Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med ny Amd Athlon 64 maskin

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har akuratt satt sammen pcen til min bror. Han kjøpte seg følgende hardware:

Amd Athlon 64 3000+

Msi K8N Neo2 Platinum-54G

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128M DDR

Thermaltake Venus Silent Boost K8

54Mb Trådløst nettverkskort (bundlet med hovedkort)

I tillegg består maskinen av:

350w strømforsyning

2*256 MB GeiL Pc3200 minnebrikker (minnebrikkene er plassert i de grønne portene, slik det står i manualen)

Msi DVD-ROM

IBM Deskstar 40Gb harddisk (IDE)

Han har valgt å bytte ut de viktigste delene først, men dette har ikke gått problemfritt. Maskinen starter opp, men henger seg etter få minutters bruk.

Den kjører Windows XP Pro (inkl. SP1)

Jeg har god erfaring med pc, men AMDs nye prosessorer og dermed også de nye hovedkortene har jeg ingen erfaring med.

Jeg har tested det trådløse kortet som fulgte med, da jeg har hatt problemer med slike kort før. Jeg har ikke lykkes i å finne problemet, derfor ber jeg dere om hjelp til å finne problemet. Mange av dere har nok mye mer erfaring enn jeg har.

En annen type merkelig oppførsel er dette når strømforsyningen slås på, maskinen starter da prosessorviften og slår på HDD-leden på framsiden, men ingenting annet starter opp før man trykker på Power-On knappen. Vanligvis har det vært slik at maskinen starter alle enheter og deretter skrur dem av igjen etter ca 5 sekunder når strømforsyningen skrus på.

Jeg har forsøkt å gi så mye informasjon om pcen som jeg kommer på, men hvis det er noen opplysninger som trengs, håper jeg dere spør :)

Jeg har ikke funnet noe untility som kan lese av temperaturen på prosessoren, jeg kunne ikke se det på drivercden, men jakten fortsetter.

Min mening er at denne pcen (som de fleste andre jeg har hatt) er et merkelig vesen. :D

På forhånd takk.

Oppdatering:

Da jeg koblet til den interne speakeren i maskinen, fant jeg ut at den gir fra seg en uendelig pipelyd når den henger seg i windows. Tenkte kansje dette kunne være til hjelp, jeg husker ikke disse pipekodene :D

Endret av MemorX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en test med mitt eget minne (Corsair) kan det virke som om dette er problemet.

Det normale minnet er delt opp i 2*256MB GeiL brikker, er det noen som vet om denne type pc, har problemer med å kjøre med slike brikker?

Lenke til kommentar
Mener å ha lest en tråd ganske nylig om problemer med billige Geil-brikker på MSI-kort. Finner den ikke igjen...men noen som svarte i tråden fikk det til å fungere, mens trådstarter måtte bytte minnebrikker.

Disse var ikke billige, men det kan jo være noe som ikke fungerer mellom dette hovedkortet og akuratt denne type ram. De er av Golden Dragon serien og var visst gode når jeg kjøpte dem. Men man vet aldri, legger ikke så mye vekt på at de enkelte brikkene er håndplukket (noe jeg tviler på :D).

Har tatt kontakt med butikken de ble kjøpt i for å se om de finner ut noe mer. Skal også teste å sette de to brikkene i DIMM1 og DIMM2 som det blir foreslått tidligere i tråden, samt lese de to trådene som ble nevnt her :)

Men nå som maskinen fungerer, om enn med en av mine minnebrikker, er den plutselig i hyppig bruk, og det kan bli vanskelig å komme til for å teste :D

Takker for all hjelp folkens :)

Lenke til kommentar

Jeg har samme hovedkort som din bror, og i starten hadde jeg minnet i DIMM1 og DIMM3. Dette skapte masse problemer. Maskinen var ustabil, den frøs og fikk blåskjermer i hytt og pine, til den til slutt sluttet å fungere. Deretter prøvde jeg å ha minnet i DIMM1 og DIMM2, og siden da har maskinen vært stabil som et fjell.

Jeg skjønner godt hvorfor du utfra manualen trodde at DIMM2 og DIMM4 var riktig, den er meget misvisende! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg har samme hovedkort som din bror, og i starten hadde jeg minnet i DIMM1 og DIMM3. Dette skapte masse problemer. Maskinen var ustabil, den frøs og fikk blåskjermer i hytt og pine, til den til slutt sluttet å fungere. Deretter prøvde jeg å ha minnet i DIMM1 og DIMM2, og siden da har maskinen vært stabil som et fjell.

Jeg skjønner godt hvorfor du utfra manualen trodde at DIMM2 og DIMM4 var riktig, den er meget misvisende! :thumbdown:

Fikk endelig tilgang til pcen :D Og til min fornøyelse fungerte løsningen utmerket. Nå står de to brikkene i portene nærmest prosessoren, og maskinen er som nevt, stabil som fjell:)

Jeg har opplevd at ram-brikkene kan skape store problemer, men ikke så store problemer grunnet plasseringen. Et stakkars menneske som setter sammen sin første maskin kan jo slite enormt.

Det har sikkert sin fornuftige grunn at plasseringen skaper problemer, men det kan høres ganske undøvendig ut.

Vil bare si takk igjen for at dere hjalp meg løse problemet, og sparte meg mye tid på testing og feilsøking :D

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. ;) Bra når løsningen er så enkel.

Tror ikke det er noen logisk forklaring på hvorfor noen har problemer med dimm3 og 4. Etter det jeg har sett fungerer det fint for noen og andre ikke. Virker som en bug i kortet. Er ikke minnekontrolleren for den er integrert i prosessoren. Kan være spesifikk RAM som har trøbbel.

Jeg gjorde grundig research før jeg kjøpte noe, så jeg har aldri testa dimm3 + 4 og sett om det fungerer her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...