Grundig Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Heisann. Jeg har veldig lyst til å lære grunnleggende kommandoer i DOS. Jeg har søkt litt på google, funnet en del bra, men lurte på om dere har noen anbefalinger til sider jeg kan besøke? Har dere noen personlige tips? Jeg vil også lære dette med batch filer etc. Er veldig ivrig. På forhånd mange takk. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 skriv help i cmd så får du opp kommandoer, skriv kommando /? så får du opp detaljert info om hver kommando.... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Den beste er å starte cmd, og skrive: "help" lurer du på hvordan noen av funksjonene fungerer, skriver du f.eks. "[funksjonsnavn] /?" har foressten laget noen script som jeg bruker av og til, et som sorterer en tekstfil @ECHO OFF COLOR 0F VERIFY ON TITLE "Sorting %1" ECHO PLEASE WAIT TYPE "%1" | SORT > "%TEMP%\sort.tmp" COPY "%TEMP%\sort.tmp" "%1" DEL "%TEMP%\sort.tmp" /Q Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 OK, men jeg er fullstendig fersk i dette her. Finnes det ingen enkle guider på nett (gjerne på norsk) som man kan følge for å lære litt? Eller må man kjøpe egen bok? Jeg lurer for eksempel på hvordan man lagrer innstillinger i DOS osv. Er så mye grunnleggende jeg mangler. Har hatt interessen lenge, men startet først i dag. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Dos er egentlig ganske lett dos bsd cd <mappe> cd <mappe> neste mappe cd.. cd .. forrige mappe dir ls mappelisting osv. Linux henger veldig sammen med dos og er spennende å lære seg. Jeg tror det er mer fornuftig å lære linux fordi det kan du som oftest bruke til noe nyttig. Windows har blitt utrolig lite komandoviktig. Det er som oftest bare å bla seg gjennom en del vinduer. Linux er en helt annen verden Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Ja, sånn var det på syttitallet gitt... Det er bare på Windows server man bruker commandprompt Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Ingen som kan gi meg mer info? Vil gjerne vite åssen jeg skal disable ting osv. Lenke til kommentar
oaeide Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 snakker du om bios? det er ikke det samme som dos/dos programmering... får å gå inn i bios trykker du delete når du starter opp maskinen...det kan være F2 også, men som oftest delete Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Nei, tenker ikke på BIOS. Men vet at man kan gjøre en del ting der også. Lenke til kommentar
operaman Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Spør noen som har vært med på MS-DOS tiden. Noen på 50+ Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Spør noen som har vært med på MS-DOS tiden. Noen på 50+ Følte meg plutselig veldig gammel... husker godt DOS-tiden, hadde mye gøy da. Og jeg er IKKE +50, men slutten av 20. DOS er ikke voldsomt avansert, å sammenligne GNU med DOS blir helt feil. Hva ønsker du å gjøre i DOS? Det er begrenset hva man får gjort i disse dager, i W2k/XP er det jo egentlig ikke DOS lenger, men en kommando-konsol med begrenset funksjonalitet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Spør noen som har vært med på MS-DOS tiden. Noen på 50+ jeg er 19 og husker dos-tiden... er vel en av de beste i forumet med cmd, utenom GeirGrusom, som ligger minst 10 hakk over meg TopDog: du er ikke gammel Lenke til kommentar
-¤Zen¤- Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Batch er sansynligvist det enkleste som finnes (for meg ). Skrive et liten net send script: @ECHO OFF cls :send ECHO. ECHO Bruk _ istede for mellomrom. (eks. Hei_hele_norge) ECHO. set melding= set /p melding=Din melding: if not '%melding%'=='' set melding=%melding:~0,50% ECHO. set name= set /p name=Navn pAA PC'n: if not '%name%'=='' set name=%name:~0,50% net send %name% %melding% -CCX Tools ECHO. pause ECHO. goto send Lagre som f.eks sender.bat og starte. Hallo jeg er 16år og har drevet med DOS kommandoer i bare 2måneder Også har vi de som er dumme nok til å gå på denne da: shutdown -a -t 03 -c "URI" exit Og hvis du har en lillebror som du ikke vil skal bruke scriptet så kan du eh... "passord beskytte det" :pass ECHO. set com=renew set backbone= set /p backbone= Password: if not '%backbone%'=='' set backbone=%backbone:~0,6% cls if %backbone%==%com% (goto start ) ELSE ( exit) goto pass For å få DEN^ til å funke så må du ha :start der scriptet skal kommet etter at du har skrevet "passordet" Som du sikker skjønner er "passordet" hær renew. Vet ikke hvor mye du kan fra før så jeg prøver å få det til på en ganske enkel måte Trenger du vite mer så lete etter commandoer hær Det var sånn jeg lærte det Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Jeg er temmelig veldig 20 år, men husker DOS tiden utmerket, det er jo ikke så lenge siden, første Windows versjonen (til hjemmebruk) som ikke hadde DOS, som er helt 32-bit, er faktisk Windows XP... ganske flaut siden 386 var den første 32-bit datamaskinen, og 386 er temmelig gammel...det går sakte jah Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 første Windows versjonen (til hjemmebruk) som ikke hadde DOS, som er helt 32-bit, er faktisk Windows XP... Ehh.. nei, Windows 2000. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Egentlig ikke, jeg var den eneste med Windows 2000, alle mine frender og kjente hadde Win98/ME, det var litt skoy, siden "con /con" funket veldig bra paa 98... Windows 2000 Professional er ikke hjemmebruker OS, siden det lignet mer paa Windows NT 4.0 framfor 9X. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hei Aklla og GeirGrusom. Vet dere hvordan jeg kan programmere PC`en til å starte windows mediaencoder når maskinen startes og i tillegg få encoderen til å starte opp encoding automatisk? Har prøvd å legge inn sesjonfilen under oppstartsmappen men da starter bare programmet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 den skal encode automatisk??? si litt mer detaljert hva du skal... Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 ja, ønsker at encodingprosessen skal starte automatisk for valgte encoding session som om jeg skulle ha trykket på "Start encoding". Programmet er ferdig oppstartet, men så man skal slippe å trykke på encode hver gang maskinen starter. dette er snakk om en dedikert maskin til encoding. Kan maskinen programmeres til å gjøre dette? Vet du hvordan man gjør det? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 hva med noe slikt i oppstarten, som .bat start c:\programfiler\encode\encode.exe nå er jeg LANGT ifra sikker på om det funker, stien må så klart endres, men etter det du sier kan det funke... men uten flere detaljer så Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå