Gå til innhold

Mounte USB harddisk med FAT32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet finnes det støtte i FC2 for Hotplug(rett navn tror jeg). Denne skal fungere på samme måte som å koble til USB disker i Windows. Disken blir automatisk oppdaget og mountet. Jeg vet dette fantes støtte for i FC2 men jeg fikk det ikke til å virke selv. I SuSE 9.2 som jeg nå bruker fungerer dette perfekt uten at jeg måtte gjøre noe som helst.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet finnes det støtte i FC2 for Hotplug(rett navn tror jeg). Denne skal fungere på samme måte som å koble til USB disker i Windows. Disken blir automatisk oppdaget og mountet. Jeg vet dette fantes støtte for i FC2 men jeg fikk det ikke til å virke selv. I SuSE 9.2 som jeg nå bruker fungerer dette perfekt uten at jeg måtte gjøre noe som helst.

Hvor vil jeg kunne finne den da?

Lenke til kommentar

Det jeg foreslår er den tungvindte måten. Det finnes antageligvis mer lettvindt metoder, som DJViking nevner.

Den tungvindt måten er å finne ut hvilken device USB-disken har. For eksempel /dev/sda1

Deretter, som root, skriv: mount /dev/sda1 /mnt/usbdisk

På forhånd må du ha oppretta katalogen /mnt/usbdisk

Dersom dette fungerer kan du føre inn følgende i fila /etc/fstab:

/dev/sda1               /mnt/usbdisk   vfat        umask=0,noauto,user,rw  0 0

Da kan du senere mounte den som en bruker bed å bare skrive: mount /mnt/usbdisk

Den store ulempen med dette er hvis du har flere usb-disker og du putter dem inn i forskjellig rekkefølge. Da kan device som tildeles endre seg. For å bøte på det kan man i stedet bruke udev.

Men, som sagt, dette er den tungvindte metoden å gjøre ting på. Fedora har nok bedre mekanismer som noen fedora-brukere kan hjelpe deg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...