jerrry Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hva er vitsen med å overklokke? Jeg er lite kyndig på data. Er det noen stor praktisk betydning? Eller er det bare for å være værst i målinger? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Bedre ytelse i _alt_. Moro. Høyere benchmarkscores. De færreste har behov for å overklokke, men personlig synes jeg det er greit å korte ned tiden på kompilering og rendering betydelig. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 jeg mener personlig det har null komma niks praktisk betydning.. har man kjøpt X, så har man kjøpt X. Man trenger da ikke strekke seg etter Y før man kan kjøpe Y Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hva er vitsen med å overklokke? Ok, hvis du fikk velge: En rask prosessor eller en enda raskere prosessor? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 jeg mener personlig det har null komma niks praktisk betydning.. har man kjøpt X, så har man kjøpt X. Man trenger da ikke strekke seg etter Y før man kan kjøpe Y Hvorfor ikke? Betale masse mer penger for en 100MHz raskere prosessor når du bare kan stille opp frekvensen i BIOS er vel ikke så gunstig? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 så kan du fortelle meg; Hvilken forskjell utgjør 100Mhz, eller 1000Mhz for den del? Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 så kan du fortelle meg; Hvilken forskjell utgjør 100Mhz, eller 1000Mhz for den del? Prøv å jobb med en 2ghz P4, så prøver du å jobbe med en 3ghz P4 etterpå. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) så kan du fortelle meg; Hvilken forskjell utgjør 100Mhz, eller 1000Mhz for den del? Prøv å jobb med en 2ghz P4, så prøver du å jobbe med en 3ghz P4 etterpå. da kan jeg quote tilbake.. Det har ikke veldig mye å si.. får jeg en 2Ghz og en 3Ghz med like cache og hastighet(ikke frekvens), så kan jeg godt gjøre det EDIT: Ja, skriveleif Endret 31. januar 2005 av SnittLeif Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 SnittLeif: I praksis sier du nå at det ikke vil ha noen som helst hensikt å kjøpe en rask CPU i stedet for en tregere CPU. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 nei? du misforstår.. Hvis jeg får en 3Ghz P4 CPU med 1MB Cache og 800 MHz Buss Eller En 2Ghz P4 Cpu med 1MB Cache og 800 Mhz Buss har disse stort sett Null ytelsesforskjell. Men siden man da ikke får tak i 2Ghz Cpu'er med slik Cache og Buss hastighet er dette en lost cause, men klokkefrekvensen i en cpu er det som har absolutt minst å si, det er det jeg ville få frem.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Jeg er ikke enig. Klokkefrekvens har mye å si, og spranget fra 2 GHz til 3 GHz vil være betraktelig. Jeg tolker deg som at du mener at cache er veldig viktig, men 512 kb cache ekstra (f.eks) vil ikke gi i nærheten av samme ytelseshopp som 1 GHz ekstra. Ta P4 Northwood vs Prescott, eller 512 kB vs 1 MB om du vil. Der er ytelsen tilnærmet identisk. På P4 EE finner du 2 MB cache, heller ikke her er ytelsen veldig mye bedre enn Northwood/Prescott på samme klokkefrekvens. På AMDs Athlon 64-prosessorer fikk flere modeller redusert cache fra 1 MB til 512 kB, og dette ble igjen kompensert ved å øke klokkefrekvensen med 200 MHz. Disse nye utgavene yter i de aller fleste tilfeller bedre enn sine forgjengere med mer cache. Min mening er et overklokking er at det er flott, av den enkle grunn at jeg ikke ser ulempene ved gratis økning av ytelsen. Edit: Noen vil kanskje kommentere den siste setningen og nevne fare for svidd CPU osv, men jeg mener at moderat overklokking utført av kompetente folk ikke fremstår som noen fare for maskinvaren. Endret 31. januar 2005 av Rikky Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Greit nok at du ikke er enig, men i forhold til cache og busshastighet har faktisk klokkefrekvens null komma null å si... Det fins ingen mulige måter å bevise dette siden på de fleste cpu'er har busshastighet og cache steget sammen med klokkefrekvens, men slik er det nå iallefall Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Du nevner busshastighet som et viktig moment for å få økt ytelse, da bør det jo også nevnes at denne økes i de aller fleste tilfellene av CPU-overklokking. Og det er ikke noe problem å finne ut hvor mye klokkefrekvens har å si, du kan jo f.eks sammenligne P4 2.4 og 3.4 med samme specs. Kan jo for ordens skyld nevne at jeg er helt enig når du sier at busshastighet er viktig. Endret 31. januar 2005 av Rikky Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Da er vi enige om en ting ivaffal så setter vi strek der Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Finn en liten videosnutt eller noe. Kjør den over til råformat. Klokk ned prosessoren din 500MHz, encode videosnutten i xvid, divx eller noe. Ta tiden. Gjør det samme med prosessoren kjørende på standard frekvens. Se hvor stor tidsforskjell det er. Edit: Du kan ikke komme utenom økt busfrekvens når du snakker om overklokking, så det blir bare teit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå