Gå til innhold

Fatal1ty AN8 offisielt lansert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel egentlig bare teit. De som kjøper det sitter vel å tror at de blir bedre i spill med dette utstyret.

Har dere sett hvilket skjemkort som er i "Fatal1ty"-serien? Et Radeon X700 om jeg ikke husker feil. :lol:

EDIT: men dette hovedkortet ser jo litt stilig ut da. (Med tanke på specs)

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Støy er barskt :p. Men synes det hovedkortet så bra ut egentlig. Et ati x850xt  pe kan vel være vel så bra som 2x 6800 ultra i mange situasjoner?

I mange situasjoner? tja... i ganske mange vil jeg tro... hvis man ser bort i fra 1600x1200 4aa 4af, og Doom3. Dessuten trekker det mindre strøm, jeg vet ikke hvor heftig strømforsyning man må ha for å dra to 6800 ultra beist jeg... Skal selv gå for ett slikt kort du nevnte!

Men... selvsagt er det raskere å gå for 2 x ultra kort i stedet, hvis spillet støtter SLI da... spillene må jo først og fremst støtte dette, og det er det vel i underkant av 20 spill som gjør!

Endret av Pestilence
Lenke til kommentar
Er det ingen som tenker på dette når de lager støydempingsmatter egentlig? Det er jo ingen nødvendig sammenheng mellom støydempingsevne, og varmeisolasjonsevne. Kanskje det blir for dyrt?

Vel, støydempingsmatter synes jeg ikke hører noe sted i pc-verdenen. Det er greit i biler, hus osv. der litt økning i varme ikke spiller noen rolle. Det nærmeste støydempningsmatter jeg foretrekker i pc er gummi, som har hensikt å omdanne vibrasjoner (til varme?)... energi kan jo hverken forsvinne eller oppstå...

Jeg skjønnte ikke hva du mente med at "kanskje det blir for dyrt?" Støydempningsmatter i pc gjør to ting:

1. absorberer lydbølger fra komponenter, og omdanner dette til varme.

2. isolerer kabinettet på innsiden slik at kabinettveggene ikke lenger absorberer varmen fra komponentene i like stor grad, og derfor heller ikke leder varmen ut av kabinettet like godt.

En gang prøvde jeg asfaltmatter på innsiden av ett Aopen kabinett, men det førte kun til at pc'en ble 10 kg tyngre...

Uansett er ett stålkabinett bedre enn de lette aluminiumskabinettene til å lede varme.

Som sagt, lurer på hvorfor ingen lager en støymatte som ikke isolerer noe særlig, det var det jeg mente med "for dyrt" kommentaren. Disse må kanskje lages i ett stoff som er dyrere enn forskjellige "glava-varianter". For det er punkt 2 i innlegget ditt som fører til en faktisk varmeøkning. Lydenergien i ett kabinett er så latterlig lav at punkt 1 kan du se halt bort i fra. EN vifte bruker mye mer energi en det som dannes av å gjøre om lydenergi.

AtW

Lenke til kommentar
hææ???

stål er da en kjempedårlig varmeleder i forhold til aluminium! :hmm:

Hvorfor tror du de lager cpu-kjølere og feks topper til bilmotorer av aluminium og ikke stål...? ;)

Vel, for å gi deg ett godt utfyllende svar på spørsmålet ditt, har du helt rett i at aluminium leder varme bedre enn stål! Men her er det en myte, om at aluminiumkabinetter kjøler ned komponentene bedre enn stålkabinetter. Ingen varmeproduserende komponent drar fordel av å være på innsiden av ett aluminiumskabinett. De eneste varmeproduserende komponenter som er i direkte kontakt med kabinettet er harddiskene, som ofte er montert i gummi-oppheng likevel! Forskjellen på stål og aluminium med tanke på varmeoverføring er ubetydelig her! Men i en annen sammenheng som du nevner, som topper av bilmotorer og cpu-kjølere, så merker man forskjellen! Da er jo komponentene i direkte kontakt med hverandre også!

Det betyr ikke at man ikke kan lage stillegående pc'er med alu-kabinetter, men det er noen bakdeler med alu-kabinetter sammenlignet med stålkabinetter.

Fordelen med kabinetter av stål fremfor aluminium er:

- lavere resonans

- bedre lydisolasjon (pga tykkere plater)

Aluminium er tynnere og stivere metall som resonnerer og vibrerer mer enn stål-kabinetter. De plukker opp virbrasjoner av vifter og harddisker. Dette bla. fordi alu-kabinetter bare har cirka 30% av tykkelsen som de billigere stål-kabinettene har.

Lenke til kommentar
hææ???

stål er da en kjempedårlig varmeleder i forhold til aluminium! :hmm:

Hvorfor tror du de lager cpu-kjølere og feks topper til bilmotorer av aluminium og ikke stål...? ;)

Vel, for å gi deg ett godt utfyllende svar på spørsmålet ditt, har du helt rett i at aluminium leder varme bedre enn stål! Men her er det en myte, om at aluminiumkabinetter kjøler ned komponentene bedre enn stålkabinetter. Ingen varmeproduserende komponent drar fordel av å være på innsiden av ett aluminiumskabinett. De eneste varmeproduserende komponenter som er i direkte kontakt med kabinettet er harddiskene, som ofte er montert i gummi-oppheng likevel! Forskjellen på stål og aluminium med tanke på varmeoverføring er ubetydelig her! Men i en annen sammenheng som du nevner, som topper av bilmotorer og cpu-kjølere, så merker man forskjellen! Da er jo komponentene i direkte kontakt med hverandre også!

Det betyr ikke at man ikke kan lage stillegående pc'er med alu-kabinetter, men det er noen bakdeler med alu-kabinetter sammenlignet med stålkabinetter.

Fordelen med kabinetter av stål fremfor aluminium er:

- lavere resonans

- bedre lydisolasjon (pga tykkere plater)

Aluminium er tynnere og stivere metall som resonnerer og vibrerer mer enn stål-kabinetter. De plukker opp virbrasjoner av vifter og harddisker. Dette bla. fordi alu-kabinetter bare har cirka 30% av tykkelsen som de billigere stål-kabinettene har.

Da lærte jeg noe nytt!! ;)

Takk for innføringen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...