Gå til innhold

Fersking trenger hjelp til pcbygging


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt følgende komponenter:

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz OEM

Socket 939 512KB cache "Winchester"

 

Arctic Cooling Freezer 64

 

Socket 754/939/940 - AMD64 5000+/FX -59

Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939

 

Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR PC3200 DDR Kit m/2stk CL2 (2-2-2-5-1)

 

POV GeFORCE 6600GT 128MB PCIe Retail- PCI-EXPRESS 128MB DDR/ TV-out/DVI

 

+ny strømforsyning, 20-24 pinskabel mellom hovedkort og strømforsyning. Samt at jeg bruker en harddisk fra 2002 (er ikke sikker på specs) ditto med dvdspiller og floppy.

 

Problemet oppstår når jeg har koblet sammen alle komponentene. Jeg har koblet til det jeg ser av strømkabler for vifter etc, og samtlige vifter blåser når jeg skrur på pc'en. Men pc'en piper bare hvert 5 sekund i lang tid og skjermen mottar ikke noe signal.

 

Iflg manualen til hovedkortet skal det være stemmebeskjeder etc ved problemer i oppstart men med unntak av pipingen hvert 5 sekund skjer det lite ellers.

 

Noen som har anelse hva jeg har gjort feil? Hvis jeg må legge ut mer info for å få hjelp vennligst si ifra.

 

Jo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mulig cpu vitfa di ikke sitter skikelig,, fikk kontinuerlig piping av det på et gamelt asus HK. riktignok socket a. men kan være en ide og se om alt sitter

 

bruker du begge strømm "tingene" til hovedkortet? prøv å ta ut den ene(den lille) det og kan skape problemer..

Lenke til kommentar
For meg høres det ut som du har noe trøbbel med minnet

 

 

Jepp minne eller overklokking...

Mange ganger når du har installert ny cpu i HK så er klokkefrekvensen way to high!!

Eller altfor lav!

Da skjer det som du sier med den pipingen å ingen signal...

Slå av PSU å la den stå i noen minuytter før du slår på pc`en igjen å trykker deg inn i bios å setter på riktig klokke frekvens på cpu å ram!

Lenke til kommentar

Siden du har kjøpt A8N-sli deluxe og bare ett skjermkort er det første som slår meg: Har du sjekka om den lille brikken som er mellom skjermkorta, står på single mode. I manualen står det nemlig at den står i single mode som standard. Men på mitt hk stod kortet på sli mode når jeg fikk det. Det står tekst i begge ender på det lille kortet, og det skal settes inn med teksten på din konfigurasjon (ett eller 2 skjermkort) mot slot'en. Og har du ett skjermkort, sett det i pcie slot'en som er nærmerst cpu'en.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med diverse ulike konfigurasjoner når det gjelder strømledninger (hvilke som er i etc).

 

Det kan være minnet, så jeg kan prøve med det andre settet jeg har liggende fra gamle maskinen.

 

SLI brikken sto feil i hovedkortet mitt også (motsatt av hva manualen sa) så dette har jeg snudd.

 

Men fikk et bra tips på en annen tråd (dobbeltposting fyyy) at jeg brude koble til høytalere...noe jeg ikke har gjort slik at jeg dermed kan høre stemme si hva som er feil under POST (sa jeg var nooob) :-)

 

Flere gode ideer?

 

JO

Lenke til kommentar
Er det strømkontakt på skjermkortet? Hvis det er det, har du koblet den til?

Da ville det stått det. står ihvertfal det på mitt radeon 9800 pro "plz connect the power" eller noe i den duren..

Det trådtarter beskriver er et typisk symtom på Nvida kort uten strøm koblet til, men uansett så tror jeg ikke PCIe versjonen trenger egen strømtilførsel. Den får nok fra pci'en

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Er det strømkontakt på skjermkortet? Hvis det er det, har du koblet den til?

Da ville det stått det. står ihvertfal det på mitt radeon 9800 pro "plz connect the power" eller noe i den duren..

Det trådtarter beskriver er et typisk symtom på Nvida kort uten strøm koblet til, men uansett så tror jeg ikke PCIe versjonen trenger egen strømtilførsel. Den får nok fra pci'en

ok, har ikke noe særlig erfaring med nvidia :p.. men burde jo være en form for melding på nvidia som ati har?.

vet ikke om du har noe stash du ikke trenger eg.. ta ut alt utenom HK+CPU+Minne+skjermkortet. se om du får pipelyder da.. vist det er se om du får testa annet ram, annet skjermkort. for så å luke ut alle mulige feil,

 

eller kansje få prøvd å "analysert" pipe kodene. står muligens i manualen eller på nettet til hovedkortet. da dette kan si deg hva som er galt..

 

hugser bare at vist det er kontinuerlige pipelyder i ganske raskt tempo betyr det feil på cpu..

Lenke til kommentar

Jeg er 99% sikker på at skjermkort ikke trenger egen strømtilførsel. Har sjekket dette noen ganger og det er PCIe.

 

Har røsket alt fra hverandre igjen. Og starter fra bunn for å se hvor problemene melder seg.

 

Manualen har ikke en tabell over pipelyder (selvom det står at det skal være) så hvis noen har link til en tabell for dette på nettet til hovedkortet mitt er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar

One beep - board is working fine

 

 

One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU

 

 

1 short(Beep) System booting is normally

 

 

2 short(Beep) CMOS setting error

 

 

1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR

 

 

1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error

 

 

1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error

 

 

1 long - 9 short(Beep) ROM Error

 

 

Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly

 

 

Short(Beep) continuous POWER supply has a problem

 

 

A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages

 

 

Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header.

 

 

riktignok abit beep codes, men kan være endel like. se hvor dine havner og se om det funker, fant ikke så mye om HK ditt.

 

The beep codes are based on the BIOS maker. Google for both Phoenix BIOS beep code and Award BIOS beep code.

 

surt å ha en ny PC som ikke funker ;)

 

hvilken bios du har da?

 

http://www.computerhope.com/beep.htm

 

kan kansje være til hjelp

 

http://www.pcmech.com/show/troubleshoot/14/

Endret av k3rm0r
Lenke til kommentar

Kjøpte samme kort som du ...har samme problemet...menne her er ett par ting du bør sjekke først.

 

at sukkerbit strømkontakten til cpuen din er koblet til( til venstre for socketen på HK ditt)

At sli kortet er snudd slik at "single gpu" står vendt mot den ....blåe sloten(øverste)

 

At rammen sitter i rett sjappe....dvs prøv med en brikke i den andre (blåe porten)port nr tre

 

Koble til strøm til skjermkortet ditt...dvs ved siden av din velformede og deilige Røde lysdiode.

Lenke til kommentar
Jeg plasserte 2 rambrikker i de to a_slottene på boardet, de lengst til venstre. Bør jeg prøve andre posisjoner med andre ord?

 

Hvilken strømkontakt er harddisk strømkontakten?

Jeg mente den som er lik den som brukes i harddisker. Vet ikke hva den kalles, den avlange 4-pins kontakten. Ikke den firkanta 4-pins for den skal være i. Den som er plassert plassert inntil den ene gfx slot'en.

Lenke til kommentar
For meg høres det ut som du har noe trøbbel med minnet. En del Athlon 64-kort er kjent for å ha kompatibilitetsproblemer med minne, f.eks. med Twinmos. Forsøk noen andre minnemoduler :yes:

Dobbel sjekket at rammen sitter ordentlig i?

 

Hatt mange tilfeller med kompiser som ikke har dyttet rammen i

 

Jo, hatt tilfeller med det kortet der. Så ikke hva slags hk det var, test og dytt rammen i slot b i stedet for a, hjalp hos en kompis av meg med samme hk.

 

Lykke til :thumbup:

Endret av Redalert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...