Gå til innhold

Dell 8600c ?

Anbefalte innlegg

Takk for gode tips og råd :) Jeg tror jeg går for Dell pc-en. Hva er forskjellen, for de som vet, på ion silver og moonlight silver? Jeg vil ha en pc i sølv, skal jeg da krysse av for ion silver/moonlight silver? I alle centrino pc-er er det jo innebygget trådløst nettverk, tar jeg ikke helt feil, hva hvis jeg krysser av for en av de to andre, dell wireless 1350 eller dell 1450, hva får jeg da? :hmm:

Hva slags skjermkort er egentlig ati mobility radeon 9600 pro turbo? hva er forskjellen på det og et vanlig 9600-kort? duger kortet til spill som doom3 og half life 2? mange spørsmål, jeg vet, men setter som vanlig pris på svar :)

-andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for gode tips og råd :)  Jeg tror jeg går for Dell pc-en. Hva er forskjellen, for de som vet, på ion silver og moonlight silver? Jeg vil ha en pc i sølv, skal jeg da krysse av for ion silver/moonlight silver? I alle centrino pc-er er det jo innebygget trådløst nettverk, tar jeg ikke helt feil, hva hvis jeg krysser av for en av de to andre, dell wireless 1350 eller dell 1450, hva får jeg da? :hmm:

Hva slags skjermkort er egentlig ati mobility radeon 9600 pro turbo? hva er forskjellen på det og et vanlig 9600-kort? duger kortet til spill som doom3 og half life 2? mange spørsmål, jeg vet, men setter som vanlig pris på svar :)

-andreas

Skal ikke prøve å skremme deg vekk fra å kjøpe den Dell maskina. Men jeg sitter å trykker på min 8600C her. Jeg er helt sikker på at du gjør bedre kjøp enn denne maskina. Maskina fungerer stort sett greit den. Men savner blandt annet flere USB porter. Det er kun 2 stk. Savner også Serial port som ikke finnes på denne maskinen. Det er en forferdelig klikkende lyd i harddisken på disse maskinene. (sikkert noen uten og da) Ligger en oppdatering av firmware til disken på dell sine sider, men det hjalp ingen ting og oppdatere. Ytelsen på denne maskinen er heller dårligere enn tilsvarende maskiner. Jeg opplever meget dårlig signal på det innebygde trådløse kortet som heter 1350 WLAN. Kjenner ikke til de andre variantene så kan ikke si noe om dem. Satte trådløst kort i PCMCIA slotten (som det også kun finnes en av) så økte signalet med ca 200% Gikk fra meget lav til utmerket :ohmy:

Hadde jeg vært deg hadde jeg sett meg om etter noe annet en Dell.

Endret av Cyprez
Lenke til kommentar

Hei

Sitter med en nesten helt ny 8600c selv.

9600 pro turbo er en bærbar versjon av radeon 9600 brikken. Med en 1600 mhz dothan så fikk jeg 10500 3dmarks 2001. Med andre ord, i dx8 spill så yter den som en P4 2,4ghz med gf4 ti4400. Hmm... tror kortet jeg har er klokket akkurat likt med radoen 9600 til stasjonære pc'r. Du kan jo sjekke www.anandtech.com og se hvordan det yter i hl2 og doom3.

Av skjermkort til bærbare så er det ikke så veldig bra utvalg, radeon 9700 til bærbare er faktisk et 4 pipeline/128bit minnebåndbredde kort det og, dog klokket litt høyere.

Radeon 9800 til bærbare derimot er et 8pipeline/256 minnebåndbredde kort og har vesentlig bedre ytelse (ca 2x høyere ytelse). Hvis du skal kjøpe dell med et sånn så kommer det sammen med en prescott prosessor som er helt idiotisk ettersom den vil bråke noe helt infernalsk og bli vanvittig varm.

Skjermen jeg har er på 1680x1050 og ting blir kanskje litt smått, men skjermen er skarp og fin, så egentlig ikke noe problem. Hadde jeg hatt valget hadde jeg nok gått for 1400x900 oppløsning eller deromkring.

Nettverkskort er integrert, det du får med hvis du velger ekstra nettverkskort er eksterne kort. Det innebygde er 11mbit, de eksterne kan være på f.eks 54mbit.

Maskinen bråker endel og blir relativt varm ved spilling når den er plugget på strømnettet, men det er ikke spesiellt plagsomt.

Tastaturet er helt ok.

Irriterende at den kun har 2x usb2.0 og 1x firewire porter. Dvs at du må ha usb mus/keyboard, og hvis du bruker det har du ikke plass til noen flere usb enheter.

Høytalerene er faktisk veldig bra og er du i gokk og har lyst å se på en dvd så er det faktisk ganske ok å bruke denne pc'n.

Tror ikke jeg hadde villet kjøpe denne pc'n hvis jeg ikke fikk den på et supertilbud. Hadde heller kjøpt/oppgradert en stasjonær pc med et 6800gt kort og kjøpt meg en lett og liten bærbar for annet bruk. Skjermkortene til bærbare henger rett og slett ikke med i forhold til prisen.

EDIT

Ser Cyprez skriver at han har problemer med signalstyrken - jeg har ikke det problemer med det innebygde nettverkskortet i forhold til det jeg hadde i den stasjonære. Dette er testet et sted med særdeles dårlig dekning.

Harddisken jeg har lager litt lyder når den jobber, men ingen ellers. Finner det overhodet ikke irriterende.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Neida, jeg blir ikke skremt :) jeg har ikke så god peiling på pc-er, så jeg lurer på hva slags nytte man får av en serial port? dell har forresten oppdatert kortene til "Intel® Pro Wireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card". Vil det da si at det innebygde kortet er oppdatert eller sender de med et ekstra kort? :hmm:

Lenke til kommentar
Det innebygde er oppdatert.

En seriellport er omtrent ikke i bruk lengre, og du kommer sikkert ikke til å få bruk for den. Noen gamle digitale cams bruker det, og hvis du skal bruke pcen til å programmere PLS og slikt er seriell-porten ofte brukt, men hvor ofte gjør du det? :D

He he, det er nok ikke mange som bruker serial porten lenger....men jeg savner den veldig på min pc. Blandt annet fordi jeg programmerer PLS nesten hver eneste dag også har jeg en programmerbar fjernkontroll. Men som nevnt her så er den porten svært lite brukt ja......men jeg ble ganske overrasket da jeg fikk min pc uten serial port som jeg trodde var standard. Løsningen min ble ekstern port replicator eller hva det heter.

Og WLAN kortene som Dell tilbyr er alle innebygde. Velger du et annet kort enn det som er standard så bytter dem ut det slik at det er internt. WLAN 1350 er et 54 mbits kort og ikke 11 som blir sakt her.

Endret av Cyprez
Lenke til kommentar

Jeg jobber også på en 8600c, med 1920*1200 oppløsning på skjermen. Digg om man har bra syn :)

Jeg er godt fornøyd med maskina, har ikke problemer med bare 2 usb porter da jeg stortsett ikke bruker mer enn 1..

Det eneste jeg egentlig ikke er fornøyd med er byggekvaliteten. Synes det hele virker litt billig og skrøpelig.. knirker gjør det også..

I forhold til flere toshiba maskiner jeg har prøvd, så er min pc som lada i forhold til mercedes eller noe sånt..

Jeg har heller ingen irriterende klikkelyder fra disken, eller noen andre ulyder for den saks skyld.. Men jeg har en dau pixel nede i høyre hjørne..

I forhold til spilling kan jeg ikke si noe da jeg aldri spiller..

Ellers er jeg godt fornøyd med maskina, men jeg kjøper ikke Dell neste gang..

Lenke til kommentar

En seriellport er omtrent ikke i bruk lengre, og du kommer sikkert ikke til å få bruk for den. Noen gamle digitale cams bruker det, og hvis du skal bruke pcen til å programmere PLS og slikt er seriell-porten ofte brukt, men hvor ofte gjør du det? :D

He he, det er nok ikke mange som bruker serial porten lenger....men jeg savner den veldig på min pc. Blandt annet fordi jeg programmerer PLS nesten hver eneste dag også har jeg en programmerbar fjernkontroll. Men som nevnt her så er den porten svært lite brukt ja......men jeg ble ganske overrasket da jeg fikk min pc uten serial port som jeg trodde var standard. Løsningen min ble ekstern port replicator eller hva det heter.

Litt off-topic, men i hvilken sammenheng bruker du PLS? Er du automatiker? Går nemlig VK1 automasjon no nemlig, lurte derfor på hvordan arbeidsmarkedet er nå...

Regner med du har litt mer peiling enn meg, men går denne an og bruke?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107836&cks=SER

Savner nemlig COM-porten når jeg holder på med PLS, litt irriterende og taste inn programmene :roll:

Ontopic: En som nevnte at pcen yter dårligere enn andre bærbare med samme specs, stemmer det? Noen tester å henvise til?

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Radeon 9800 til bærbare derimot er et 8pipeline/256 minnebåndbredde kort og har vesentlig bedre ytelse (ca 2x høyere ytelse). Hvis du skal kjøpe dell med et sånn så kommer det sammen med en prescott prosessor som er helt idiotisk ettersom den vil bråke noe helt infernalsk og bli vanvittig varm.

Dell i9100 har faktisk P4 Northwood cpu. :thumbup:

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men i hvilken sammenheng bruker du PLS? Er du automatiker? Går nemlig VK1 automasjon no nemlig, lurte derfor på hvordan arbeidsmarkedet er nå...

Regner med du har litt mer peiling enn meg, men går denne an og bruke?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107836&cks=SER

Savner nemlig COM-porten når jeg holder på med PLS, litt irriterende og taste inn programmene :roll:

Ontopic: En som nevnte at pcen yter dårligere enn andre bærbare med samme specs, stemmer det? Noen tester å henvise til?

Jeg er utdannet Automatiseringsmekaniker. Det ble en gang konvertert til Automatikkmekaniker som det heter i dag. Jeg programmerer PLS for jobben og bygger opp en del nye systemer der. Jeg kjenner ikke så godt til arbeidsmarkedet i dag da det er lenge siden jeg søkte noen jobb. Men jeg er overbevist om at du har valgt et fag som er etterspurt. Lærer du deg PLS programering o.l. godt så har du et veldig bra grunnlag og bygge videre på. Den USB dingsen du har laget link til kan du bruke. Jeg har testet akkurat den der på Omron PLS og funker bra!

Jeg husker ikke hvor jeg har sett de testene, men mener at den ene blandt annet lå på www.barbara.no (som nå er hw) Tror ikke jeg leste det på en test av 8600C, men på en test av en annen bærbar så ble den sammelignet med blandt annet 8600C.

Endret av Cyprez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...