programmer i fluxbox, kan du risikere at de baserer seg på ulike biblioteker og dermed mister muligheten til å dele lastede biblioteker, noe som også kan ses på som bloat iom at minneforbruket blir høyt pga dobbelfunksjonalitet bibliotekene. Jeg liker KDE pga mellom annet: amarok, mouse gestures i filbehandler (og alt annet om du vil), kio-slaves som gjør at alle kde-applkasjoner automatisk støtter en stor mengd protokoller gjennomsiktig, kate, quanta, k3b, justerbarhet, knifty-theme, en drøss features som effektiviserer mye av databruken for meg. Ellers har ikke jeg tenkt å tvinge KDE på noen, men jeg vil gjerne gi min oppfatning når andres ser ut til å være feil i forhold til det jeg har oppfattet (og målt ) selv. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 X.org holder til og trykke i terminal Lenke til kommentar
hemo Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Det har blitt lite tid til Linux-testing i dag, men eg forstår at GNOME er det systemet som bør liggja på maskiner som skal brukast avikkjetekniske brukarar som verken vil tweake. KDE er på ingen måte eit system for mamma, som skal læra seg web-surfing og chat i ein MSN-liknande klient. Desse variantane går eg fort vill i, så eg lurer på om eg kanskje skal hoppa bokk over dei... Testa ut GNOME på utstyr som skal brukast av amatørar, og kanskje ta meg til til å setja meg meir inn i KDE sjølv.. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 KDE er og vil alltid bli "bloatware". De stapper bare mer og mer inni, og ting vil bare gå treigere og treigere. At du har en behagelig opplevelse med KDE på din 350mhz tror jeg ikke på, men hvis du tror det så har vi to forskjellige oppfatninger av hva som er bra. Nei gi meg en *BOX any day Slike uttalelser viser bare forutinntatthet. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det har blitt lite tid til Linux-testing i dag, men eg forstår at GNOME er det systemet som bør liggja på maskiner som skal brukast avikkjetekniske brukarar som verken vil tweake. KDE er på ingen måte eit system for mamma, som skal læra seg web-surfing og chat i ein MSN-liknande klient. Desse variantane går eg fort vill i, så eg lurer på om eg kanskje skal hoppa bokk over dei... Testa ut GNOME på utstyr som skal brukast av amatørar, og kanskje ta meg til til å setja meg meir inn i KDE sjølv.. No er KDE det som liknar mest på Windows, vil eg sei. Har lest eindel undersøkelsar der folk som aldri har brukt anna enn Windows prøver KDE og GNOME, og finn seg mest til rette i KDE. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Mamma trenger ikke å fyre inn de feteste themes/farger og annet fiksfakseri for kunne bruke KDE. Standardoppsettet er selvsagt fullt brukbart... Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Har brukt forskjellige versjoner av KDE og Gnome over lengre tid. Kan ikke si jeg egentlig har merket noen ytelse-forskjell mellom dem (2Ghz/512RAM)... Startet med KDE 3.2, så 3.3, sitter idag på en ren Gnome 2.8 installasjon (Ubuntu) og trives med det. Ting er litt mindre kompleks og enkelt på en eller annen rar måte jeg ikke helt klarer å beskrive, for mulighetene er omtrent prikk like. Eneste jeg savner i Gnome er en god GTK/Gnome-basert CD-brenne app. Bruker idag K3b og det ser ikke voldsomt pent ut... Skal ikke se bort ifra at jeg går over til KDE igjen dog, hvis det er en KDE-basert distro som frister voldsomt. Jeg synes du skal installere begge og se hvem du liker best selv. Ang. Fluxbox og Gnome. Ikke noe problem å hente opp Gnome-verktøyene enten fra Konsoll (skriv Gnome <TAB> <TAB> og du får opp alle), eller også legge dem inn i ~/.fluxbox/menu Men spørsmålet var KDE vs Gnome, ikke alle andre snodige VM's der ute Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Hvorfor ikke bare fyre opp fluxbox eller enlightment med en gang? Tar 5 min mer å sette opp skikkelig, men fy så pent og ryddig det er. http://home.no.net/mralien/screen3101.png Edit: For å svare på topic sånn ca. også; Selv har jeg vært litt borti KDE og Gnome, nok til å ha fått et lite inntrykk. Synes Gnome virker greiest og minst rotere. KDE minnet meg bare om windows. Endret 2. februar 2005 av Goophy Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Eneste jeg savner i Gnome er en god GTK/Gnome-basert CD-brenne app. Bruker idag K3b og det ser ikke voldsomt pent ut... http://biddell.co.uk/gnomebaker.php http://www.gnomefiles.org/app.php?soft_id=291 Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 GnomeBaker er jo ganske så uaktuelt om man har en DVD-brenner da. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvorfor ikke bare fyre opp fluxbox eller enlightment med en gang?Tar 5 min mer å sette opp skikkelig, men fy så pent og ryddig det er. Hvordan håndterer fluxbox flere virtuelle desktop'er? Jeg savnet en oversikt ala den i KDE. Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvorfor ikke bare fyre opp fluxbox eller enlightment med en gang?Tar 5 min mer å sette opp skikkelig, men fy så pent og ryddig det er. Hvordan håndterer fluxbox flere virtuelle desktop'er? Jeg savnet en oversikt ala den i KDE. Default instillinger på Fluxbox for å skifte desktop er ALT+F*. Fluxbox er en liten (ca 600kb source), enkel og elegant WM. Har brukt Fluxbox siden de forket Blackbox, og samme hva jeg prøver så kommer jeg tilbake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå