Gå til innhold

Tiden er inne for en ny pc

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg en ny pc, og nå synes jeg tiden er inne. Surfet litt på internett og så over forskjellige tilbud, men kom fram til at jeg ikke visste noe særlig om prossesorer. Så kan dere si meg hvilken av disse tre datamaskinene jeg bør velge:

- Geforce FX5500, 3400+ prosessorhastighet og prosessortype AMD Athlon 64

- Nvidia Geforce 5, 3,4Ghz og prossortype Pentium 550

- X300SE 128 PCI express, 2,93Ghz og prosessortype Intel Pentium 4

Takker på forhånd til alle råd som kommer :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, jeg har tenkt på en pc fra 9- 11 000 kroner. Men hva betyr 3400+? er det det samme som 3,4 Ghz? Den skal hovedsaklig brukes til spilling.

3400+ betyr at den skal tilsvare en Intel P4 3,4 GHz. Men en 3400+ CPU kjører på bare 2,2 Ghz om jeg ikke husker feil nå.

Grunnen til at AMD bruker en rating fremfor selve klokkefrekvensen slik som Intel bruker er å gjøre det enklere for sluttbrukeren å sammenligne.

Av dette kan vi også påstå at en AMD CPU klarer å få mer gjort per klokkeslag en en Intel CPU. Til gjengjeld har P4 såkalt HyperThreading, mens AMD64 allerede støtter 64-bit arkitektur.

Til spilling er det ingen tvil at AMD vil komme til din beste nytte. Skal du bruke maskinen til photo/video/cad er Intel en klar vinner.

Her kan du se test resultater AMD vs Intel i HL2: Link.

Edit: Slemme Leif-mannen.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Posting i feil kategori vil føre til at tråden blir stengt og flyttet. Frekvent feilposting fra samme bruker kan føre til utestengelse. Tråder som "Hvilket skjermkort skal jeg velge?" hører åpenbart hjemme under skjermkortkategorien, om den blir postet i "Annet om hardware" blir den så stengt og flyttet til "Feilpostet". Er du i tvil, poster du der du tror det passer best og kontakter moderatorene via rapporter-knappen og ber om evt. flytting av tråden.
Stenges på grunn av feilposting.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...