Gromguten Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 hei jeg sitter å prøver å lære meg litt c++ ( bare sånn basic i begynnelsen. ) Jeg har lastet ned Dev++ og bruker det. Videre så lager jeg nytt prosjekt, og velger windows application. Så kommer det fram masse syntaxer fram, der jeg bla. annet kan velge størrelsen på selve vinduet, og skifte navn på enkelte ting. Men jeg vil lære hvordan man får ting til å stå i selve ruta, og lage litt menyer og sånn. Så da lurer jeg på om det er noen som kan gi meg et pekepinn og gi noen eksempler på hvordan jeg kan gjøre det? takker så mye for alle svar! Lenke til kommentar
Klette Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Begynn med basic konsoll apps du =) WIn32API er litt krongelete for en nybegynner Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 RegisterClassEx, og CreateWindow er en start... SetWindowText også... men som klette sier, så er det veldig mye i windows API som er ... merkelig i Platform SDK. Lenke til kommentar
Kjeksen Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Jeg stiller et spørsmål her jeg! Jeg startet så smått å lage Consoll program forleden dag, men når jeg kjører det i ledetekst så får jeg beskjed om at programmet er for stort for minnet. ( !? ) Går jo ikke å starte programmene vanlig innpå windows, da bare kommer den for et lite millisekund og forsvinner igjen..Hva hvorfor!? edit: skriveleif Endret 31. januar 2005 av Kjeksen Lenke til kommentar
Klette Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 legg til int a; std::cin >> a; i bunn (før return) .. Dette har forsåvidt vært spurt om flust av ganger, søk Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 fordi de avsluttes vel, legg til cin.get(); eller _getch(); før programet avslutter. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 lær C++ QT (linux) desuten er console best Lenke til kommentar
Kjeksen Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) okey! da funket det fint! men lurer på en annen ting også, for eks. mIRC script ( sikkert andre språk også ) så er der if, then, else syntaxer. Er det noen syntaxer som har lignende funksjon i c++? for eks. Visst test blir skrevet i consolen så skal noe skje. Lurer på også om det går og sette en slags user level. Endret 1. februar 2005 av Kjeksen Lenke til kommentar
Klette Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 bool vinner; if(tekst == "taper"){ vinner = false; } else { vinner = true; } Lenke til kommentar
Gromguten Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Hei! jeg slenger inn spm til her og jeg! jeg har nå begynt å teste å lage til litt sånn små greie, men nå sitter jeg jaggu fast! jeg leita litt på msdn library og fann ut hvordan jeg skulle skifte tittelen på console programmet. Men! ( her kommer spørsmålet mitt ) : ifølge librarien så skulle jeg gjøre dette #include <windows.h> #include <stdio.h> #include <conio.h> void main() { TCHAR szOldTitle[MAX_PATH]; TCHAR szNewTitle[MAX_PATH]; if( GetConsoleTitle(szOldTitle, MAX_PATH) ) { wsprintf(szNewTitle, TEXT("DEBUG: %s"), szOldTitle); if( !SetConsoleTitle(szNewTitle) ) printf("SetConsoleTitle failed (%d)\n", GetLastError()); getch(); } } den funker ikke sånn som den er der. Men skifter jeg void main() til int main så funket den. Men jeg lurer på hvordan jeg kan liksom gjøre noe videre med consolen? hvordan skal jeg fortsette? Er sikkert noe helt idiotisk feil jeg gjør her, er fordi jeg ikke kan det enda, men prøver ivertfall å lære det. Lenke til kommentar
knuto Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 BWT: Tittelen kan endrast slik òg: #include <iostream> int main() { system("TITLE Ny tittel her"); std::cin.get(); }//end int main Men. Og det er eit stort men. Dette er jo den enkle, ikkje "gode" løysinga så vidt eg veit... Lenke til kommentar
Gromguten Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 oki takk! det var mye enklere enn den andre.. men det andre spørsmålet mitt var hvordan jeg skal dele opp programmet i deler? som for eks. slik int main () lalala syntaxer void main lalala syntaxer.. er sikkert ikke riktig men ivertfall sånn at der er forskjellige deler i programmet og at ikke hele progget er main liksom..litt rart forklart kanskje men håper dere skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) void main() er feil i følge C++ standaren! Edit: Og funksjoner har denne syntaksen: deklarasjon: return-type funksjons-navn(eventuelle-argumenter); (du trenger ikke å deklarere en funksjon hvis du ikke bruker den før du definerer den.) definisjon: return-type funksjons-navn(eventuelle-argumenter navn) { //Kode.. return verdi; //Denne fjernes hvis funksjonen ikke tar noen argumenter } Eks: int add(int, int); void print(); int add(int a, int b) { return a+b; } //eller: void print() { cout << "Hei!"; } Edit3: Nei ser man det... Innlegg nr. 500! Endret 2. februar 2005 av zirener Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Disse delene kalles for øvrig "funksjoner" (evt. "metoder", "prosedyrer", osv. Kjært barn har mange navn!), og kan være nyttig å lese om i C++-boken din Du burde også lære deg til å bruke C++-I/O dersom du skal bruke C++. Les og lær om <iostream>, fremfor <stdio.h>. (Legg også merke til at det heter "<cstdio>" i C++!) hotstian: Hvorfor mener du at "console er best"? Selv er jeg en stor fan av å bruke konsoll til diverse oppgaver, men jeg ser allikevel de store fordelene med grafiske brukergrensesnitt. Vennligst argumenter for synspunktene dine, eller hold dem for deg selv. Takk. (Du er for øvrig også rapportert for spamming, med "ja enkelt og greit C++(++)"-posten din. Vi setter stor pris på innspill, men prøv å holde deg til meningsytringer som har mening...) Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 ON: tror MFC/OWL/ALI er bedre en og bruke win32 GUI siden Win32 GUI kan bli litt knottete OFF Myubi: "mine" programmer er somregel 2 delt del en: design (QT) som sender signal til del to (Console) om at skal gjøre noe, men det blir mer og mer Qt da Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) lær C++ QT (linux)desuten er console best Kanskje verdt å nevne at en Qt-lisens i skrivende stund koster €1420 (ca. 11800,- NOK + eventuell moms på 25%) for en enkeltbrukerlisens. Du trenger lisensen hvis du skal kompilere i Windows eller utvikle kommersiell programvare (f.eks. shareware). Qt har også etter min mening flere tekniske svakheter som f.eks. den forbanna MOC'en... Mitt tips: bruk wxWindows, MFC, .NET eller Java. FLTK har jeg liten erfaring med, men jeg husker at førsteinntrykket ikke var spesielt bra. wxWindows har forøvrig byttet navn til wxWidgets.. Edit: du brukte Dev-C++, så da faller vel MFC ut. Resten av bibliotekene/platformene finnes det gratisverktøy for. Endret 2. februar 2005 av kjetil7 Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 e... QT er gratis til linux og vis du har lyst til og lage Windows programmer så bruk Cross-plattform-compilator Lenke til kommentar
saboi Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) myubi, vennligst hold de veslevoksne synspunktene dine for deg selv, for vi gir faen i å høre på gnålet ditt. rapportert for spamming? haha dust Endret 2. februar 2005 av saboi Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 e... QT er gratis til linux og vis du har lyst til og lage Windows programmer så bruk Cross-plattform-compilator Ikke gratis hvis du ønsker å lage kommersielle programmer. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Har samme følelser som kjetil ang. moc. Qt kunne fint implementert signaler på en mer standard måte (libsigc++ er et eksempel på at det er mulig). Qt er dessuten rimelig gammeldags i det at deler ble laget før en del av standarden ble ferdig. Dette gjør at Qt blant annet har en egen string-klasse som den forutsetter at du bruker, i stedet for std::string. FLTK er greit for enkle ting, men du skal jobbe hardt for å få FLTK til å se særlig pent ut. Personlig vil jeg anbefale GTK eller wxWidgets. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå