mFaFa Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Temperaturer steg flere grader etter plansliping av kjølere. Gjorde jeg noe veldig feil? Våtslipepapirene la jeg oppå plexi-glass. Slipte i 8-tall, men mest rundt i sirkel. Brukte 400/800/1200 papir. Butikken hadde ikke finere : Passet på å skylle av slipestøvet regelmessig. Når jeg var ferdig meg 1200 papiret kunne jeg speile meg Zalman Northbridge Gold kjøleren. Ganske uklart, men allikevel! Zalman kjøleren hadde et stort søkk på midten. Tok "lang" tid med 400-papiret før gull-belegget på midten ble slipt vekk! Trenger dette søkket nødvendigvis være en designmessig tabbe fra Zalman? Kanskje Northbridge'n buler opp litt på midten? Jeg tok også en liten runde med Taisol CGK760 på våtslipepapiret. Til min fortvilelse steg tempen noen grader etter slipingen, på både chipset og cpu! Fjernet skitten på kjølerne etter sliping med vann, og blåste rent med noen kilo lufttrykk. Før montering brukte jeg gode doser isopropanol, som jeg også passet på rakk å fordampe. Brukte Arctic Silver III. Tenkte at jeg måtte ha gjort dårlig jobb med monteringen, fordi temp steg etter sliping. Demonterte. Tanga glapp den elendige festeklipsen til Zalman Chipset kjølern (som forøvrig er MYE lettere å gleppe enn stock festeklipsen), og vips -dypt hakk i HK! =( Tilsynelatende var to baner brutt. Kunne ikke gjøre annet enn å påføre elektrisk ledende lakk, og HÅPE på at det ble kontakt på de riktige plassene, og at jeg ikke kortsluttet banene.. Monterte kjølingen litt kvikt for å se om PC'en i det hele tatt ville fungere nå. Da klarte jeg samtidig å bevise hvor sprø kjernen på TBird virkelig ER.. Men PC'en fungerte! Litt masse fra den ene siden av kjernen er brukket av. Ripen i HK ble ikke fatal. Dessverre er tempen fortsatt høyere enn før sliping. Hos prosessoren skjønner jeg det, ettersom jeg på sett og vis minsket flaten varmen sprer seg på. Våger uansett ikke ta av CPU kjølern igjen. Kanskje den ikke vil fungere igjen? Før plansliping lå chipsettet på 30-33'C, og CPU'en kjørte stabilt 1333 @ 1540mhz 1,85V. Nå er chipsettet oppe i 36'C (men rom temp. er kanskje litt høyere enn når jeg målte før slipingen) og kjører CPU'en på bare 1470mhz =P (På 1200 papiret fulgte jeg råd fra Skrue og sprayet på WD40 (samme som CRC-556). Fungerte veldig greit! Kjøleren gled adskillig lettere samtidig som den så ut til å slipes effektivt. Det ble også lettere å se når papiret trengte å skyldes) Håper du leste denne posten Jeg lurer på hva jeg kan ha gjort feil. Kan det være at det sitter igjen WD40 i porene til metallet? Feilmontering? Prøvde å følge instruksjonen her. Forslag? Tips? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Hm, leit å se at temperaturene har gått til værs da?? Hvordan er rom- luft-temperaturen i forhold til tidligere da? Om du har renset overflatene med isopropanol, har du garantert fått fjernet alle rester av WD40, så den muligheten kan du se helt bort fra! Men du brukte plexiglass som underlag for slipingen? Tykkelsen på plexiglasset? Håper dette lå på en helt plan flate da, om dette var under 8-10mm? Du må huske på at plexi er relativt fleksibelt, medmindre du brukte et "flak" på rundt 20mm tykkelse. En "myk" plexiplate kan nemlig gi en konkav overflate, om denne i sin tur ikke ligger på et plant underlag! Og da kan du i verste fall få et dårligere anlegg mellom kjøleblokk / core, og da går jo tempen i været :sad: Lenke til kommentar
tjuddi Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Bruk ruten i døren på komfyren(når fruen i huset er ute)som underlag=plant Lenke til kommentar
CFD Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Quote: tjuddi skrev (2002-06-17 21:55):Bruk ruten i døren på komfyren(når fruen i huset er ute)som underlag=plant Jeg bruker ofte en gammel donaldPerm jeg har. Eller noen ganger nattbordet mitt. Har bare fått positive resultater. Kan speile meg i alle tingene jeg har planslipt , og de virker nesten som et speil etter litt sliping på 6000papir. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Fint at du ikke herpet HKet helt. Det hadde jo vært veldig kjipt. Som du sier kan jo romtempen variere litt nå om sommeren, men en annen ting jeg har erfart er at AS altid trenger noen dager på å kjøres inn. Kjeør maskinen litt hardt noen dager og pass på temperaturen så stabiliserer tempen seg på et lavere nivå. Det har skjedd hver gang jeg har planslipt ei ny ribbe og hatt på AS. Må si jeg ble skuffet første gangen når resultatet ikke viste noen bedring, men etter 3 dager hadde tempen sunket 5 grader (og romtemp var stabil) Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 18. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2002 Quote: Den 2002-06-17 21:04, Skrue skrev:Men du brukte plexiglass som underlag for slipingen? Tykkelsen på plexiglasset? Håper dette lå på en helt plan flate da, om dette var under 8-10mm? Du må huske på at plexi er relativt fleksibelt, medmindre du brukte et "flak" på rundt 20mm tykkelse. CPU'en har faktisk oppnådd 56'C på 1470MHz. Men da var det nok adskillig varmere i rommet enn før. Plexi-glasset så ganske tjukkt ut, men målte det nettopp til 5mm! Så da var det nok fleksibelt. Jaja. Så lærte vi det, ikke bruk plexi-glass til plansliping Gjorde jobben på kjøkkenbordet, som er laget av ett eller annet treverk. Quote: Den 2002-06-18 09:59, Xell skrev:..men en annen ting jeg har erfart er at AS altid trenger noen dager på å kjøres inn. Kjeør maskinen litt hardt noen dager og pass på temperaturen så stabiliserer tempen seg på et lavere nivå. Det har skjedd hver gang jeg har planslipt ei ny ribbe og hatt på AS. Må si jeg ble skuffet første gangen når resultatet ikke viste noen bedring, men etter 3 dager hadde tempen sunket 5 grader (og romtemp var stabil) Interresant. Jeg var forsåvidt klar over at Arctic Silver ikke fungerer optimalt med en gang. Men trodde ikke det kunne utgjøre 5 grader!! Har stresset pc'en ganske mye i det siste. Den fungerer faktisk ypperlig, til tross for ripe i hk og knust core. Er varmt på rommet nå, og har målt disse temperaturene: TBIRD 1333 @ 1470mhz 1,75V - Idle/Load = 46'C/51'C. Slettes ikke værst nemlig! Og da sviver Enermax 80mm på Taisol CGK760 ribbe på 2750rpm. Kjørte nesten 1000rpm høyere før (har begynt å prioritere at maskina er stille..) Samtidig idler chipsettet på 30'C og under full load 31'C. Det med Zalman ribba, uten vifte. Tydelig at det har forbedret seg, men jeg senket spenningen på prosessoren noe også da.. Jeg er ikke fullt så misfornøyd med temperaturene nå. Heller litt fornøyd for øyeblikket =) Men planslipingen kunne sikkert blitt gjort bedre. Bruker jeg ikke plexi-glasset neste gang i hvert fall... Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 18. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2002 Takk for hjelpen forresten =] Lenke til kommentar
Rampage^ Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-18 08:32, CFD skrev:Jeg bruker ofte en gammel donaldPerm jeg har.Eller noen ganger nattbordet mitt.Har bare fått positive resultater.Kan speile meg i alle tingene jeg har planslipt , og de virker nesten som et speil etter litt sliping på 6000papir. Når du har en så fin flate, er det da noen vits med kjølepasta? Vil det ikke være bedre kontakt uten? Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-19 22:57, Rampage^ skrev:Når du har en så fin flate, er det da noen vits med kjølepasta? Vil det ikke være bedre kontakt uten? Nei, man trenger alltid litt kjølepasta. Men bare bittelitt. Ellers blir ikke kontakten helt optimal, har jeg lest meg til Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Håper resultatet bedrer seg. JEg kan ikke si at du har gjort noe feil, jeg tror nok sommervarmen og innkjøringen av AS spiller deg ett puss:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå