Gå til innhold

Er jeg på tur å bli fri for PC?

Anbefalte innlegg

De siste månedene har jeg slitt med et par rare feil med PCen min.

Først og fremst har jeg vansker med å få bootet, eller rettere sagt å få skjermsignal. PCen blir bare stående og boote litt, men før den kommer spesielt langt virker det som om strømmen blir kuttet, og så starter den igjen med samme prosedyren. Kan virke som dette problemet har noe med temperatur å gjøre, for den starter ikke før den har blitt varm. Og det er vanskeligere å få den startet når det er kaldt i rommet.

Andre problemet mitt er at når jeg kjører oppgaver som krever mye av PCen, så har den en lei tendens til å fryse. Det er som om man legger et photoshop-filter på skjermbildet som gjør at det kommer mange rare farger, men du ser hva som har vært der. Om jeg slår av og på skjermen blir bildet enda mer utydelig. Dette kommer og går. Den ene dagen spilte jeg World of Warcraft i 6 timer i strekk uten noe problem, mens nå sitter jeg og krysser fingrene for at jeg får skrevet ferdig denne posten.

Tredje problemet mitt er at når jeg først må reboote, så låser maskinen seg i selve fasen der windows XP laster. For å kunne boote normalt må jeg først inn i sikkerhetsmodus. Men dette problemet er også skiftende. Av og til kan jeg boote helt normalt.

Jeg har en T-bird 1,2GHz, et Geforce 4 Ti 4200 SE grafikkort, 512 MB med acer 266MHz RAM, en WD 120GB IDE-harddisk og et MSI-hovedkort av den eldre garde.

Noen som kjenner igjen disse problemene? Er nesten på gråten ettersom jeg har rukket å utvikle en sterk avhengighet til World of Warcraft :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sier meg igrunn forferdelig lite. Fant dette her:

Kondensator

Elektrisk komponent med kapasitans (evnen til å lage elektrisk strøm i en kort tid). Den blokkerer for likestrøm.

Hvor disse eventuelt måtte sitte og hvordan jeg sjekker om det er det som galt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4vxCixkw
Det sier meg igrunn forferdelig lite. Fant dette her:

Kondensator

Elektrisk komponent med kapasitans (evnen til å lage elektrisk strøm i en kort tid). Den blokkerer for likestrøm.

Hvor disse eventuelt måtte sitte og hvordan jeg sjekker om det er det som galt vet jeg ikke.

Kondensatorer er gjerne de små avlange runde brikkene som sitter plassert rundtomkring på hovedkortet.. med to "føtter" som fører strømmen .. Disse finnes det masse av, vanligvis, på et hovedkort..

.__.

||||

||||

.|.|

ser gjerne slik ut (ascii tegning funker ikke på forumet, ble seende enda teitere ut enn det den gjør nå) .. De fire strekene i midten skal egentlig symbolisere et skall :D Feilen på disse pleier være at de sprekker/lekker, og dermed forårsaker u-ønskede effekter..

Noe annet som også kan være problemet, vifta (om det er noen) på selve hovedkortet..

hadde problemer med min athlon 1.2ghz selv, da viste det seg at vifta som kjølte chipsettet på hovedkortet hadde låst seg og hovedkortet ble rett og slett for varmt (ble aldri å bytte vifte så vet ikke om dette forårsaket permanent skade), kjøpte bare nytt hk rett og slett, like "billig" :) Har aldri kjøpt et hovedkort med viftekjøling på chipsettet etter dette.

Lykke til da.

Lenke til kommentar

Er ingen vite på selve chipsetet. Har fine temperaturer. 42 grader på CPU ved full load og 30 på chipset. Begynner å bli rimelig desperat. Men takker for hjelpen. Setter pris på det.

Har testet nå. RAMen er det ikke. Problemene oppstår uansett.

Endret av Crispo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...