sitelux Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hei, pcen til fattern pleier å stå i dvalemodus. I går skulle jeg "vekke" den, så låste den seg og jeg fikk bluescreen. Restarta pcen, men pcen kom såvidt forbi BIOS bildet før en feilmelding viste seg i 1/4 sekund. Så restarta pcen seg på nytt, og slik holdt den på. Klarte etter en stund å ta bilde av feilmeldinga og det sto følgende: Invalid BOOT.INI file Booting from C:\Windows\ Jeg kommer inn i valgmenyen hvis jeg holder F8 inne, men klarer ikke starte Safemode eller noe av de andre valgene Skal jeg bruke XP cden og reparere eller kan jeg kopiere boot.ini fila fra pcen min og starte pcen i DOS og legge den inn riktig? Evt. andre metoder....??? Lenke til kommentar
escariot Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Her har du jo det jeg bruker å gjøre: Sett inn WinXP CD'm og last inn reparasjon av Windows Xp installasjon. Velg så korrekt OS (i tilfelle du har fler inne), og skriv inn Administrator-passord. Ved å skrive help, får du nå opp liste over alle tilgjengelige kontoer. Det jeg bruker å prøve først er bootcfg /rebuild Legg så til den installasjonen du finner, angi navn, og gi pokker i å angi lastesaker Restart uten cd og se om det gikk.. funket ikke det så har du to muligheter til 1. fixboot 2. fixmbr Nummer 2 skal du være litt forsiktig med, og prøves hvis alt annet feiler... Tar dette litt sånn on top of my head nå... Håper du får det til, det er ikke gøy vet jeg... mvh Escariot ps. bootcfg /rebuild, fiboot eller fixmbr skrives selvfølgelig i kommandolinjen. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Nå skriver du jo ingenting om hva slags os fatter'n har da. Men det ser ut som om noen har vært og rota med boot.ini-filen. Det er denne filen som gir Windows instruksen om å starte opp, så det er ikke rart at win ikke starter hvis den er ødelagt. Jeg har WinXP Home her hos meg, og dette er hva som står i boot.ini: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn Hvis du får startet opp win i sikkermodus, så kan du jo redigere boot.ini der. Forsøk å skrive inn det fra min.... Lenke til kommentar
sitelux Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Den starter ikke i safemode... Jeg vet alt det dere har sagt hittil. Det som er snodig er at ingen har rørt boot.ini fila..... Men jeg tror jeg lager en 98 startup diskett og legger inn min fil, så prøver jeg xp rep cden hvis det ikke funker.. EDIT: Noen som vet hvor boot.ini fila ligger? EDIT 2: Fant den Lå i C: den Endret 31. januar 2005 av Stian87 Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 c:\boot.ini , men vær oppmerksom på at du må krysse vekk for "skjul beskyttede operativsystemer" og krysse for "vis skjulte filer" for å finne fila. Kan hende du må fjerne skrivebeskyttelsa òg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå