Funken Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Er det noen her som vet hva som er en standard "tomme" på PC-skjermer. Min erfaring er at de forskjellige leverandørene fikser på disse målene. Har nylig kjøpt meg en ny bærbar, med påståt 15" skjerm. Den er 30,5 c, i diameter. Det skulle tilsi at en "tomme" er omtrent 2 cm. Men problemet oppstår når jeg sammenlikner med min gamle skjerm (tilhørende en stasjonær maskin). Den skal også være en 15", men er 31,5 cm i diameter! Men morroa slutter ikke her: Jeg kjøpte nylig en brukt 17" av en kamerat (I hvert fall mener han at den er en 17") Og den måler 32,5 cm i diameter. Det skulle tilsi at den var en 16" (I hvert fall hvis 30,5 cm er en standard 15"). En annen kammerat har en påstått 18" skjerm, og den måler 36 cm i diameter. Noen som kan gi en fornuftig "fasit"? Hvor mange cm skal en standard 17" være??? Her må man passe på så man ikke blir lurt Lenke til kommentar
Musty Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) på crt skjermer er det bilderøret som blir målt, og det eralltid litt større en glassflaten på selve skjermen. Min BenQ LCD skjerm er NØYAKTIG 19"... edit: 48 cm Endret 30. januar 2005 av Musty Lenke til kommentar
Funken Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Og hva er et bilderør? Er det bare tull å måle glassflaten da? Lenke til kommentar
Schnickaschnicka Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 I en CRT skjerm er det et rør lengst bak som lyser på skjermen så et bilde kommer opp. Men på LCD skjermene er det lcdkrystallene som får signal om hvilken farge de skal ha. Lenke til kommentar
Funken Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Og hvordan finner jeg ut om dette røret har riktig lengde, eller hvordan kan jeg sjekke om skjermen har riktig størelse hvis jeg ikke kan måle glassflaten? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Størrelsen på både CRT og LCD måles diagonalt fra hjørne til hjørne. På en 17" LCD vil bildeflaten være 17", mens på en 17" CRT vil kanskje bildeflaten bare være 16" da det er selve bilderøret som er 17", og deler av dette er dekket av plastramma rundt skjermen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Måle diameter? Bildeskjermer måles diagonalt (to motsatte hjørner). CRT er vanskelig å måle nøyaktig, du må egentlig ta av dekslet rundt for å komme til hjørnene. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Hva mener du egentlig når du måler diameter på en skjerm..? Skjermer måles diagonalt (hjørne til hjørne). På LCD-skjermer angis bildestørrelsen som skjermstørrelse, mens på CRT brukes selve glassets størrelse som mål og blir 1 -2 tommer større enn synlig blidefelt. 1 tomme = 2,54 cm. Eks: Synlig bilde på min 17" Samsung LCD måler ca 43cm (=17"), mens synlig bilde min 19" LG CRT måler ca 45,5 cm (nesten 18"). Edit: Her var det to som var rasker enn meg.... Endret 31. januar 2005 av Mr D Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Og hvis man ikke har tommestokk tilgjengelig, er en tomme nøyaktig 2,54 cm. Lenke til kommentar
Funken Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Takk alle sammen! Dette var nyttige svar. Jeg visste faktisk ikke at man måler fra hjørne til hjørne. LCD-skjermen min er dermed så stor som den skal være. Men sliter fortsatt litt med å forstå meg på den gamle CRT-skjermen. Den er omtrent 40 cm. fra hjørne til hjørne. Er det noen her som kan si om de syns det høres rimelig ut for en 17" ?? (Det vil si at 3 cm av bilderøret er skjult?) Lenke til kommentar
Funken Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Prøver igjen: Noen som vet om det er normalt at glasset på en 17" CRT-skjerm måler 40 cm. fra hjørne til hjørne? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Ja, det er normalt at 1-2 tommer er skjult av kanten rundt. På spesifikasjonene til skjermen skal det være oppgitt hvor stor skjermflate som er synlig. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Prøver igjen: Noen som vet om det er normalt at glasset på en 17" CRT-skjerm måler 40 cm. fra hjørne til hjørne? Ja. Hvis du sjekker dataene til en tilfeldig valgt 17", så vil du se at synlig størrelse er 16" og det blir 40,64 cm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå