Gå til innhold

Beste harddisk kjøp?

Anbefalte innlegg

hmm

Hard drive inspector og HDDlife gjør det samme, er HDDlife verdt å prøve, det finnes så mange test program, at en går seg vill, fant akkurat ut om program som kan "spå" diskens død, vil gjerne ha det mest pålitelige...

HDD inspect har mer fancy meny som viser gule,røde,grønne blubber på kritiske ting, noe HDD mangler, den her kun 3 status linjer, men regner de forander farge om det er på en kritisk fase

Endret av div_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm

Hard drive inspector og HDDlife gjør det samme, er HDDlife verdt å prøve, det finnes så mange test program, at en går seg vill, fant akkurat ut om program som kan "spå" diskens død, vil gjerne ha det mest pålitelige...

HDD inspect har mer fancy meny som viser gule,røde,grønne blubber på kritiske ting, noe HDD mangler, den her kun 3 status linjer, men regner de forander farge om det er på en kritisk fase

Jeg har prøvd en god del sånne program i det siste. Likete HDD inspevotr og HDD Health best. Men også O&O DriveLED virker bra, men det har jeg bare såvidt sett på.

HDD Health er også gratis, og det har en bare som sier hvor nøyaktig dødsspådommen er (har vært 25% nå den første uka). Jeg likte ikke HDD life noe særlig fordi det var litt ustabil. Men det virker veldig greit for de som ikke like info-nerder som meg. Den viser det viktigste på en grei måte, men har ikke så mye "ekstra data"

AtW

Lenke til kommentar
Kjøper man en disk til 880kr og så kommer porto i tillegg (140kr om man skal ha den på døra). SÅ kan man like godt kjøpe den i shappa på hjørnet til 100 kr mer.

hvis du har en sjappe på et hjørne da.. det er det for eksempel ikke i bergen sentrum.. jeg må enten kjøpe den hos ekspert/spaceworld for et par 3-4 hundringser mer, eller ta buss til laksevåg/minde, og da blir jo DET nesten en hundrings mer (jaja, en femtilapp i allefall).

Lenke til kommentar

Jeg synes Western Digital er den beste harddisk produsentet pga ytelse, støy bryr jeg meg ikke så mye om. Ørene mine er ikke de beste likevel, tror de har fått høre litt for mye musikk :p

Men tilbake til alvor; Jeg har selv hatt to Seagate disker, den ene funka bra, men den andre klikka etter hvert. Hørte ikke noe forskjell på støyen til Seagate forskjell til WD.

Lenke til kommentar
HDD inspector sier at disken min er døden nær, men installerte HDDlife også nå, og den hevder alt er i den skjønneste orden. Så føler ikke jeg er mye klokere... :dontgetit:

Les manualen, sålenge du ikke er under kritiske verdier er det ikke noe å bekymre seg for i begynnelsen. De programmene er relativt unøyaktige før de får inn en del data.

AtW

Lenke til kommentar

ops HDD health har rød indiksajon på Harddiskene, har en stacker med vifte foran diskene, trodde dette skulle være bre jeg

hmmm var kun på 60gig IBM deskstar "systemdisken" hatt siden 2001 som har rød "alert"

Current sector pending count (unstabile sectors) 14

Valve treshould worst inc

c2 211 0 211 -9

Endret av div_
Lenke til kommentar
Når en harddisk er SATA, kan den også brukes på det gode gamle PATA grensesnittet? Er det bakoverkompatibelt eller er det enten eller?

I prinsippet skal det virke fint, men etter hva mine kamerater har erfart, ville jeg ikke gjort det (IDE/P-ATA-disken vil trolig hakke noe ****, noe som vil være utålelig i og med at det er der du har windows og spill/applikasjoner).

Lenke til kommentar
ops HDD health har rød indiksajon på Harddiskene, har en stacker med vifte foran diskene, trodde dette skulle være bre jeg

hmmm var kun på 60gig IBM deskstar "systemdisken" hatt siden 2001 som har rød "alert"

Current sector pending count (unstabile sectors) 14

Valve treshould worst inc

c2 211 0 211 -9

Rød alert? Er du sikker på at det ikke er en annen verdi som skaffer denne alerten? står jo at value er 211 og threshold er 0, da er du jo milevis unna kritisk verdi.

For å få noenlunde presise datoer på når disken går, så må du nok regne med å kjøre progremmet ihvertfall en del uker. Men akkurat det med at smart-statusen ikke er OK (på general info) er jo riktig fra dag1, så der hadde jeg vurdert å backe opp disken.

Forøvrig så dør jo disker lett selv med kjøling, jeg har liten erfaring som tyder på at disker med kjøling ikke dør.

AtW

Lenke til kommentar
nå sier det at minWD 120gig dør 7.2.2005 mens Ibm deskstar 60gig ikke her noen dødsdato ennå

det var en verdi som var rød, men den hørtes mer alvorlig ut enn de andre

At den er rød betyr vel bare at den har gått ned, sålenge den er over threshold er det ikke noe å stresse med.

AtW

Lenke til kommentar
nå sier det at minWD 120gig dør 7.2.2005 mens Ibm deskstar 60gig ikke her noen dødsdato ennå

det var en verdi som var rød, men den hørtes mer alvorlig ut enn de andre

den som lyser rødt er "kritisk" så programmet kan se sånn ca. når den kommer til å klikke, men den ibm disken er så lenge til og all informasjon om disken ser ok ut,så du må gå å skrive inn på info om disken inne på det programmet når du kjøpte den, da vil du få en dato på den også

Lenke til kommentar

Tja det er lenge siden det:-)

Hører at en av diskene på en måte "tjinner" når jeg kopierer filer av og til. helt umulig å si hvilke filer det skjer hips om haps, så får jeg en "sylindric error" ting, dette er ikke godt ut, men kjører det i 7 steiner mesteparten på 120gig er på dvd'er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...