Gå til innhold

Feil på hovedkort..

mbst

Anbefalte innlegg

Får som regel ikke startet opp min maskin. Kommer ikke en gang forbi POST (power on self test).

Skal jeg ha en sjans til å boote, må jeg som regel cleare CMOS. Etter å ha clearet CMOS får jeg i omtrent 1 av 4 forsøk startet opp.

Hvis jeg hører pipet fra POST går det greit, men da med meldingen som vist under.

Denne kan jo skyldes at jeg clearet CMOS. Noen som vet?

"CMOS checksum error - Defaults loaded"

De mislykkede oppstartforsøkene resulterer i sort skjerm, ingen pip, bare vifter og harddisker starter opp. Harddisklampa lyser da konstant hvis jeg ikke husker feil.

Det er ikke feil på skjermkort eller harddisk.

Kjører med minimalt antall enheter, altså ingen CDrom og andre "unødvendige" enheter.

Abit KX7-333R

AMD Athlon XP 2000+

Asus Geforce Ti4400

768MB Crucial DDR RAM

Seagate Barracuda IV 80GB

Maskina fungerer til tider tilnærmet stabilt, bare jeg kommer gjennom nåløyet i oppstarten.

Noen råd om hva jeg skal gjøre / forslag om hva som er galt? Mistenker hovedkortet..

Skulle noen komme inn på tanken, sier jeg det med én gang. Med et så ustabilt system tør jeg ikke oppgradere BIOSen.

Dessuten har det bare kommet ut en mindre oppgradering siden min versjon. Hovedsakelig bare støtte for Thoroughbred-prosessorene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Hvis jeg hører pipet fra POST går det greit, men da med meldingen som vist under.

Denne
kan
jo skyldes at jeg clearet CMOS.
Noen som vet?

"CMOS checksum error - Defaults loaded"

Ja

Quote:

Noen råd om hva jeg skal gjøre / forslag om hva som er galt?
Mistenker hovedkortet..

Er enig, mistenker hovedkortet. Men du sier at det ikke er feil på harddisk eller skjermkort......går ut fra at dette er fordi de funker i annet system?

Jeg ville tatt kontakt med de du kjøpte det av og bedt om råd. Høres ut som hovedkortet ikke er helt i vater.

Pål

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-17 22:13, Colin skrev:

Er enig, mistenker hovedkortet. Men du sier at det ikke er feil på harddisk eller skjermkort......går ut fra at dette er fordi de funker i annet system?

Jeg ville tatt kontakt med de du kjøpte det av og bedt om råd. Høres ut som hovedkortet ikke er helt i vater.

Harddisk og skjermkort fungerer i andre systemer ja. Det er testet.

Har lest om flere slike tilfeller på nettet hvor folk som opplever denne feilen først har fått nytt CMOS-batteri. Dette hjalp dem ikke, men da de deretter fikk nytt hovedkort, ordnet det seg.

Utstyret er kjøpt på Komplett.

Tenker jeg ordner med en retur. Noen erfaringer med Komplett i retursaker forresten?

(Er fortsatt åpen for andre løsninger på problemet.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-18 17:08, mbst skrev:

Utstyret er kjøpt på Komplett.

Tenker jeg ordner med en retur. Noen erfaringer med Komplett i retursaker forresten?

Noen er fornøyde med Komplett, andre misfornøyde. Jeg leverte ett ustabilt hovedkort i butikken i Møllergata en gang. De sjekket det mens jeg ventet (fikk være med å se på :grin: ) og da de fant ut at det ikke var helt som det skulle være, fikk jeg ett helt nytt, dyrere og bedre HK i bytte med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...