Gå til innhold

fant en 18 gb scsi-disk i søppla?

Anbefalte innlegg

HIHI jeg spurte sjefen om jeg kunne få de gamle maskinene han hadde stående på jobben.

det var 5 eldgamle pentiummaskiner som hadde stått lagret i flere år.

Han sa jada bare ta dem og jeg fikk dem med meg hjem i dag.

Åpnet den ene serveren opp og gjett hva som var inni den? joda 18 gb med lykke :smile:

men det er såklart et skår i gleden, disken hadde bare ett isa kort å kommunisere gjennom- jeg trenger pci.

Så spørsmålet er - Hva skal jeg kjøpe for å få denne disken til å virke på min maskin?

Her er resten av min maskin-

tb1400@333fsb

512mb ddrram(uorginal samsung)

epox 8k3a+

div. disker tilsammen 160 gb

ati 8500

sblive 1024

kom med råd på kontroller da?

[ Denne Melding var redigert av: minimum payne på 2002-06-18 22:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 5år gammel scsi disk er ikke verdt bryet. Jeg fikk filgang til disken på en HP server som var 5 år gammel. Jeg syntes det tok urimelig lang tid å formattere den, men tenkte at "ja, det er sikkert slik scsi er". Når alt var ferdig kjørte jeg Sandra på den - og et tall på 3500 er IKKE imponerendes, omtrent det samme tallet som jeg fikk på min gamle 1.2gb ide disk fra 1996. HD teknologien har hoppet lysår fram de siste årene, så "et par års gamle" disker er døden hvis du har tenkt å ha ytelse på systemet.

Så hvis disken er gammel, så vil jeg anbefale å pelme den og bruke pengene til scsi kortet til første avdrag på en ide disk.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har et rent SCSI-system, når det gjelder 50-pins SCSI så er det virkelig gammelt, du burde iallefall kjøpe et 2 kanals SCSI-kort som både har 68+50 pinner, samt 2 kanaler.

Dette er fordi at den tregeste disken trekker ned hele systemet (1-kanal).

jeg har selv et Adaptec ultra-kort 29160, det er meget bra, men prisen ligger vel rundt 3000,-

Men til gjengjeld kan jeg kjøre både min ultra 160 disk sammen med en 80 disk, på forskellige hastigheter.

15000 + 10000 rpm ..

Håper det hjelper, men som det ble sagt ovenfor det er ikke verdt det.. Disken er for gammel, sikkert en 20 mbs disk

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-18 23:01, minimum payne skrev:

Good shitt! bare 550 kr..

så for meg att jeg måtte ut med mange tusen. :smile:

men er det ikke mulig å få mere enn 20 mb/sec ut av disken da? trodde den kunne vri ut 40?

Hva er vitsen med å bruke 550kr på kortet når du f. eks kan få en ny 40gb til 700?

EDIT: OK disken så grei ut den men likevel...

Frekkiser:

Shaved pussy!

Huge cock!

[ Denne Melding var redigert av: EnD.R.E. på 2002-06-19 00:18 ]

Lenke til kommentar

Er nok enig med dem som annb. å heller satse på IDE. Som en sa her, får du en 40 gb for 7-800 kr. Det er en annen sak om du skal bygge deg en server, da kan den scsi-disken være bra. De er designet for kontinuelig drift, og varer i årevis. En bakdel med den hvis du har tenkt å bruke den i en desktop, er støyen!! De lager MYE høyfrekvent støy, og det er den mest irriterende lyden å sitte ved siden av lenge, som jeg vet om. Men har du planer om en server som skal stå i et annet rom, så er den veldig bra og stabil. Jeg har selv en scsi server, og bruker et Advansys kort, og det er bra. Husk bare på å få tak i et kort med Bios, ellers vil du få problemer med å boote fra scsi, da hk-biosen komuniserer med scsikortet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-18 22:38, druid skrev:

Så at disken din var et 50pin scsi....

har ikke så veldig mye peiling på scsi, men her er et 50pin scsi kort

les litt rundt virker greit nok til disken din, billig, har onboard bios, og du kan putte på cd-brennere, cdromer, etc etc

Det står da faktisk at disken støtter Ultra2 SCSI LVD, noe som skulle tilsi at det enten er 68 pins eller 80 pins, pluss at det er 40 MB/s.

edit:Skal moderere med litt. Ser ut som den kan leveres som litt forskjellige modeller. Du får telle antall pinner, orker lese all infoen hos IBM. :grin:

[ Denne Melding var redigert av: The Jackal på 2002-06-19 01:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-19 00:23, Vegard20 skrev:

Du taper ytelse på å bruke den disken! Dagens IDE er mye bedre.

Har dere sett på specsen på den disken han poster i det hele tatt???

Quote:

Rotational Speed - 7200 RPM

Interface - Ultra SCSI, Ultra2 SCSI LVD, FC

Average seek time - 7.0ms

7200RPM, average seek time på 7.0ms (!!!)

Ikke hør på pessimistene her når det gjelder ytelse, du. Sett deg heller ned og spør deg selv om du har bruk for denne typen disk til den prisen du må betale for å få den opp og spille på ditt system.

En god 7200RPM IDE disk i dag vil ikke komme opp på dette nivået på databasebruk, det er rimelig sikkert. Hvis du derimot er ute etter en god allrounddisk, så er en av de standard 7200RPM IDE diskene et bedre alternativ. Som det blir nevnt over vil et godt SCSI kort fort komme opp i ca. 2.000,- til 2.500,- kroner, og så mye er den nok ikke verdt uten at du har spesielle behov.

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Det står da faktisk at disken støtter Ultra2 SCSI LVD, noe som skulle tilsi at det enten er 68 pins eller 80 pins, pluss at det er 40 MB/s.

edit:Skal moderere med litt. Ser ut som den kan leveres som litt forskjellige modeller. Du får telle antall pinner, orker lese all infoen hos IBM.
:grin:

Kom både som 50pin, 68pin og 80 pin, ja... :smile: Regner nok med at det er 50pin versjonen han har hvis den var koblet til et ISA kort.... :sad:

Uansett så vil ytelsen på disken være moderat, da standard USCSI 50pin gir en maks transfer på 20MB/sek, noe som jo er opp mot det mange IDE disker klarer som maks kontinuerlig transfer.

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Uansett så vil ytelsen på disken være moderat, da standard USCSI 50pin gir en maks transfer på 20MB/sek, noe som jo er opp mot det mange IDE disker klarer som maks kontinuerlig transfer.

-KJ

20MB/sek teoretisk.. tviler på at du kommer i nærheten av 10MB engang...

Lenke til kommentar

Det er nok ikke verd å kjøpe et SCSI-kort til den, men du kan sikkert selge den til noen som har et passende SCSI-kort fra før. f.eks på QXL. Du kan sikkert får rundt 500-1000kr for den.

Hastigheten på disken din (IBM) er 7200rpm, 19-30MByte/s internt (på innerste og ytterste spor) og 20MByte/s eksternt. Søketiden er 7,0ms.

Jeg fant også en 18GB SCSI i søpla. Det er en Seagate 68-pin SCSI: http://www.seagate.com/support/disc/scsi/s.../st118273w.html

Hastigheten på den er 7200rpm, 15-24MByte/s internt (på innerste og ytterste spor) og 40MB/s eksternt Søketiden er 7,9ms. Noen som vil kjøpe? Eller bytte med en tilsvarende 50-pin? (Jeg har 50pin-SCSI-kort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...