Gå til innhold

mistet kamera i bakken


Anbefalte innlegg

For å holde tunga rett i munnen: Noen her hevder at en reperasjon etter et fall ikke dekkes av garanti. Hvordan kan de vite det, med mindre de har fullstendig oversikt over hva alle forhandlere i Norge tilbyr av garanti? Det kan godt være at en butikk i Ålesund har en garanti som dekker fallskader.

 

Men det som er sikkert er at man ikke kan reklamere på produktet med bakgrunn i et fall fra litt høyde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig tydelig at ingen har like meninger om dette emnet, noe som er helt greit. Trådstarter spurte om råd, jeg ga mitt råd. Hva han ender opp med å gjøre er opp til han.

 

Må si jeg er veldig enig med Frobe, bare for å få sagt det :)

 

Jeg sier ikke at trådstarter skal lyve og si at dette er en garantisak. Bare levere det inn og si at skjermen sluttet bare plutselig å fungere (noe den faktisk gjorde). Å utelate litt småting kan jo ikke kalles løgn, eller svindel.

 

Mener å huske en kjekk frase som går slik, "Det man ikke vet har man ikke vondt av" :)

Lenke til kommentar
For å holde tunga rett i munnen: Noen her hevder at en reperasjon etter et fall ikke dekkes av garanti. Hvordan kan de vite det, med mindre de har fullstendig oversikt over hva alle forhandlere i Norge tilbyr av garanti? Det kan godt være at en butikk i Ålesund har en garanti som dekker fallskader.

 

Men det som er sikkert er at man ikke kan reklamere på produktet med bakgrunn i et fall fra litt høyde.

Du må skille mellom garanti og forsikring. Det ligger i ordene...

Garanti går på feil gjort av produsenten, forsikring går på feil du selv eller andre gjør.

 

Hvis man fra produsent/selger sin side garanterer at kameraet ikke blir ødelagt ved fall fra 1 meter, så er det en annen sak. Men så vidt meg bekjent så finnes det ikke noen kameraer i denne prisklassen som kan betegnes som støtsikre ;)

 

Men en butikk kan gjerne tilby forsikring på produktet, og hva denne dekker varierer veldig. Her må man lese den lille skriften.

Lenke til kommentar
Du må skille mellom garanti og forsikring. Det ligger i ordene... Garanti går på feil gjort av produsenten, forsikring går på feil du selv eller andre gjør.
For meg høres det ut som om du tenker på den lovfestede reklamasjonsretten. Den kan utvides i tid og derved kalles en garanti, men det ser ikke ut som om du gjør den antagelsen.

 

Og, hvorfor trekker du inn forsikring, all den tid det ikke er noe tema i denne tråden?

 

For å bruke dine ord:

Men en butikk kan gjerne tilby garanti på produktet, og hva denne dekker varierer veldig. Her må man lese den lille skriften.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

jaja.. jeg dro ned til forhandleren og forklarte saken, sa jeg hadde vært veldig uheldig som jeg var. skulle laste bildene inn på pc'n og når kameraet sto i docken sin klarte jeg å dulte borti det og det falt på gulvet. De sa de mest sansynlig skulle gå bra, og sendte det inn til casio. nå håper jeg bare ikke casio slår seg helt vrange og faktisk reparerer skjermen.

så nå krysser jeg fingerne! :ermm::blush:

Lenke til kommentar

Er det noen av dere Guruer her som kan svare på hvor stort fall et kamera skal tåle og likevel være dekket av garantien?

1um, 1mm, 1cm, 10cm, 1m, 10m? Går ut i fra at underlaget er golvbelegg (ikke fliser, stein osv) Forskjellige produsenter kan sikkert ha forskjellige tall.

 

Neste spørsmål er hvor stort fall for at det kan reklameres på kameraet? (Noen garantivilkår kan være skrevet slik at alle former for fall/støt ugyldiggjør garanti).

 

Det var utrolig til hvor etiske enkelte her er så lenge det gjelder andre enn seg selv.

Jeg har selv tidligere mottatt mange andre produkter fra kunder som har mistet dem eller sølt noe i dem. Dette er ofte enkelt å konstantere, men noen ville likevel ikke innrømme det, mens andre ikke visste hva andre hadde gjort med utstyret.

 

Min konklusjon er at det er ikke vi som skal dømme noen, men verkstedet.

Lenke til kommentar
For å holde tunga rett i munnen: Noen her hevder at en reperasjon etter et fall ikke dekkes av garanti. Hvordan kan de vite det, med mindre de har fullstendig oversikt over hva alle forhandlere i Norge tilbyr av garanti? Det kan godt være at en butikk i Ålesund har en garanti som dekker fallskader.

Nå er det stort sett produsentene eller importøren som gir garanti, og ikke butikken selv. Hvis butikken gir utvidet garanti, er dette noe man selv kan velge å betale for.

 

"Garanti" dekker uansett aldri støtskader, fuktskader eller andre ting som brukeren eller andre har påført kameraet av uheldige påvirkninger. Her kommer forsikring inn, og hvis butikken tilbyr dette, kan man også her velge om man vil betale for dette eller ikke.

 

Hvor langt et kamera kan falle før det ikke går på garanti, er et uvesentlig spørsmål. Om kameraet faller to cm og rett på objektivet så dette blir trykket inn, går nok heller ikke det på garanti. Det er i såfall en vurdering verkstedet gjør når de får all informasjon på bordet... for de kan jo ikke vite hvor langt et kamera har falt, og om kunden faktisk forteller sannheten. Man kan ikke stole på kunden, og det ser man tydelig her når jeg ser hvor mange som er villige til å prøve å unnlate å gi viktig informasjon. Har vært borte i mange slike personer selv, men de blir nesten alltid avslørt.

Lenke til kommentar

Ble mye snakk om etikk og moral her, ja. Jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på at å sende kameraet inn til reparasjon og kreve det dekket som en garantisak (kall det hva du vil; en defekt osv.), kan føre til at du må punge ut med store summer når reparatøren omsider finner bevis på fysiske påkjenninger fra brukeren. Så vidt jeg vet, er det vel ingen verksted som faktisk økonomisk dekker reparasjoner på produkter, som har vært utsatt for tilfeller som ikke går under eventuell garanti?

Lenke til kommentar

Dette er egentlig en helt tåpelig diskusjon. For de som ikke har skjønt det: Et kamera, og da spesielt et digitalkamera, er et stykke elektronisk, høyteknologisk og finmekanisk stykke mesterverk. På et slikt apparat benytter man alltid håndledds- eller nakkereim. Har dagens slyngler fullstendig glemt å verdsette ting man har? Når jeg bedriver fotografering med et flott kamera til 4-5 lapper, behandler jeg det som om det var av porselen, selv om det brukes mye. Er noen da så klønete, eller bare likeglade nok, til å miste det i bakken, får man da ærlig talt bare grave dypt i lommeboka og betale skaden selv. Dette har overhodet ikke noe med garantisak, eller forsøk på garantisak å gjøre. Å spekulere i "hvor mye julig et kamera tåler" høres for meg horribelt ut. Eller mer korrekt: dustete ut. Et kamera tåler ikke, og skal ikke tåle juling. Det skal behandles med respekt.

Basta. Ja, nå ble jeg faktisk provosert.....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Så flott!

Håper du ikke tar kamerate utendørs når det er fuktig, og holder deg innendørs når det blåser. Da kan du jo få fuktskader eller støv i mekanikken.

 

Dersom man kjører fint trenger man vel ikke forsikring på bilen, og man slipper å bruke bilbelte?

 

Et kamera skal ikke tåle juling, men forskjellige modeller tåler mer eller mindre røff bruk og mindre uhell. Noen kamera har svakheter som kan gi problemer selv om man behandler dem "pent".

 

Verkstedet kan ikke gå ut i fra at de får alle relevante opplysninger fra kunden, dermed har de lang erfaring med å finne dette ut selv. I de verste tilfellene vil ofte butikkpersonalet luke ut synlig skadet utstyr før det blir sendt inn.

 

Uansett lønner det seg aldri å være brautende og påståelig overfor verkstedet. (Selv om eneste måte å få fortgang i behandlingen hos et større kamera-verksted var å sende en sur mail? Det hjalp slik at jeg kun måtte vente litt over to uker denne gangen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...