trond floyd Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Har egentlig bestemt meg for pc.. men har lenge vurdert elkjøps toshiba satelite30mx118.. Den er, synes jeg, altfor dyr. Du får en annen pc med de samme spesifikasjonene til en langt billigere pris.. Men en lekkerbisken er det:) Den har et ati mobility radeon 9700 kort med 64 mb. Er dette kortet dårligere enn 9600 pro turbo med 128 mb? i og med at det har mindre skjermkort.. Er det verdt å bruke så mye penger på en slik pc? Utseendet, etter min mening, er verdt 3000 kr;) Er det forresten noen andre steder man kan få kjøpt den eksakt samme maskina? ser ut som det bare er elkjøp som har den.. Sjekk elkjøps hjemmeside hvis du vil vite mer om maskina og se den med egne øyne. Toshiba SATM30X118: Intel Pentium M 735 1.7 ghz 512 mb minne Ati mobility radeon 9700 64mb DVD brenner 8x Minnekort leser 3x usb Infrarød port 4 timers batteritid +/- mange tilkoblingsmuligheter wxga 1400 x 800 skjerm intel pro 2200 wireless b.g 60 gb +en del programvare Lenke til kommentar
trond floyd Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Er dette kortet dårligere enn 9600 pro turbo med 128 mb? i og med at det har mindre skjermkort.. Mente skjermminne Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Tror de grafikk kortene går nesten opp i opp?? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 På lav oppløsning vil 9700 være det beste, på høy eller med mye AA og AF vil et kort med mer minne være best. Toshibaen er en fin pc den, men kan ikke uttale meg noe mer da jeg jobber på elkjøp selv . Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Kjøp heller en 1557-basert maskin hos Netshop/PSData. Elkjøp har det med å overprise bra maskiner kraftig. Forøvrig er det bare WXGA-skjerm, som betyr 1200x800(aldri sett den oppløsningen før, trodde det skulle være 1280x800). Dessuten bør 15.4" widescreen-skjermer ha minst 1680x1024(WSXGA) for godt nok bildekvalitet, eller aller helst 1920x1200(WUXGA). Skal du ha en maskin med widescreen, gå heller for en Dell Inspiron 8600c eller Dell Latitude D800. Endret 31. januar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
jendor Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Dessuten bør 15.4" widescreen-skjermer ha minst 1680x1024(WSXGA) for godt nok bildekvalitet, eller aller helst 1920x1200(WUXGA). Hva er dette for noe tull, egentlig? For god nok bildekvalitet?? Folk har forskjellig syn, og ulikt syn gir en ulik oppfatning av hva som gir et godt bilde å se på. (det har ingenting med dårlig syn å gjøre) Har selv hatt en nx7010 med WSXGA-oppløsning, som jeg synes ble altfor smått å se på, og ubrukelig fordi jeg følte at det rett og slett var for smått. Men bevares, skjermen i seg selv var fin den - den passet bare ikke til meg. Den solgte jeg rimelig fort. Naboen har en Dell laptop med WUXGA-oppløsning, som jeg synes er totalt komplett ubrukelig, fordi alt blir sinnsvakt smått. Fint å vise til, at man har de og de ultra-rå spesifikasjonene, men det hjelper så fordømt lite når man ikke synes det fungerer i praksis. Og fungerer det ikke, er det heller ingen vits i å betale for det, så å råde noen til å kjøpe det bare fordi tallene er høyere, blir helt feil. Til trådstarter: Gå i butikken, kikk på Toshiba'en, og hvis du synes Toshiba'en er bra for deg, så kjøper du den. Dama har den, og er strålende fornøyd med den, og hennes øyne synes skjermen er kjempefin, med en oppløsning som passer henne utmerket. Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Nei, jeg hadde aldri kjøpt en PC på Elkjøp eller tilsvarende forhandler, først og fremst med tanke på den stive prisen.Men også med tanke på at jeg enda har tilgode å se en ferdig konfigurert maskin som tilfredstiller mine ønsker i alle ledd (skjerm, HD hastighet, RAM, Prosessor, skjermkort etc). Enten får du en langsom Celeron prosessor, kanskje HD'en er ussle 4200rpm eller du sitter der med kun 256MB RAM. Hva skjermoppløsning anngår er dette selvsagt smak og behag. Men jeg vil påstå at du skal være rimelig nærsynt for å ta til takke med en 1024 skjerm. Det er da ikke plass til stort mer enn winamp og startmenyen på skjermen. Edit: Nå er selvsagt ikke maskinen din noe ekstrem tilfelle, men jeg vil fortsatt råde deg til å vurdere nettbutikker. Blir dumt å bruke såpass mye penger før du har fått oversikt over hva som er tiljengelig. Endret 31. januar 2005 av squabbish Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Dessuten bør 15.4" widescreen-skjermer ha minst 1680x1024(WSXGA) for godt nok bildekvalitet, eller aller helst 1920x1200(WUXGA). Hva er dette for noe tull, egentlig? For god nok bildekvalitet?? Folk har forskjellig syn, og ulikt syn gir en ulik oppfatning av hva som gir et godt bilde å se på. (det har ingenting med dårlig syn å gjøre) Har selv hatt en nx7010 med WSXGA-oppløsning, som jeg synes ble altfor smått å se på, og ubrukelig fordi jeg følte at det rett og slett var for smått. Men bevares, skjermen i seg selv var fin den - den passet bare ikke til meg. Den solgte jeg rimelig fort. Naboen har en Dell laptop med WUXGA-oppløsning, som jeg synes er totalt komplett ubrukelig, fordi alt blir sinnsvakt smått. Fint å vise til, at man har de og de ultra-rå spesifikasjonene, men det hjelper så fordømt lite når man ikke synes det fungerer i praksis. Og fungerer det ikke, er det heller ingen vits i å betale for det, så å råde noen til å kjøpe det bare fordi tallene er høyere, blir helt feil. Til trådstarter: Gå i butikken, kikk på Toshiba'en, og hvis du synes Toshiba'en er bra for deg, så kjøper du den. Dama har den, og er strålende fornøyd med den, og hennes øyne synes skjermen er kjempefin, med en oppløsning som passer henne utmerket. Grunnen til at jeg sier det jeg sier, er at skjermer med høy oppløsning, gjerne er gode skjermer. Sitter selv på en SXGA+ skjerm (1400x1050), og synes bildet er utrolig behagelig å se på. Men folk er forskjellige. Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 For folk som sier at celeron er dårlig... de nye 360 cpu'ene er jo bedre en de gamle pentium m cpu'ene som satt i de centrino pcene med cpu før dothan kom med 2 mb cache forutsatt at du samenligner på samme klokkehastighet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hva er egentlig dårlig med denne toshibaen? Og hvilke maskiner gir konkret mer for pengene? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Her er et eksempel på en Dell Inspiron 8600c, en direkte konkurrent til den Toshibaen: Intel® Centrino™ Mobile Technology Intel® 855PM brikkesett 1 Type I eller Type II PC Card spor Internt 56K V.92 modem Integrert 10/100 Ethernet LAN I/O: S-video out, 2x USB 2.0, IEEE 1394 (Firewire), RJ-11, RJ-45, VGA, Docking Innebygde kvalitetshøyttalere Dell tastatur med Touchpad Lithium Ion 72Whr (9 cell) batteri Microsoft® Windows® XP Home Edition 3 års på-stedet-service, neste arbeidsdag + 30 dagers Online Training (denne garantien funker, har en Dell Latitude med samme garanti) Intel® Pentium® M Processor 735 (1.7GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB) 15.4" UltraSharp™ WUXGA (1920x1200) (+437 kr) (bedre oppløsning fins ikke på den skjermen) 1 GB RAM 80GB IDE (4.200 RPM) Intel® Pro Wireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO Herligheten koster 16959 inkl. moms Dell lager gode skjermer i tillegg. Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Hva er egentlig dårlig med denne toshibaen? Og hvilke maskiner gir konkret mer for pengene? Har ikke grunding sjekket komponentene her og vet ikke skjermoppløsningen, men den tilbyr 128MB versjonen av Radeon 9700 over Toshiba's 64MB med andre spesifikasjoner tilsynelatende like. Pris: 12.750 http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=3142 Edit2: For samme pris som Toshibaen kan du oppgardere denne til 2Ghz prosessor og 1GB RAM (kr 15164,34) Endret 1. februar 2005 av squabbish Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hva er egentlig dårlig med denne toshibaen? Og hvilke maskiner gir konkret mer for pengene? Har ikke grunding sjekket komponentene her og vet ikke skjermoppløsningen, men den tilbyr 128MB versjonen av Radeon 9700 over Toshiba's 64MB med andre spesifikasjoner tilsynelatende like. Pris: 12.750 http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=3142 Også et godt alternativ. Men denne maskinen har ikke widescreen. Plukket fram en laptop med widescreen-skjerm, siden Toshiba'en hadde det. Lenke til kommentar
xSotte Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hva er egentlig dårlig med denne toshibaen? Og hvilke maskiner gir konkret mer for pengene? Har ikke grunding sjekket komponentene her og vet ikke skjermoppløsningen, men den tilbyr 128MB versjonen av Radeon 9700 over Toshiba's 64MB med andre spesifikasjoner tilsynelatende like. Pris: 12.750 http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=3142 Det er 1 ting jeg må få lov til å si om denne maskinen. Den er VELDIG vanskelig å slå på pris/ytelse. Har ikke funnet en eneste som slår den på norske web butikker. Ellers oppløsning på skjerm kommer vel litt an på. Er jo ikke så gøy å spille Doom3/H-L 2 med 1920x1200 når det ligger på 10 FPS. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Ellers oppløsning på skjerm kommer vel litt an på. Er jo ikke så gøy å spille Doom3/H-L 2 med 1920x1200 når det ligger på 10 FPS. Nei, det er jeg enig i. Men når man ikke spiller, er 1280x800 like stort som en 14" på 1024x768. Og det er ikke bra, synes nå i hvert fall jeg. Nå sitter jeg selv på en Dell Latitude D600 med 1400x1050 på en 14", og det er ekstremt behagelig. Får plass til masse på skrivebordet, og det er sånn jeg vil ha det. Lenke til kommentar
xSotte Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Utseendet, etter min mening, er verdt 3000 kr;) Da burde vel Acer Ferrari være et MUST Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Utseendet, etter min mening, er verdt 3000 kr;) Da burde vel Acer Ferrari være et MUST Nei, da hadde jeg mye heller valgt en IBM ThinkPad. Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 jeg hadde en slik pc før og jeg tror jeg bytter inn til en sånn igjen den står til 15000kr men jeg fikk den til 14 den kjører half life 2 osv deilig tastatur og skjerm den lader seg opp på en time Lenke til kommentar
xSotte Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Utseendet, etter min mening, er verdt 3000 kr;) Da burde vel Acer Ferrari være et MUST Nei, da hadde jeg mye heller valgt en IBM ThinkPad. Hva må man betale for en IBM med tilsvarende ytelse da? 20 000? Vel, jeg holder meg til de 14990 kr som det er snakk om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå