Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN-tlf +sukkerbit +iptelefoni =sant?

Anbefalte innlegg

Hei.

Tittelen er den mest forklarende jeg kom på som fikk plass :hmm:

En telefonselger hos telio ringte her forleden dag og reklamerte for iptelefoni hos telio. Slik jeg har oppfattet det, og jeg fikk også det som svar sist gang jeg spurte om iptelefoni her på forumet var at det ikke er mulig å bruke ISDN-telefoner i kombinasjon med det. Det har jeg også lest på hjemmesiden til en del leverandører av denne tjenesten. Men denne selgeren sa at det går an, ved å bruke en sukkerbit og koble den til en eller annen plass (husker ikke hvor det var han sa). Noen som har fått til dette, hørt om dette eller sitter med iptelefoni og ISDN-telefoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste mulighet for å bruke ISDN telefon hos en ip-tilbyder er vel å gå igjennom ett adapter i tillegg til iptelefon adapter. Vet ikke, men var det som slo meg.

Får du det til uten så post gjerne løsningen da jeg gjerne vil bruke mine ISDN telefoner som iptelefon.

Lenke til kommentar
Coney Skrevet 31/01/2005 : 13:15

Eneste mulighet for å bruke ISDN telefon hos en ip-tilbyder er vel å gå igjennom ett adapter i tillegg til iptelefon adapter. Vet ikke, men var det som slo meg.

Får du det til uten så post gjerne løsningen da jeg gjerne vil bruke mine ISDN telefoner som iptelefon.

Poenget er at jeg tror ikke at et slikt adapter finnes ut ifra det jeg har lest, og ut ifra hva folk har sagt på forumet her. Dette er fra bluecoms hjemmeside:

Kan jeg bruke mine eksisterende telefoner?

Ja, i pakken du får ved bestilling av BlueCom BluePhone følger det med et adapter som er klargjort for bruk av telefoni. På adapteret er det en ledig port (kontakt) som du kobler til din eksisterende analoge telefon. Ønsker man å koble på flere analoge telefoner kan man gjøre det ved å benytte en splitter som kan kjøpes i vanlige telebutikker. Husk at ISDN telefon ikke vil fungere.

Derfor jeg stusset over det han selgeren fra sa.

Lenke til kommentar

tja, hvis du har en standard digital-til-analog-adapter mellom isdn-telefonen og linja, så burde det vel fungere?

men du mister jo selvsagt alle isdn-fordelene, telefonen vil virke som en vanlig, analog telefon. hvis det i det hele tatt er mulig å få den til å virke på dette viset.

Lenke til kommentar
Er nok slik at du alikavel må ha bredbånd. adapteren er for tilkobling av selve telefonen, . Slik jeg har forstått det, etter samtale med telio kundeservice

Det er helt korrekt. Men det han spør om er jo om ISDN telefon kan brukes som IPtelefon.

Lenke til kommentar

Telefonadaperet som leveres til IP- telefoni har kun utgang til analoge telefoner. Det er relativt stor forskjell på hvordan analoge og ISDN- telefoner fungerer, blant annet har ISDN- telefoner en transmit- og en receive- kanal etter ISDN- adapteret. Derfor tror jeg nok du har misforstått selgeren hos Telio, eller at vedkommende ikke har greie på teknikk, men bare på salg. Kunne også godt ha tenkt meg å bruke mine tre ISDN- telefoner til en stykkpris av 1700 kroner til IP- telefoni, men det kan jeg nok bare glemme. :)

Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 31/01/2005 : 15:27

Telefonadaperet som leveres til IP- telefoni har kun utgang til analoge telefoner. Det er relativt stor forskjell på hvordan analoge og ISDN- telefoner fungerer, blant annet har ISDN- telefoner en transmit- og en receive- kanal etter ISDN- adapteret. Derfor tror jeg nok du har misforstått selgeren hos Telio, eller at vedkommende ikke har greie på teknikk, men bare på salg. Kunne også godt ha tenkt meg å bruke mine tre ISDN- telefoner til en stykkpris av 1700 kroner til IP- telefoni, men det kan jeg nok bare glemme.

Riktig riktig :thumbup: Jeg tror ikke at det er mulig å bruke ISDN-telefoner med ip-telefoni, men jeg misforsto ikke han selgeren. Han var dønn sikker på at det å bruke ISDN-telefoner var fullt mulig ved "å koble til en sukkerbit" :ermm: Og han ville selge.

Elwiz Skrevet 31/01/2005 : 15:12

Er nok slik at du alikavel må ha bredbånd. adapteren er for tilkobling av selve telefonen, . Slik jeg har forstått det, etter samtale med telio kundeservice

Har bredbånd i tillegg til ISDN. Tenker å bytte til iptelefoni, men har en par ISDN-telefoner kjøpt for ca 3000,- som jeg ikke kan bruke.

tja, hvis du har en standard digital-til-analog-adapter mellom isdn-telefonen og linja, så burde det vel fungere?

Tja, en sånn adapter er jo ISDN-til-analog adapter og det er ikke "bakoverkompatibelt". Hvis det var så kunne jo alle bruke ISDN-telefoner med vanlig abonnement, men det går jo ikke pga teknologien og den tekniske forskjellen.

Lenke til kommentar
men du mister jo selvsagt alle isdn-fordelene, telefonen vil virke som en vanlig, analog telefon. hvis det i det hele tatt er mulig å få den til å virke på dette viset.

Er klar over at jeg mister fordelene ved ISDN, men eh.. har en følelse av at vi betaler mer enn det vi trenger å betale ved å ha ISDN. Telio sitt tilbud var "appellerende" for å si det på en måte. :)

Lenke til kommentar

Sendte en mail til telio for en stund ang. det med ISDN på IPtelefon. Slik jeg forsto det av mailen finnes det IP-telefoni adapter som leverer ISDN bus ut, men at disse ikke er "gode" nok for bruk enda. Det er jo ikke noe teknisk i veien for et slikt adapter eller et analog -> ISDN adapter, er vel helst etterspørselen som ikke er der.

Men vist flere viser interesse etter slikt utstyr er det vel håp om at telio får tak i det! :w00t: Vil helst ikke kaste den finne (og dyre) ISDN telefonen min. :love:

Lenke til kommentar

De fleste ATA adaptere lar deg bruke gamle PSTN/POTS telefoner til ip-telefoni, bruker du en konverter til å gjøre isdn telefonen din om til en "vanlig" analog telefon bør dette fungere fint, merk at en isdn linje vil fungere dårlig til ip-telefoni fordi du ikke har nok båndbredde.

128kb/s dedikert til telefoni er dekkende for å holde oppe god lydkvalitet, dette er en setting du som regel kan endre, men å senke den kan gå ut over kvaliteten på lyden.

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar
De fleste ATA adaptere lar deg bruke gamle PSTN/POTS telefoner til ip-telefoni, bruker du en konverter til å gjøre isdn telefonen din om til en "vanlig" analog telefon bør dette fungere fint, merk at en isdn linje vil fungere dårlig til ip-telefoni fordi du ikke har nok båndbredde.

Oki. Jeg har 1,5Mbps downloadh. og 512kbps uploadh. så båndbredde er ikke noe problem. Bruker bare ISDN-linja til telefoni, ikke internett, til det har jeg ADSL.

Lenke til kommentar

Når det gjelder "Miste fordelene med ISDN"- vel, jeg har hatt ISDN- telefon i mange år, og har i første rekke benyttet meg av to ting- to linjer, samt å kunne se hvem som ringer/har ringt mens jeg har vært borte.

Begge disse to tingene kan jeg gjøre med mine ganske gamle trådløse telefoner. I tillegg kan jeg faktisk også ringe intern mellom dem, og sette over, noe mine svinedyre ISDN- elefoner aldri har klart.

Har ikke på følelsen av at jeg "går glipp av noe", akkurat.

Lenke til kommentar

For at en ISDN-telefon skal kunne brukes (uten intern modding) til IP-telefoni må det finnes et adapter som leverer en S-buss istedet for vanlig POTS-grensesnitt.

Å koble en ISDN-telefon til et vanlig IP-telefoniadapter er dødfødt, med eller uten sukkerbit.

Men husk at ISDN er temmelig sært i verdenssammenheng. Myyye større marked for POTS ---> flere og billigere adaptere.

Personlig har jeg ingen tro på at Telio eller noen andre vil gidde å ta fram en IP -> ISDN-løsning. Om noen år er ISDN en tilbakelagt epoke vi sitter og mimrer om over bajeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...