Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å sette opp trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp fra dere eksperter.

Jeg får ny PC til uka, og har derfor bestemt meg for å kjøpte trådløst nettverk.

Har tenkt til å kjøpe denne ruteren:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=102880

Godt kjøp, eller kan dere anbefale noe annet?

Planen er: Sette den gamle PC-en i stua, koble til bredbåndsmodemet og den gamle PC-en til ruteren og sette trådløst nettverkskort i den nye PC-en jeg skal ha på rommet. Tenker jeg riktig nå?

Det lille kortet man kan kjøpe med ruteren (PCMCIA?), må man ha et nettverkskort for det lille trådløse kortet i den nye PC-en, eller kan man koble den til hovedkortet slik kameraten min sa?

Mange spørsmål her. Setter stor pris på svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den D-link routeren er absolutt å anbefale! Lest flere tester av den, og den har kommet veldig bra ut i samtlige tester. Det vil etterhvert også komme mye bra firmware til den som gjør at den blir enda bedre. Det PCMCIA kortet er myntet på laptop'er (bærbare maskiner), så hvis du har en vanlig maskin, se heller etter et PCI kort, men pass på at du kjøper et 108Mbps kort, så får du utnyttet routeren best mulig. Hvis det er en laptop du har, så er kortet å anbefale, selv om det har en litt stiv pris. Det samme gjelder for routeren, den er veldig bra men koster dermed også litt ekstra!

Hvis du absolutt vil ha det pcmcia kortet i en vanlig stasjonær maskin kan du bare kjøpe en av disse: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=114327&cks=SER

Vet ikke helt om jeg forstod helt hva du mente med nettverks opsettet ditt, men sånn jeg tyder det vil det funke fint. Routeren støtter bruken av vanlige 10/100 kablede nettverk samt trådløst, så det er bare å ha en av de to typene til hver maskin. Vær obs på at selv om det averteres at den trådløse hastigheten er 108Mbps, så er det ikke realistisk at du vil få bedre trådløs hastighet enn 20 til 60 Mbit avhengig av hvor maskina er i forhold til routeren

Håper det oppklarte et par ting...

Lenke til kommentar

Jeg sitter bak en slik router. Kan ikke si at det er den beste routeren jeg har hatt med å gjøre. Det jeg synes er bra med den er 108mbps, default åpnet for gaming og ip telefon. Negativt så er den ikke 100%stabil, pci kortet fra d-link er skikkelig kranglete og må disable/enables manuelt etter hver reboot for å få ipadr. Synes også at det er litt dårlig sendestyrke på antennene. Pc'n min står 5m fra routeren med antennene justert etter beste evne men allikevel så får jeg ikke mer enn maks 80% signalstyrke. Hvis jeg snur pc'n så synker det til maks 40%.

Og det vil jo si at man ikke får utnyttet 108mbps hvis du ikke setter pc'n oppå routeren. Men det går jo ann å kjøpe bedre antenner da. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...