Wrosmo Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg skal bygge meg en HTPC og lurer på hvilket skjermkort som gir best TV-ut signal. Tenker å bruke S-video inntil jeg får meg fetere TV. Da skal jeg bruke DVI. (Dette kan forresten ta noen år.) Hører rykter om at Matrox skal ha gode TV-ut signaler da disse reskalerer bildet til tv-utgangen til 720*576 som er oppløsningen på TV'en, mens ATI og Nvidea bare kjører ut oppløsningen på skjermen (800*600 eller 1024*768) på tv-utgangen. Stemmer dette? Jeg har et Matrox G400 Dualhead i en gammel PIII pc, og ATI M9000 i en bærbar. Ser tydelig at det er bedre bilde på utgangen fra den stasjonære. Men så er jo problemet at Matrox suger på 3D, og jeg vil jo også ha muligheten til å spille på pc'en. Altså; hvilket kort kan bør jeg velge som helst er vifteløst, har ok 3D ytelse, god TV-utgang og DVI utgang. Lenke til kommentar
enl Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Personlig synes jeg at ATi-baserte kort er bedre på TV-ut enn nVidia-baserte kort. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 ATi er vel "kjent" for å ha noe bedre TV-OUT enn de andre leverandørene. Men Geforece 6600 har en Videoprosessor som forbedrerer kvaliteten en hel del, så de er kanskje likere stilt nå? Jeg har bare god ord å si om ATi sin TV-OUT og ingenting godt å si om nVidia sin, har brukt ATi i 4 maskiner; ingen problemer. Brukt nVidia i 2-3 og har hatt masse trøbbel... Matrox kjenner jeg ikke til. Lenke til kommentar
Pirka Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 ATi er vel "kjent" for å ha noe bedre TV-OUT enn de andre leverandørene. Men Geforece 6600 har en Videoprosessor som forbedrerer kvaliteten en hel del, så de er kanskje likere stilt nå? Jeg har bare god ord å si om ATi sin TV-OUT og ingenting godt å si om nVidia sin, har brukt ATi i 4 maskiner; ingen problemer. Brukt nVidia i 2-3 og har hatt masse trøbbel... Matrox kjenner jeg ikke til. masse trøbrl .... bæd 4 deg da. Personlig så syns jeg ATI er best til Divx og Nvidia til alt annet som har med tv å gjøre. Fordelen med nvidia er clone funksjon ... noe ati mangler ... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 få tak i sånn adapter som tar imot vga signaler og sender til tven Lenke til kommentar
Wrosmo Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg har faktisk VGA-inngang på TV'en. (Vanlig billedrør-tv fra Grundig) Denne gir helt fantastiske bilder på windows desktop'en. Problemet er at den bare takler 640*480 i oppløsning. Så vidt jeg vet kan en ikke sette windows XP så lavt i oppløsning og da krasjer det. Hadde tenkt å benytte Linux og Myth-TV (KnoppMyth) på den ny pc'en. Noen som vet om linux takler så lave oppløsninger? Eventuelt hvordan vil det bli med film i så lav oppløsning? Ellers lurer jeg fremdeles på om Matrox har en mye bedre løsning enn andre på TV-utgangen? Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg har alltid hatt problemer med GeForce på TV´en (GF2, GF3, GF4 MX/Ti), og aldri hatt problemer med Radeon (9500Pro, 9550, 9800Pro). Hvordan det er med GF5(FX) og GF6 kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har en relativt gammel TV, med S-video og SCART. GeForce ga meg bare S/H-bilde, eller ikke noe bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå