normal Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Har fått SMC 8port switch. skal kjøre ruteren i denne og switche det over maskinene i nettverk. Jeg tar instillinger på automatisk detektering av ip og dns. Har kontakt i switchen og alt er greit sånn sett, men når jeg prøver å komme inn på internet vil ikke internet explorer. Det vil derimot MSN ! Hva er galt her. Har forøvrig prøvd å sette gateway til 10.0.0.1 / 2 / 3 osv. men det har ingen effekt og skal etter det jeg fprstår ikke være nødvendig. Jeg ringte nextgentel kundetelefon, der traff jeg omsider (minst 30min) på en svenske som sa han ikke kunne hjelpe, hadde ikke tid til å fundere på det pga stor pågang (øh.. bare jeg som synes dette skurrer litt? skal de liksom bare svare på opplagte spørsmål fra nye brukere osv?) og skulle ringe meg tilbake tidligere i uken (yeah right, har hørt den før) Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Default gateway i ditt nettverk er den interne adressen på Nextgentel sin ADSL-router og den pleier normalt å være 10.0.0.1. Klientene må ha denne informasjonen hvis de skal komme seg ut på nett, med mindre du har en proxyserver som de går igjennom. Du skriver at du har automatisk detektering av IP og DNS. Har du en DHCP-server som deler ut denne informasjonen? Det hjelper lite å sette at klientene skal motta IP-adresse og slikt hvis de ikke får det fra noe, da finner de i stedet en IP-adresse i 169.254.x.x nettet og da havner de på feil nett i forhold til ADSL-routeren. Prøv å sett fast IP på en maskin, f.eks. 10.0.0.2 og sett default gateway på denne maskinen til 10.0.0.1 og se om det ikke går bedre da _________________ "I am so smart, I am so smart! S-M-R-T, I mean, S-M-A-R-T!" Homer J. Simpson [ Denne Melding var redigert av: Spirograf på 2002-06-17 20:18 ] Lenke til kommentar
dale Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Dette er kanskje ett litt "newbie" svar, men har du prøvd å velge "never dial a connection" under "internett tools--> connections"? Lenke til kommentar
thotta Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Har også NGT og internt nettverk. I vårt nettverk er det helt nødvendig å sette IP-adressene selv, for at maskinene skal finne hverandre. Default gateway settes til 10.0.0.1 og maskiner begynner fra ...2 og oppover. Dette er nok for oss til å komme på internett (En gyldig DNS må seff oppføres, og nettverksmaske til 255.255.255.0) Vi kjører XP pro på alle maskinene, og for at maskinene skal finne hverandre har det vært nødvendig å kjøre network-wizard'en på alle maskinene. Vet ikke hva som egentlig skjer her, men det virker som om det sendes info+id osv om maskinene til nettverket(kanskje noe switchen trenger?). Lenke til kommentar
Clintern Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 For meg var det bare å koble opp routern og hub'en+ kabel til PC'ene så vips, internett og nettverk Tok meg ikke mange sekundene.. Trengte ikke å forandre noe på nettverksinstillingene i XP. Enklere kunne det ikke bli for MEG hvert fall.. Syns det er rart at flere sliter med det samme som deg, er det riktig at det kan variere fra hus til hus, selv om man har samme maskinvare, samme ISP og samme operativsystem?? Skulle vel ikke ha noe å si da. Lenke til kommentar
kolibra Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Jeg gjorde det samme som Clintern med Windows 2000, 98 og Linux. =) Så hvis det plutselig ikke skal virke i et annet operativsystem syns jeg dette virker rart. Lenke til kommentar
arcade Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Hei! Jeg har samme erfaring som thotta. Har satt opp rundt 15 lokasjoner med NGT ADSL og de fleste av disse i switchet nettverk. DHCP serveren i ruteren fungerer ikke alltid skikkelig, og derfor må man sette IP,DNS og Gateway manuellt. IP'en skal være i rangen 10.0.0.2-10.0.0.255 Gateway skal være 10.0.0.1 DNS adressene står i "brukerhåndboken" du fikk av NGT(husker de ikke i hodet) :smile:. Etter at disse tingene er satt manuellt, skal alt fungere fint (forhåpentligvis). Arcade Lenke til kommentar
normal Skrevet 21. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2002 det går ikke :sad: har gjort som sagt, men det funker bare på denne maskinen (kraftigste). På de andre finner man ikke mer enn seg selv i nettverket engang. Lenke til kommentar
Keyzer Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Hvis du har Xp kan du gå inn på "Local area connection status" (vet ikke hva det heter på norsk) så status og repair. Det funker for meg Lenke til kommentar
tomprest Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Jeg prøvde meg med en router som jeg har brukt på ADSL i sverige med når jeg prøvde dette på NGT så var det bare rott ( ZyXEL 316 ) Så stak jeg ut å fikk meg en switch fra Jensen 5 port 10/100 av den enkle typen 996 NOK Smokk bang bang alt funka perfekt første gang. Problemet var at ZyXEL prøvde å gi meg nye IPer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå