Gozarpz Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hvordan mounter jeg min eksterne 160GB USB harddisk som har FAT32 filsystem på Fedora Core 2? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Plugg den inn, som root skriv: fdisk -l Dersom den finnes der, mount den på vanlig måte. Om Fedora har noen andre metoder, det aner jeg ikke. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Så vidt jeg vet finnes det støtte i FC2 for Hotplug(rett navn tror jeg). Denne skal fungere på samme måte som å koble til USB disker i Windows. Disken blir automatisk oppdaget og mountet. Jeg vet dette fantes støtte for i FC2 men jeg fikk det ikke til å virke selv. I SuSE 9.2 som jeg nå bruker fungerer dette perfekt uten at jeg måtte gjøre noe som helst. Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 fdisk? Jeg skal ha alle data som ligger der... Monute på vanlig måte? Hmm... Hvordan gjør jeg det da? Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Så vidt jeg vet finnes det støtte i FC2 for Hotplug(rett navn tror jeg). Denne skal fungere på samme måte som å koble til USB disker i Windows. Disken blir automatisk oppdaget og mountet. Jeg vet dette fantes støtte for i FC2 men jeg fikk det ikke til å virke selv. I SuSE 9.2 som jeg nå bruker fungerer dette perfekt uten at jeg måtte gjøre noe som helst. Hvor vil jeg kunne finne den da? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Det jeg foreslår er den tungvindte måten. Det finnes antageligvis mer lettvindt metoder, som DJViking nevner. Den tungvindt måten er å finne ut hvilken device USB-disken har. For eksempel /dev/sda1 Deretter, som root, skriv: mount /dev/sda1 /mnt/usbdisk På forhånd må du ha oppretta katalogen /mnt/usbdisk Dersom dette fungerer kan du føre inn følgende i fila /etc/fstab: /dev/sda1 /mnt/usbdisk vfat umask=0,noauto,user,rw 0 0 Da kan du senere mounte den som en bruker bed å bare skrive: mount /mnt/usbdisk Den store ulempen med dette er hvis du har flere usb-disker og du putter dem inn i forskjellig rekkefølge. Da kan device som tildeles endre seg. For å bøte på det kan man i stedet bruke udev. Men, som sagt, dette er den tungvindte metoden å gjøre ting på. Fedora har nok bedre mekanismer som noen fedora-brukere kan hjelpe deg med. Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Linux ser ut til å ha funnet disken. Se vedlagt bilde. Hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 http://www.linuxguiden.no/index.php/USB Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Takk, da var alt iorden! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå