Christian86 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Kjøpte en Soligor Blitz som de anbefalte G5en min. Brukte den noen ganger, men den ble ikke brukt så ofte at det utgjorde noe brukserfaring av vesentlig grad. på lørdagen begynte jeg å teste med en Eos 300d, men selv om butikken hadde sagt dette skulle fungere, så gjorde det ikke det. Når jeg kom hjem og testet videre med G5, så begynte den å henge opp kamera og forhindre at man fikk tatt bilder. Hadde aldri opplevd dette før, så henvendte meg til butikken i dag. Han som ekspiderte meg, mente at selger hadde gjort en veldig grov feil da blitzen overhode ikke skulle fungere med 300D, og ei heller G5en. De ville ikke ta den tilbake, og mente det hadde gått for lang tid siden kjøpsdato. Mangelen ble oppdaget for 2 dager siden. Som tilbud fikk jeg avslag på noen dyrere blitzer, så jeg ville endte opp med å betale overkant av 2000 kr for å få en blitz som ville fungert. Dette syntes jeg ikke så mye om, og viste til at jeg hadde rett til å få mangel rettet, og etter sigende uttalelse "du har jo loven på din side sånn sett. bare det at det har gått så lang tid siden du kjøpte den at vi ikke kan få våre penger igjen" jeg er ikke fornøyd at dersom jeg skal løse denne saken så vil de kun ta den i inbytte og gi meg 700 kr i avslag + eventuelle bedre priser om de kan gi det. Jeg ønsker egentlig å heve kjøpet kort sagt. Produktet er ikke ment for mitt bruk, men dette påstod selger. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Dette står beskrevet i forbrukerkjøpsloven. Det du beskriver høres for meg ut som en mangel. Jeg har ikke satt meg inn i hele loven, men ut fra § 26 se ut som om du har krav på og heve kjøpet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 altså, jeg er rutinert nok til å vite at §16 b er gjeldende i denne saken. Dog er det uansett snakk om en vesentlig mangel, og en uopprettelig mangel. Jeg makter faktisk ikke å forstå hvorfor de er såpass stae.. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 § 29 sier: Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Mangelens betydning for deg er at du har ett produkt du ikke kan bruke, fordi selger har gjort en feil. Da er saken enkel. De må byttet blitzen til en du kan bruke. Ville tatt en telefon til "Forbrukerkontoret", forklart de saken og spurt om fremgangsmåte for å gjøre kravet ovenfor selger på riktig måte. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 § 29 sier: Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Mangelens betydning for deg er at du har ett produkt du ikke kan bruke, fordi selger har gjort en feil. Da er saken enkel. De må byttet blitzen til en du kan bruke. Ville tatt en telefon til "Forbrukerkontoret", forklart de saken og spurt om fremgangsmåte for å gjøre kravet ovenfor selger på riktig måte. nærmeste blitz de hadde, kostet 2000 kr mer. tror beste løsning for begge parter er heving. Tenkte egentlig når han sa hva de hadde bestemt "en vanlig kunde ville kanskje gitt seg, men dette begynner jeg å bli vant til" Er litt ille når jeg blir vant med slike avfeielser...kanskje hvorfor jeg liker juss da. Saken er så simpel, hvorfor skal de avspise meg med masse tullball da? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Update: Fikk svar fra den påståtte importøren. De har ikke solgt Soligor, så kommer til å sende en skriftlig klage innen fredag. Rimelig å be om svar innen 7 dager? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Etter hva jeg kan se så er det Lars Farnes AS som er importør/distibutør for Soligor i Norge. http://www.farnes.no Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 mail sendt...så da får vi se hva som skjer denne gangen Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Personelig har sluttet helt å handle hos OKS. De tar ALDRI telefonen, har sjelden tid til å snakke med deg i butikken og de er vel kanskje dyrest i Oslo (?). Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 joa, tid hadde de. Det har mye med timingen å gjøre. Dyr er de ja, men denne saken tok kaka Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Update: Saken ble løst i dag. Etter flere mailer med butikk sjefen, så fikk jeg gjennom hevingskravet. Ingen avkorting. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Allikevel hårreisende at du må bruke så mye tid og krefter på å få løst saken. I mine øyne er denne saken helt 100% klar... det øyeblikket du kom inn i butikken og forklarte problemet, så skulle du fått pengene tilbake eller tilsvarende avslag på en ny blitz om du ønsket det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå