Thel Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Slettet, ble litt feil plass å spørre! Endret 3. februar 2005 av H.kon Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 som jeg sa, så var den dritten ellers kjent som en kondensator, der for å beskytte ledsa, og jeg skjønner ikke helt vitsen med det, (derfor skal jeg spørre Hårek ) og i serie, så vil det være det samme som å ha brudd i kretsen, faktisk. i paralell blir det som et batteri som lader seg både opp og ut igjen lynraskt, og hvis det da kommer et kort spenningstap, så vil ledsa ikke blinke, og hvis det kommer en liten peak i spenningen, så vil kondensatoren absorbere peaken slik at ledsa ikke skades... jeg antar at sistnevnte tilfelle er det aktuelle, da kondensatoren er så liten, at den neppe vil kunne klare å holde spenningen oppe noe særlig... Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Okei, Orket ikke lese igjenom alle innleggene men har følgende svar til trådstarter: ledene er koblet på 5/12v? sannsynligvis 5 siden et led bruker vanligvis 2v. 3 stk i serie. 2Vx3=6 (men funker på 5) minus(svart) skal på "katoden", om du ser nøye på ledet så har det en flat side nede ved der føttene starter, den siden er katode. Anoden skal på pluss. Kondensatoren er sannsynligvis polarisert for skal kobles i parallel med led'ene det står sannsynligvis hva som er +/- på den. Om du gjør det på denne måten så er du sikkret vil jeg tro Lenke til kommentar
hurr Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 En kondensator er der som sagt for og glatte ut spennings peaker og er egentlig ikke nødvendig, den skal virke helt fint uten den, men da kan du få noen ubetydlige variasjoner i lyset hvis du feks. belaster psu`en. det kan godt hende du har ødelagt kondensatoren(den brun/orangje dritten) også med mye varme ifra loddebolten. men lykke til. Hurr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå