Gå til innhold

Problem som gjør meg gal

Anbefalte innlegg

Kremt.

Ok, slik ligger det an: Er en litt under middels avansert bruker, som fikk en kompis til å sette sammen en data for meg.

Under en overføring av data fra et digitalkamera til harddisken, skar det seg. Fikk en feilmelding (som jeg ikke forstod, og var dum nok til ikke å notere), og da jeg startet maskina igjen fungerte ikke Windows.

Det vil si: Den loader det første Windows-bildet, deretter blir skjermen helt svart.

Trodde det var et harddisk-problem, og gjorde enkelte endringer jeg ikke burde gjort. Plutselig fikk jeg read disk-error, og beskjed om å restarte maskina hver gang jeg startet den.

Fikk derfor en annen kompis til å komme over for å teste om hans harddisk fungerte. Og til min overraskelse: Også ved kjøring av hans harddisk starter bare det første windows-bildet før skjermen blir helt svart.

Vi forsøkte deretter å skru fra hverandre alle delene, og sette dem sammen på nytt. Fortsatt bare det første windows-bildet (svart bakgrunn, der blå loade-prikker beveger seg vanrett bortover - dere skjønner sikkert) som viser seg, før alt blir svart.

Kan dette bety et problem med hovedkortet? Har Asus A7N8X-E Deluxe.

Noen andre tips? Vurderer reperatør nå....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så overrasket over at din kompis sin harddisk ikke fungerte på din maskin.

I og med at dere høyst sannsynlig har forskjellig hardware vil windowsversjonene ha ulike innstillinger og dermed ikke virke.

Det du skulle ha gjort var å prøve å reparere windowsinnstalasjonen din. Eller reformatert hardisken etter at du hadde reddet viktige filer. Problemet du hadde virker som et veldig "normalt" windows fenomen som heldigvis har blitt sjeldnere med årene. Først viss dette feilet skulle du begynt feilsøking på hardwaren din.

Lenke til kommentar
Er ikke så overrasket over at din kompis sin harddisk ikke fungerte på din maskin.

I og med at dere høyst sannsynlig har forskjellig hardware vil windowsversjonene ha ulike innstillinger og dermed ikke virke.

Det du skulle ha gjort var å prøve å reparere windowsinnstalasjonen din. Eller reformatert hardisken etter at du hadde reddet viktige filer. Problemet du hadde virker som et veldig "normalt" windows fenomen som heldigvis har blitt sjeldnere med årene. Først viss dette feilet skulle du begynt feilsøking på hardwaren din.

Men det som gjør at jeg tror problemet er og var mer alvorlig, er at jeg ikke får til å formattere.

For det første går formatteringa veldig treigt, og den fryser fullstendig på 76 prosent gjennomført. Det har skjedd to ganger.

Takk for svar, håper du har ytterligere tips!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...