demiurgen Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 jeg har noen bilder fra mitt digital kamera med en oppløsning på 1600 x 1200 og 72 dpi. blir bildene bra hvis jeg printer de ut i 72 dpi eller må jeg gjøre de om til 300 dpi??? hvor mange dpi er det vanlig å ha på digitale bilder man skal sende til print??? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Bildene bør nok ha en ca. 300dpi. 72 blir nok kanskje i minste laget. Å printe i over 600dpi er0iallefall ren blekksløsing. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Bruk (som nevnt) helst ca 300dpi, men hvis du ønsker store bilder kan du evt interpolere først. Du kan f.eks. interpolere opp til 3200x2400 og deretter sette 300dpi, så får du et bilde på 27x18cm. Da nærmer du deg A4-format. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 1600 x 1200 og 72 dpi Det vil gi et bilde som er (1600/72)*2,54 = 56,44 cm bredt hvis det skrives ut i den oppløsninga med 72 DPI. hvor mange dpi er det vanlig å ha på digitale bilder man skal sende til print??? Det avhenger av hva du mener med "print". Skal du sende det over internett for å få en vanlig papirkopi så trenger du ikke tenke på det. Du bare velger hvilken størrelse du vil ha på bildet så skjer resten automatisk. En del mindre begavede personer har funnet det praktisk å bruke DPI på forskjellige måter på forskjellige steder. Derfor har du DPI i bildefila, i driveren og i skriveren. For å skjønne hvordan det fungerer så må man skjønne hva som skjer med bildet på veien fra kameraet til det ender opp på papir. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Enig i det Kristallo skriver. Hvis du har et bilde i en gitt størrelse (antall pixler) og velger å trykke det ut i en viss papirstørrelse, så vil antall dpi angitt i bildefilen aldri bli brukt til noe nyttig...og er der kun for å forvirre. Jeg har sett mange fortvile over at kameraet deres "bare gir 72dpi", mens de har hørt at kameraet bør gi 300dpi for å gi god kvalitet - da har de nok misforstått noe Endret 31. januar 2005 av anderfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå