kvikks Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hei Har et skjema som eg ønsker at når man trykker submit blir value i en input sendt som URL parameter. Eks; side.asp?side=valueFromForm Hvordan får eg det til? Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Prøv med Response.Redirect("minside.aspx?verdi=" & myValue &") Kirikiri Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hei Har et skjema som eg ønsker at når man trykker submit blir value i en input sendt som URL parameter. Eks; side.asp?side=valueFromForm Hvordan får eg det til? når du skal snde skjermaer kan dette gjøres på to måter. enten ved å putte "GET" eller "post" i form-tagen. post "skjuler" infoen som sendes ved å sende informasjonen i header-informasjonen mens GET legger til informajonen i URL'en. ut ifra spørsmålet ditt er det GET du skal bruke. eksempel på post: <FORM ACTION="destination_url" METHOD=POST> for å hente informasjonen når en bruker post brukes denne syntaksen i asp: request.form("navn_på_felt") eksempel på get: <FORM ACTION="destination_url" METHOD=GET> for å hente informasjonen når en bruker get brukes denne syntaksen i asp: request.querystring("navn_på_felt") (denne koden brukes også når en skal hente "noe" fra url'en...) sikkeretsmessig så bør du bruke POST da denne skjuler informasjon fra url'en. (tenk deg om du feks får brukernavn/passord i klartekst i url'en) Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Bruker POST og skal ikkje sende hele skjema i url (derfor ikke brukt GET), skjemaet blir satt inn i SQL forså bli sendt til side.asp?verdi=fraFormField.. Kanskje ikkje den beste løsninga, men gjør iallefall det eg ønsker. Skal teste forslagene. takker! Lenke til kommentar
DevN Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Ok, jeg lurer litt på hvorfor den må vises i URL-en... Men kan gi en alternativ løsning (og naturligvis: kanskje ikke den beste løsningen), men jeg tenker komplisert, noe som gjør mine løsninger innvikla (de enkle løsningene kommer jeg med til slutt): side1.asp - den med formen: <html> <body> <% dim verdi verdi="das value du can put inn her" response.write("<form action='side2.asp?verdi=" & verdi & "' method='POST'>") response.write("<input type='text' name='tekst' /><br />") response.write("<input type='submit' name='submit' value='Send data ...' />") response.write("</form>") %> </body> </html> side2.asp - den som mottar resultatet/resultatene: <html> <body> <% response.write(request.querystring("verdi")) response.write("<br />") response.write(request.form("tekst")) %> </body> </html> På grunn av min EKSTREME innviklete intelligens, finnes det nok lettere løsningen, du trenger nok neppe bruke "response.write" på hver eneste linje. Du kan jo "mixe" en del med HTML og ASP (eller mer spesfikt: inn, ut, inn, ut, inn, ut ...) EDIT: Retter EN skrivefeil, de andre får være! EDIT2: Avhenger jo noe av hvor du først registrerer verdien som skal "GET'es". Endret 31. januar 2005 av DevN Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Hm kan bruke <% dim verdi verdi = "" %> Men hvordan får eg input "name" til å være verdien? Denne er variabel, hadde den vært fast hadde det vært veldig enkelt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hm kan bruke <% dim verdi verdi = "" %> Men hvordan får eg input "name" til å være verdien? Denne er variabel, hadde den vært fast hadde det vært veldig enkelt. du trenger egentlig ikke ha med dim verdi ++.. dette gjør det bare mer tungvindt. du kan godt klare deg med å putte denne verdien etter spørsmålstegnet i URL'en... blir det litt enklere å holde styr på ting.. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 du trenger egentlig ikke ha med dim verdi ++.. dette gjør det bare mer tungvindt. du kan godt klare deg med å putte denne verdien etter spørsmålstegnet i URL'en... blir det litt enklere å holde styr på ting.. Men hvordan? Hakke peiling på hvordan eg får det til, hvordan få input value inn i URL.. min url: add_gruppeInnlegg.asp?forumSpalte=(value from form) blir det add_gruppeInnlegg.asp?forumSpalte=Request.Form("input") ? for det fungerte overhode ikkje... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) nå har ikke jeg prøvd dette så får ikke sjekket for feil før jeg kommer hjem til meg selv ikveld, men dette skal fungere: response.write "<a href='add_gruppeInnlegg.asp?forumSpalte="& Request.Form("input") &"> tekst </a>" edit: fjernet quoting fra tidligere poster Endret 3. februar 2005 av ilpostino Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 nå har ikke jeg prøvd dette så får ikke sjekket for feil før jeg kommer hjem til meg selv ikveld, men dette skal fungere: response.write "<a href='add_gruppeInnlegg.asp?forumSpalte="& Request.Form("input") &"> tekst </a>" edit: fjernet quoting fra tidligere poster Takk, det fungerte utmerket! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå