opresterud Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Har hatt ett D70 m/18-70mm kit linsa siden starten av desember. Nå ser jeg at det har kommet noen støvkorn på innsiden av frontglasset på linsa...? Hvor avgjørende er dette, og "skal" slikt skje? Linsa + kamera har vært oppbevart i veske når det ikke har vært brukt, og heller ikke befunnet seg på noen støv-utsatte steder. Har hatt SLR kamera før, og ikke opplevd dette. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Kan du se støvet på bildene? Hvis du ser støvet på bildene, er du sikker på at støvet ligger på objektivet og ikke på bildebrikken/AA-filteret? Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Ser ikke støvet på bildene, oppdaget det når jeg blåste bort støv på linsa. Men jeg ser med det blotte øyet at det har kommet støv som ligger på innsiden av front-glasset. Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Er 'frontglasset' et påmontert filter, så kan du jo skru av det og tørke støv på innsiden. Hvis det er på innsiden av det ytterste linseelementet, så bør du ikke prøve å fjerne det selv. Men det er sjelden at små støvkorn inne i linsa virker inn på bildene. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Det er på innsiden av det ytterste linseelementet. Intensjonen var å få tilbakemelding på om dette er vanlig eller ikke, evt. om dette kan skyldes at noe kan være galt med linsa slik at den slipper inn støv lettere enn den skal. Hvis det er tilfellet, så bør jeg gå tilbake til leverandøren med garanti henvendelse. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Alle objektiver vil før eller senere slippe inn støv. Zoomobjektiver er mer utsatt enn fast optikk, da linseelementene inne i objektivet trenger å flytte på luft for å kunne røre på seg. Lufta må jo gjøre av seg en plass, så dermed pusher man både luft ut av objektivene og suger luft inn i dem. De dyreste objektivene er tettere enn de billige, men alle vil som sagt få inn støv etterhvert. Det skal være fryktelig mye støv inne i et objektiv før det gjør noe med bildene. Man vil aldri se støvet på bildene, men man taper spesielt kontrast når linsene blir skitne. Mitt EF 80-200/2.8L som er produsert i 1989 har en god del synbart støv inne mellom linseelementene, men den er KNALLSKARP allikevel Ser man skikkelig nøye på objektivene så tror jeg nok det skal mye til for IKKE å finne små støvpartikler i dem. Jeg er ivertfall sikker på at jeg vil finne det i alle mine PS: Smeller du på nok mellomringer kan du klare å flytte fokusfeltet inn i objektivet og dermed se støvet på bilder Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Litt støv på innsiden av ei linse, er ikke farlig, det er umulig å fokusere på støvkornet. Når jeg begynte å fotografere for noen tiår siden, var det ikke helt uvanlig at man kunne se små luftbobler i et linseelement, men det vistes ikke på bildene! Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 OK Tolker disse svarene som at jeg kan slappe fullstendig av! Lenke til kommentar
JackSjiraff Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg lurer på om det er normalt at det finnes støv (eller prikker i coatingen ?) inni nye linser? Kjøpte en nikkor 70-200 vr f2.8 for et par uker siden, og oppdaget litt vel mye støv inni den da jeg skulle montere på uv-filter: Støv både på zoom - og fokuselement, støvet roterer når jeg vrir på zoom-ringen og tilsvarende på fokuseringsringen. Også støv på bakre linseelementer (inni) Som sagt tidligere i tråden, skal det noe til før støvet vises på bildene, men synes det likevel er påtakelig siden linsen er helt ny, og den ikke endrer volum ved zooming. Skulle normalt ikke suge inn noe støv da? Har mistanke om dårlig lab-hygiene under montering av linsen, og er litt skuffet mtp. "nikon-kvalitet." Nikon gir meg anledning til å levere linsen til service og få den renset, men synes det er litt dumt å levere fra meg linsen nå som jeg nettopp har kjøpt den.... Kommentarer noen? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) Alle objektiver suger inn støv (spesielt zoom). Hvor enn kjipt det må være å se støv på innsiden så er det helt ufarlig. Har du nettopp kjøp et objektiv som 70-200 f/2.8 VR med støv inni så er det lov å klage, fabrikken skal ikke levere fra seg objektiver med støv inni. At du vil få støv etterhvert er like sikkert som at renta vil svinge over tid Edit: Lagring har også stor betydning, om du er en av dem som lar objektivet stå uten å være innpakket i en hylle på soverommet er det å be om bråk. Testet dette med mitt gamle 18-70mm kit objektiv over 1 år, ble ikke pent (ble gjort som eksperiment). Det samme gjelder forøvrig kamerahus for de som lurte på det. Endret 10. april 2009 av TGB Lenke til kommentar
JackSjiraff Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Takk for god kommentar TGB, etter din litt spesielle forskning er det jo mulig støvet kan ha kommet inn i objektivet under utstilling i butikk, hvem vet. Uansett: Jeg har tenkt på saken og lar det gå.. Orker ikke levere inn mitt nye gromobjektiv, særlig mtp at det ikke skal ha noen betydning for bildekvaliten. Høres utrolig ut at objektivet sugde inn støv da det stod i ro, men et kit-objektiv er vel ikke like tett som et pro-objektiv, som skal holde ute vannsprut, sand, etc. Pakker dem inn i futteralet likevel da ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå