GeirGrusom Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Først må du sete Windows til å starte scriptet ditt automatisk, du vill at det skulle startes hver gang maskinen starter? Da lager du et batchscript, hvor det står @echo off ECHO Starting encoding session... CALL "C:\programfiler\encode\encode.exe [parameter]" IF ERRORLEVEL 1 GOTO FUNKAIKKE GOTO EVERYTHING_OK :FUNKAIKKE ECHO Encoder.exe encountered an error GOTO EXIT :EVERYTHING_OK ECHO Session completed. :EXIT dette må startes enten fra Startup/Oppstart på start menyen, eller i HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run eller HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run Grunnen til at dette gjøres i et batch script, er fordi filer kanskje skal kopieres eller noe etter at encodinga er ferdig, hvis det ikke skal gjøres, så trenger du bare å legge "c:\programfiler\encoder\encoder.exe [parameter]" i registry, eller som en snarvei i startup. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 litt OT... geir: hvorfor bruker du call og ikke start? hva er fordelene/bakdelene med start og call? Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Kult. Er ikke god på sånne scriptgreier. SKal jeg kopiere teksten og lime den inn hvor da? Det stemmer at encoderen skal begynne å encode helt automatisk ja. Skal ikke lagre noe kopi av filen noe sted. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 ? visste ikke at det var noe som het start jeg, alltid brukt call. Tror det egentlig ikke er noen fordeler eller ulemper, mulig det har noe med Fortran og BASIC å gjøre, for der het det CALL for å starte prosedyrer, og de har bare dyttet det inn i batch script også. BASIC og Fortran hadde også LET a = 120, noe som i BASIC ikke er nødvendig, men som ikke gir noen kompileringsfeil. Så jeg tror at du egentlig ikke trenger å skrive hverken call eller start, men jeg gjør det fordi det blir lettere å se hvor andre programmer blir startet. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hvordan kan jeg bruke det scriptet? Skal jeg lime det inn noe sted? Fant ikke noe program under WME mappa som kjører når jeg starter encoderen. Hadde også vært kult med et script som startet opp WME hvis den stopper å encode. Får hele tiden problemer med denne meldingen "The encoder was unable to keep up with the amount of supplied data" Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Skru av On-The-Fly så skulle det fikse seg tenker jeg. Bytt ut C:\programfiler\encoder\encoder.exe som vi har skrevet, ut med hele banen til encoderen din, bytt ut [parameter] med alle de parameter du vil gi til encoderen, legg scriptet i en batchfil hvor som helst på PC-en, scriptet startes enten fra registry, eller på Start Menu->Startup Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Hva er en batchfil? Min bane blir jo: C:\Program Files\Windows Media Components\Encoder\wmenc.exe Problemet er at når jeg legger dette under "Oppstart" så starter bare programmet men ikke encodingen. Og hva er On The fly? Endret 21. februar 2005 av unge johansen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 en batch-fil er egentlig bare en .txt fil med .bat istedet for .txt Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 En batchfil (.bat) er en kjørbar fil som inneholder et batchscript, som er en rekke med systemkommandoer som operativsystemet kaller på rekke og rad. Det som står i kode delen av en av postene mine, er et batch script, det legges i en .bat eller .cmd fil, som du leger en snarvei til i oppstart, eller registry. Er encoderen et GUI program eller et console program? Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Er ikke sikker jeg. Forstod sånn halveis hva du mente. Hvordan legger jeg inn script i en BAT fil? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 start notepad, skriv det du skal, lagre som script.bat er bare .bat som gjør at det er forskjell fra txt fil og bat fil... altså: endre fra .txt til .bat Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Okay. Interessant. Så det er faktisk direkte kommandoer til systemet om hva PCen skal foreta seg. DOS brukes til å programmere / styre PCen med koder i realtime? Jeg prøver scriptet jeg. Tusen takk for gode svar. Dere høres veldig flinke ut. Hva er Fly-on-air? Var det en slags fleip som jeg ikke skjønte, eller? Jeg er ille plaget med at windows media encoder slutter å encode etter ca 5 - 60 minutter. Feilmeldingen står lengere oppe i tråden. Encoderen slutter ikke å encode om jeg ikke spiller av musikk, men da er jo vitsen borte Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Okay. Har opprettet en batch fil med koden du angav. Da starter kun programmet. Jeg vil at programmet med sesionen starter OG at encodingen starter automatisk. Jeg la adressen til min .wme fil i adresselinjen. (CALL "C:\dokumenter\nv31.wme") Da starter programmet med riktig sesion. (Mine lagrede innstillinger og informasjon) Men jeg vil ha programmet til å starte encodingen automatisk. Som om jeg skulle i tillegg ha trykket på "Start encoding" Tusen takk for tipsene. Vi er på riktig vei i alle fall Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Skru av On-The-Fly så skulle det fikse seg tenker jeg. Bytt ut C:\programfiler\encoder\encoder.exe som vi har skrevet, ut med hele banen til encoderen din, bytt ut [parameter] med alle de parameter du vil gi til encoderen, legg scriptet i en batchfil hvor som helst på PC-en, scriptet startes enten fra registry, eller på Start Menu->Startup Hvilken parameter skal jeg gi til encoderen for å starte encodingen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 med tanke på at du ikke har nevnt hva programmet heter, eller at noen her(?) har overiskt over hvilke programmer som bruker hvilke parametere, så er nok det nærmest umulig å svare på... men du kan lete litt på instillingene og deaktivere write on the fly.... Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Vel, problemet med at encoderen stopper å streame har jeg funnet ut av. Det er ikke verdens største problem at det ikke vil starte å streame når jeg starter maskinen. Stort sett er jeg jo her da, og da er det bare å skru på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå