Gå til innhold

anbefaling av digi.kam. ønskes

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg klarte å miste mitt Casio exilim ex-z4 i bakken på en fest, med det resultat at det ikke virker lenger. Har ikke fulgt med på digitalkamera-fronten i senere tid, så jeg trenger gode tips til hva som er bra.

Mine ønsker/behov er:

• lite
  • 4-5 Mega-pixels
  • gjerne bruke Secure Digital da jeg har en 256MB brikke fra før (Dette er _IKKE_ et must)
  • 2-3x optisk zoom
  • det må ta gode innebilder, noe Casio'en definitivt ikke gjorde
  • Pris: helst ikke over 4.000,-, men gjerne rundt 3.000,-

Har tenkt på Canon IXUS 400/500 (vet de bruker CF-I), men har generelt gode erfaringer med Canon fra tidligere. Syns også at Sony Cyber-shot DSC-V1 ser ut som et utrolig bra kamera, men det bruker dessverre grisedyre Memory Sticks... (Og så tøyer det prisgrensa mi ganske ettertrykkelig, da... :) )

Tips mottas med takk!! :)

[Edit: rettet navnet til casio'en]

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ixus 400 er gått ut og 500 er på vei ut. De er ellers ikke av de mest moderne kamera, med dårlig utløserrespons og dårlig batterikapasitet (selv om mitt eldre Ixus V3 har vært tilstrekkelig for meg). Ixus 30 og 40 er nye, raskere, mindre, større skjerm og bruker SD kort. Bildekvaliteten er ikke like god som Ixus 400 og 500.

Nikon Coolpix 4200 og 5200 er meget gode alternativer.

*De er små og lette, men har et godt grep der du holder hånden (litt større enn de aller minste på grunn av god optikk som igjen fører til meget bra bildekvalitet).

*4 og 5 megapixler

*Bruker SD (Secure Digital) kort

*3x optisk zoom

*Meget god bildekvalitet, innendørs og utendørs, pga. ED optikk, god bildebrikke og bra signalbehandling som ikke overdriver, slik mange kamera her en tendens til.

*Koster fra 3000 til 3500 avhengig av modell og hvor du kjøper det (kanskje enda billigere hvis du leter grundig?).

*Liten, men veldig god og skarp skjerm som gjør at den av de fleste foretrekkes fremfor større skjerm.

*Optisk søker, noe som dessverre mangler på mange nye kamera.

*Bra batterilevetid

Har solgt mange av de, og kun en har vært misfornøyd... (det skal samtidig nevnes at han var storfornøyd med et kamera som overdriver signalbehandlingen til de grader, så det ble nok for ekte farger og skarphet for han).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Takker for grundig svar! :) Jeg nevnte 400/500 fordi jeg har generelt gode erfaringer med bilder fra disse kameraene. Har forøvrig tidligere hatt et v2, som jeg også var fornøyd med. Er klar over batterikapasiteten, men Canon har ekstern lader som gjør det lettere å operere med flere batteri.

Når det gjelder Nikon, så har mitt inntrykk vært at de ikke har klart å henge med når det gjelder digitale kompakt-kamera til en grei pris. I tillegg så leste jeg noe nylig om at 4200/5200 sleit med å få bra autofokus innendørs i litt dunkel belysning. Og innendørs-bilder er vel det primære bruksområdet for kameraet. (For alt jeg vet er de ikke noe dårligere enn Canon sine kamera, som jeg har vært fornøyd med.)

Får lese litt mer om Nikon. Litt synd at Nikon-kameraene er så store, samt har så liten skjerm. Min samboer er blitt veldig godt vant med den relativt store skjermen på Casio'en...

Lenke til kommentar

Jeg er meget enig med Afseth i hans anbefalinger. Har selv Nikon-kamera som jeg er meget tilfreds med, og jeg synes netop ikke at de sakket bagud når det gælder udviklingen indenfor digitale kamera. Tværtimod synes jeg at deres "gammeldags" holdning - nemlig at det vigtigste er at kameraet tager gode billeder - er helt rigtig i stedet for at hoppe med på mode-bølgen hvor det eneste der tæller er en stor skærm (der i øvrigt ofte er tæt på ubrugelig) på et lille, tyndt kamera med ringe optik. Nikon er med rette en af de mest velrenomerde producenter af kameraer, måske netop fordi de ikke går på kompromis med kvaliteten...

Bare en ydmyg mening fra en Nikon-fan :)

Lenke til kommentar

skjønner dere er fornøyde med Nikon, ja :) Hva med Sony sine kamera? Kom plutselig på at jeg har et Sony videokamera som tar MemorySticks... Så slik sett er jo et sony-kamera også aktuelt... Sony-kameraene er vel enda et lite hakk større enn Nikon. Men til gjengjeld har de vel en mer avansert hjelpe-lampe for auto-fokus innendørs også?

Lenke til kommentar

Q) er det forresten noen som vet hvorfor den "beskrivende" underteksten til tittelen på mitt innlegg har forsvunnet?

A) Nå ser jeg det. Om man i etterkant editerer på det første innlegget i en post, så fins det ikke noe felt for "description-feltet" slik at i det man trykker "lagre" så vil "description" bli nullstilt...

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
skjønner dere er fornøyde med Nikon, ja :) Hva med Sony sine kamera? Kom plutselig på at jeg har et Sony videokamera som tar MemorySticks... Så slik sett er jo et sony-kamera også aktuelt... Sony-kameraene er vel enda et lite hakk større enn Nikon. Men til gjengjeld har de vel en mer avansert hjelpe-lampe for auto-fokus innendørs også?

Det kommer vel annpå hvilke sonykameraer du snakker om... P150, P200 og T3 er ganske små Sony Cybershot kameraer og tar etter det jeg har sett relativt gode bilder

Lenke til kommentar
men Canon har ekstern lader som gjør det lettere å operere med flere batteri.

Det har også Nikon :)

Når det gjelder Nikon, så har mitt inntrykk vært at de ikke har klart å henge med

Det er en påstand jeg mener er feil. De fikk slakt i blant annet testen i Dagbladet... men den testen er grundig diskutert her i forumet allerede... og testen er både her og i andre medie blitt slaktet selv. Den testen alene viser at man ikke skal stole på slike tester. Optikk og bildebrikke på dette kameraet er det beste i denne klassen i skrivende stund. Autofokusen har ingen annen enn den testen du nevner, sagt at det er problemer med. En kamerat av meg kjøpte Coolpix 5200 for noen dager siden, og tok en del bilder her i dunkel belysning. Absolutt ingen problemer med det.

Får lese litt mer om Nikon. Litt synd at Nikon-kameraene er så store, samt har så liten skjerm. Min samboer er blitt veldig godt vant med den relativt store skjermen på Casio'en...

Hvis du ber samboeren teste Nikon sin skjerm mot Casio sin skjerm, så tror jeg dere begge vil få dere en overraskelse. Nikon sin skjerm er MYE skarpere og klarere enn de større skjermene på markedet i dag. Jeg tror ingen jeg har demonstrert kameraet til, har vært i tvil om at det er lettere å se om bildet er riktig eksponert, og i fokus, på Nikon kameraet. Har omvendt de fleste som på forhånd har valgt bort Nikon kameraet på grunn av liten skjerm.

skjønner dere er fornøyde med Nikon, ja  Hva med Sony sine kamera? Kom plutselig på at jeg har et Sony videokamera som tar MemorySticks...

Spørsmålet er jo om du har større memorysticks til dette kameraet. Har du ikke det, så må du jo uansett kjøpe nye minnekort, og memorysticks er desidert de dyreste minnebrikkene på markedet. Det er heller ikke noen lur idé å begynne å bruke videokameraet til stillbilder, når du har et eget kamera til dette... det blir såpass mye dårligere at man gjør dette en, kanskje to ganger før man gir opp.

Men uansett bør du ta en titt på kameraene i butikken og finne ut hvilket som passer best for deg. Men husk... liten skjerm kan være bedre enn stor. Og stort kamera fører gjerne til større og bedre optikk. Nikon kameraet er jo egentlig ikke så stort i forhold til hva du får. Og mange faller for grepet på siden, for det sitter utrolig godt i hånden.

Ok, nok propaganda... velg selv :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for mange gode svar, jeg må innrømme at jeg heller mot Nikon (selv om ting tar tid!!) :)

Og nettopp fordi ting tar tid, så har det nå kommet nye Nikon-kameraer på markedet... Hva med f.eks. Nikon 5900? (På prisguiden bommer de litt og tar med et undervanns-hus til samme kamera, derfor den lave prisen. Syns forøvrig det var dyrt med 1.900,- for et undervannshus, men det er kanskje det som er normal pris for slikt?)

Argh, valgets kvaler!! :)

Lenke til kommentar

Ja, Nikon 5900 og 7900 er de nye Nikon kameraene i samme serie som 4200 og 5200. Det finnes noen som heter 5600 og 7600 (tror jeg), men de bruker dårligere optikk og er generelt sett billigere på alle måter.

5900 og 7900 har større skjerm enn tildigere modeller, raskere utløserhastighet og kjekke funksjoner som D-Lightning som lyser opp mørke deler av bildet. Har prøvd 5900 og ble litt småforelsket i det.

Eneste negative er at de er litt større enn f.eks Canon Ixus 30 og 40, men det fører igjen til bedre optisk kvalitet.

PS: Det er ikke like stort som det ser ut som på bildene i Prisguiden. Ta en titt i en butikk, så blir du nok litt småforelsket du også :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hvis det er Olympus mju-mini vi snakker om, så får det mye dårligere score enn Nikon Coolpix 4200 og Coolpix 5200 i absolutt alle tester (bortsett fra skandaletesten i Dagbladet), samt at den mangler optisk søker og har bare 2x optisk zoom. Det er også utdatert i forhold til de nye Nikon kameraene (Coolpix 5900 og 7900).

Lenke til kommentar

Helt enig!

Mju-mini gir egentlig helt forferdelige bilder. Jeg har lånt et noen dager av en kamerat, og jeg ble helt overrasket over hvor dårlige bildene faktisk er. Jeg mistenker Olympus for å ha nedprioritert optikken ganske kraftig, for å få kameraet så lite og nett som det er. (Men det ser jæ*** kult ut, da!)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Basert på tips og mangel på gode alternativ endte jeg opp med Nikon 5900. Så langt er jeg veldig fornøyd! :) Har dessverre ikke hatt mulighet til å teste så veldig grundig enda, men førsteinntrykket er veldig positivt! :) (OK, jeg syns kanskje det er en anelse for stort, da jeg ikke lenger kan ha kameraet i lomma... Det er den "utstikker-delen" på høyresiden som er litt for stor...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...