Rincewind76 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Kjøpte Ixus 40 for et par dager side, og selv om det nok ikke matcher et proffkamera så er det en stor overgang for meg som er vant til et billig kompakt filmkamera. Moro å leke! Legger ved to bilder jeg har tatt her, gi kritikk! Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Det er ikke så mye å utsette på her, fine motiver og bra fanget. Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Synes bilde nr. 2 var kjempefint Lenke til kommentar
Migr Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Synes bilde nr. 2 var kjempefint enig Lenke til kommentar
z1Ob Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Synes bilde nr. 2 var kjempefint ditto Lenke til kommentar
F828 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Bilde 2 var skikkelig stilig. Hvordan tok du det? F828 Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Moro å få positiv tilbakemelding på bildet, takk! Ble ganske fornøyd med det selv... Bildet ble tatt med IXUS 40 sent på kvelden, på tripod balanserende på to føtter og hengende ut fra balkongen i 9 etg... lol Ingen blitz, iso 50, f/2.8, lukkertid 1,0 sek. (auto) Bildet er bare beskjært og fått en liten touch unsharp mask i photoshop. Noen som kan forklare meg hva som skjer når jeg stiller på eksponeringen på kameraet? Påvirker det blenderen eller er det noe helt annet? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Moro å få positiv tilbakemelding på bildet, takk! Ble ganske fornøyd med det selv... Bildet ble tatt med IXUS 40 sent på kvelden, på tripod balanserende på to føtter og hengende ut fra balkongen i 9 etg... lol Ingen blitz, iso 50, f/2.8, lukkertid 1,0 sek. (auto) Bildet er bare beskjært og fått en liten touch unsharp mask i photoshop. Noen som kan forklare meg hva som skjer når jeg stiller på eksponeringen på kameraet? Påvirker det blenderen eller er det noe helt annet? Når du stiller inn en eksponeringskompensasjon, f.eks. +2/3EV, vil kameraet justere blenderåpning og/eller lukkertid. Kanskje økes lukkertiden, kanskje økes blenderåpningen, litt avhengig av hva utgangspunktet er (hvis blenderåpningen er maksimal vil f.eks. lukkertida økes). I tillegg kan noen kamera stilles på auto-ISO slik at kameraet i noen tilfeller justerer ISO-verdien når du kompenserer eksponeringen. Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Er auto ISO best å bruke? Ved tanke på dags lys osv... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Ved "fartsbilder" kan det lønne seg. Dvs når du MÅ ha korte lukketider. Ellers vil jeg bruke lengre lukkertider fremfor høyere ISO (hvis du har stativ da) Lenke til kommentar
Viksfjord Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Syntes bildet av treet var veldig bra! Ikke så værst stearinlysbildet heller! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Er auto ISO best å bruke? Ved tanke på dags lys osv... Jeg liker ikke auto-ISO, siden kameraet ofte velger høyere ISO enn nødvendig og fordi jeg selv vil ha kontrollen over ISO-verdien (av samme grunn velger jeg sjelden noe annet automatisk heller). Endret 1. februar 2005 av anderfo Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 min laveste er 50... Er den best ved korte lukke tider.... Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Bilde nummer 2 var über-tøft! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 min laveste er 50... Er den best ved korte lukke tider.... Laveste ISO bruker du når det er nok lys til det. Hvis det er for dårlig lys, slik at lukkertidene dine blir for lange og du får bevegelsesuskarphet i bildene, kan du øke ISO-verdien for å få kortere lukkertider.. Andre muligheter er å velge en større blenderåpning eller bruke stativ, men det er ikke alltid det er praktisk mulig. Du får mer støy i bildet med høyere ISO, men det kan være verdt det likevel. Prøv deg fram.. Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Blener? (ikkje kameravant) Edit har ixus 430 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå