BlondGod Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Jadda, nå har jeg gjort det, men aner ikke hva... Innstalerte bigwater settet fra komplett idag, noe som medførte en komplett stripping og gjennoppbygging av pc'n. Men det er garantert noe jeg har glemt, diagnosen er: Pc'n starter opp som vanlig, vifter går etc. etc. Ved post screen finner HK'et en CPU på 1,1GHz(men det er en AMD xp2500+ !!?!) og dual channel memory ved 200FSB.. eh-- vil ikke det bli en multiplier på under 5 da?.. merkelig. Uansett.. etter denne nyttige informasjonen stanser maskinen opp, null aktivitet på HDD og, dette er det værste: Jeg kommer ikke inn i SETUP i biosen får å kikke og forandre på innstillingene der. Ting som IKKE er galt/ting jeg har prøvd: Ikke noe vannsøl i PC som har skapt kortslutning. Har koblet fra alle strømkabler til HDD's, vifter og lys for å sjekke om PSU'n var for veik, men ingen forandring. Dobbeltsjekket IDE kabler/SATA kabler etc for riktig plassering. tatt ut minnebrikker og CPU og satt de på plass igjen... tips tas imot med stor takk og desperat håp. dessverre har jeg ikke noen ekstra deler(minnebrikker cpu PSU etc for å bytte ut og teste på den måten) Skal laste ned siste biosen fra nettet og prøve å oppdatere den, men tviler på at den laster siden PC'n ikke søker på A: ved startup.. jaja.. får fortsette feilsøkingen her og håper det kommer noen geniale innspill fra guruene her inne. På forhånd takk. Endret 31. januar 2005 av BlondGod Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) 1.1GHz er et resultat av at FSB'en står på 100MHz, og dermed kjører minnet på 200MHz Har du prøvd å resette biosen? Evnt. tatt ut batteriet ei lita stund? Har du prøvd med kun en minnebrikke og/eller flyttet litt rundt på denne Endret 30. januar 2005 av C4STOR Lenke til kommentar
roytom Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hold insert knappen inne,start så Pc'n mens du femdeles holder knappen,se om du nå ikke kommer inn i bios.Har fungert for meg når jeg har tullet meg bort på bios oppsett :-) Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg har forsøkt å resette cmos.. tatt ut batteriet og flyttet en jumper i ca 10 sek(ble vel mer 5 min mens jeg tok meg en frustrasjons røyk menne..)(er ikke det det samme som å resette bios da? ) Minnebrikkene har blitt tatt ut og flyttet på, men kan alltids gjøre det en en gang til. Cluet her er nok det du er inne på C4stor, en FSB på 100MHz. FSB var på ca. 190 før innstalleringen av vannkjølingen. Siden jeg får opp CPU MHz og hovedkortet sjekker minnet for feil, burde vel CPU være ok? Men hva i all verden kan føre til en plutselig reset av FSB? Jeg har sjekket FSB jumperen og den sitter der den skal forresten. Ser ut til at jeg må strippe hele maskinen igjen for å se om jeg har glemt noe den første gangen. Insert tipset til roytom fungerte ikke, men tusen takk til dere begge to for forsøket med å hjelpe allikevel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Har du sjekket ut dette? På noen HK er det ikke mulig å boote på FSB100 og minne på > DDR266. Det var ihvertfall ett problem jeg har vært borte i tidligere... Du lurer på hvordan Cmos har "resatt seg selv"... Når du demonterer hele "PC'n".. inkludert f.ek. CPU vil det ofte medføre en "reset"... uvisst av hvilken grunn... Edit: Opps.. du hadde sjekket FSB-jumper ja.. men hva mener du med "der den skal stå"? I pos 2-3 dvs. FSB200? Endret 31. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Forstår det sånn at nå gjelder det å komme inn i BIOS...... Da skal allt (også USB-kabler osv.) frakobles som du har gjort før... untatt CPU, Vifte (kjøling) for CPU, en RAM-modul og tastatur.. Se spesiellt etter at CPU-viften er ok. og koblet til riktig kontakt. Hvis du har vannkjøling må denne sikringen DISABLES i BIOS. Der er også en liten firkanta stikk (strømtilkobling) som må være koblet. For å resette CMOS Discarge jumper, tar du ut stikk for lysnett eller slår av bryter på PSU. Deretter trykkes startknappen på maskinen inn, for å lade ut kondensatorene. Så flyttes jumperen over og tilbake. Og ikke noe mer tull med batterier osv. Deretter startes maskinen, og du holder nede Del-knappen med det samme. Hvis du mislykkes å komme inn i BIOS skal du fortsette og forsøke evt. også med Inset-knappen (eller også andre knapper) nede. Straks du kommer inn i BIOS blir du User på CPU, og stiller inn hva den skal ha (jeg husker ikke i farten). Få høre hvordan det går... Edit: Jumperen skal ikke stå på 200 men 166 (333) før du får start på maskinen og den går stabilt...!! Endret 31. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Du vil ikke tro det.. vel.. det vil du nok, men JEG er iallfall forbauset over idotien min, og kanskje litt ASUS sin og. CD og DVD spilleren min hadde ikke tilkoblet strøm og derfor frøys maskina ved POST. merkelig reaksjon men.. må kline på litt mer Artic silver på kjøleblokka ser jeg så skal jeg sjekke om alt er ok og så poster jeg om alt er ok her engang til. Uansett, tusen takk til de av dere som enasjerte seg i problemet mitt. Det er i hovedsak sånne som dere som gjør forumet på HW hva det er, . Lenke til kommentar
HAG Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Er vel en post i Bios en plass ("Standard CMOS Features") som heter: "Halt On" med diverse valg bak - stod kanskje : All Errors og når CD/DVD var tilkoblet IDE og ikke fikk strøm for å bekrefte funksjon ble det stopp. Bytt til "No Errors" i Bios. Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 ok, det skal gjøres, alt er stabilt nå, takk for all hjelp atter en gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå