Gå til innhold

mistet kamera i bakken

Anbefalte innlegg

Jeg klarte å miste mitt elskede casio kamera i bakken. Skjermen vil ikke funke lenger. det jeg lurer på er om jeg kan få dette på garantien? jeg kjøpte kamerat for et halvt år siden og det var jo bare et lite fall på under 1 meter.. trodde virkelig det skulle tåle litt... jaja..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kameraet sluttet å fungere av seg selv uten et fall i bakken ville det vært en garanti-sak. Garantien gjelder for feil produsenten har forårsaket på kameraet under produksjonen.

Tror nok ikke du får kameraet tilbake på garantien som resultat av at DU mister det i gulvet. Sikker på at du ikke har noen form for forsikring fra butikken? Mange butikker selger med forsikring på kamera nå til dags. Disse forlenger garantien og inkluderer nytt kamera hvis du skulle være uheldig og miste det i gulvet e.l.

Håper det ordner seg! :cool:

Lenke til kommentar
Je kte å mte mt elskede casio kamera i bkn. Skjermen vil ikke funke lenger. det jeg lurer på er om jeg kan få dette på garantien? jeg kjøpte kamerat for et halvt år siden og det vr j ba et le fal p uer 1 mr.. trodde virkelig det skulle tåle litt... jaja..

Eneste jeg får med meg av det du skriver er jo at skjermen ikke vil funke. Det må da være mulig å få butikken til å IKKE skjønne noe mer enn meg?

F828

Lenke til kommentar

Som Afseth sier, så er verksted flinke til å avgjøre om skader på kameraer er forårsaket av fall/fysiske påkjenninger. Hvis du har vært så uheldig å miste kameraet med linsen mot bakken, så tror jeg du kan si "ha det bra" til alt som har med garanti å gjøre. Reparasjonen i et slikt tilfelle er også sannsynligvis de dyreste. Jeg synes du bør være ærlig å si hva som virkelig har skjedd dersom du bestemmer deg for å sende kameraet inn til reparasjon. Jeg har opplevd tidligere at enkelte produsenter har vært greie og dekket reparasjonsskader utenom odrinære garantisaker, så du kan alltids være heldig...

Lenke til kommentar
Jeg klarte å miste mitt elskede casio kamera i bakken. Skjermen vil ikke funke lenger. det jeg lurer på er om jeg kan få dette på garantien? jeg kjøpte kamerat for et halvt år siden og det var jo bare et lite fall på under 1 meter.. trodde virkelig det skulle tåle litt... jaja..

Selvpåførte skader, eller skader som andre påfører kameraet ditt for den saks skyld, dekkes naturligvis ikke av garantien.

Lenke til kommentar

jeg klarte også å miste mitt (mindre) elskede casio (exilim ex-z4) kamera i bakken, med objektivet ute. Med det resultat at objektivet fortsatt er ute, og det er ikke mulig å slå på kameraet. Jeg tegner av prinsipp aldri "idiot-forsikringer", selv om jeg tydeligvis burde begynne med det. Fins det andre forsikringer man kan benytte i en slik situasjon? Reiseforsikring?? (Det skjedde på fest hos noen venner...)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke en burde oppfordre til slike "småsnuskete ulovligheter", men du kan se hvor langt du kommer med påstandene dine. Husk at hvis du er uheldig, så kan reparasjonen koste skjorta dersom de finner ut (sannsynligvis) at skadene er selvpåførte. Men jeg er ingen ekspert på slike reparasjonsutgifter. Hvis noen har erfaringer med slike reparasjoner, kan ikke de gjøre denne undrende brukeren oppmerksom på eventuelle kostnader som kan oppstå ved skader forårsaket av fall e.l., så kan denne personen vurdere om reparasjon i det hele tatt lønner seg? Eventuelt kan du jo spørre et verksted, men av egen erfaring så regner jeg at de er svært forsiktige med å gi noe som helst informasjon uten å ha åpnet produktet...

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er synlige riper eller hakker i kameraet så hadde jeg prøvd meg på en spansk en.

Jeg mistet også kameraet i bakken fra ca 1 meter. Det skal jeg love deg ble solide riper. Landet på ganske jevnt fjell, men merkene sees tydelig.

Hva skjedde: Jeg tok et bilde og la kameraet tilbake i veska. Lukket ikke igjen glidelåsen. Min bror tok det opp og plutselig datt kameraet ut og han stod med veska i hånda. Kameraet funker like fint i dag (Nikon Coolpix 2500).

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt :)

Trådskriver lurer på om han kan få dette dekket av garantien, alt jeg sier er at det er verdt et forsøk.

Hvis det ikke dekkes av garantien så får han oppgitt et beløp for å reparere kameraet, og hvis han ikke ønsker det så greit nok. Da har han ihvertfall prøvd.

Ville ikke fått noe dårlig samvittighet av det, jeg har flere kameraer som jeg har mistet fra større høyder enn 1 meter og synes de bør tåle litt bank. Så når skjermen slutter å fungere på grunn av et lite fall så vil jeg kalle det dårlig konstruksjon. For meg virker det ikke som skjermen er knust eller noe, baklyset kan være røket eller en kobling som har falt av. Mistet til og med mitt Sony TRV80 video kamera i bakken, fra minst en meter, rett ned på asfalten, traff med hele tyngden på LCD skjermen, men det ble bare noen skraper.

Prøv. Hvis de ikke vil fikse det på garantien så må du bare betale noen få hundrelapper for at de ser på kameraet for deg.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Det var da voldsomt :)

Trådskriver lurer på om han kan få dette dekket av garantien, alt jeg sier er at det er verdt et forsøk.

Hvis det ikke dekkes av garantien så får han oppgitt et beløp for å reparere kameraet, og hvis han ikke ønsker det så greit nok. Da har han ihvertfall prøvd.

Ville ikke fått noe dårlig samvittighet av det, jeg har flere kameraer som jeg har mistet fra større høyder enn 1 meter og synes de bør tåle litt bank. Så når skjermen slutter å fungere på grunn av et lite fall så vil jeg kalle det dårlig konstruksjon. For meg virker det ikke som skjermen er knust eller noe, baklyset kan være røket eller en kobling som har falt av. Mistet til og med mitt Sony TRV80 video kamera i bakken, fra minst en meter, rett ned på asfalten, traff med hele tyngden på LCD skjermen, men det ble bare noen skraper.

Prøv. Hvis de ikke vil fikse det på garantien så må du bare betale noen få hundrelapper for at de ser på kameraet for deg.

Det er som sagt veldig enkelt: Skade som du selv, eller andre, påfører kameraet dekkes naturligvis ikke av noen garanti. Altså er det ikke noe å undre på, like lite som jeg drar ned til bilforhandleren med en bulk i støtfangeren og hevder at garantien bør dekke denne skaden. At du "synes et kamera bør tåle litt bank" får være din mening. Du vil neppe finne støtte for dette hverken hos produsent, verksted, butikk eller noen forbrukerinstanser.

Lenke til kommentar

Dersom fallskaden ikke er synlig når teknikeren åpner kamera vil jeg mene at det ikke bør være en betalbar reparasjon. (De vet akkurat hva de skal se etter).

Dersom kameraet har knuste deler er verkstedet forpliktet til å ta kontakt med kunden for å gi ham en pris for reparasjon. Kunden kan da ikke forvente å få kameraet ureparert tilbake uten å betale en liten sum for sjekken, men mange praktiserer at verkstedet beholder utstyret uten at kunden må betale (deler til andre reparasjoner?)

Dersom utstyret er blitt unøyaktig (uskarp optikk?) etter fall er jeg usikker på hvem som skal dekke dette.

Uansett vil jeg påstå at et kamera der printkort, deler eller kontakter løsner uten at kamera er synlig skadet ikke er tilfredstillende konstruert.

Noen konstruerer i tillegg noen mekaniske svakheter i kamerakroppen slik at det skal være lett å detektere fallskader uten at det går ut over den grunnleggende mekaniske styrken.

Jeg vil ikke anse dette som forsøk på svindel, med mindre kunden begynner å krangle hvis verkstedet vil ha betalt.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anse dette som forsøk på svindel, med mindre kunden begynner å krangle hvis verkstedet vil ha betalt.

Neivel... Kunden leverer et kamera til reperasjon og hevder at det er en garantisak. Han nevner ingenting om at kameraet ble ødelagt etter at han mistet det i bakken. Tror nok de fleste ser at ting skurrer ganske kraftig her. At han ikke får det godkjent som en reklamasjon betyr ikke at han ikke hadde forbryterske hensikter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...