Anderssb Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Jeg har tre harddisker som jeg lurer på om det går ann å ha som root (/) på linux. Går dette? Endret 30. januar 2005 av Anderssb Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 samtidig? ja, med LVM. Distro? Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Var en som sa at dette var mulig i FreeBSD, stemmer det? I Linux må man bruke LVM eller EVMS og lage en virtuell partisjon som spenner over flere disker. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) man har da ofte flere partisjoner på forskjellige disker for bedre ytelse / swap /tmp /var /usr /home / skal jo bare være en liten del av dette. i var lagres websider på servere, i usr programmer og i home brukerinfo hvis jeg ikke husker feil (har sikkert glemt noe) Endret 30. januar 2005 av Admin'c Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 man har da ofte flere partisjoner på forskjellige disker for bedre ytelse / swap /tmp /var /usr /home Ja, men her var det vel snakk om å mounte flere partisjoner på samme katalog? Slik at feks både /dev/hda1 og /dev/hdb1 er koblet til katalogen "/" Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 / skal jo bare være en liten del av dette. i var lagres websider på servere, i usr programmer og i home brukerinfo hvis jeg ikke husker feil (har sikkert glemt noe) -dette huska du ihvertfall! Nå har ikke jeg noe peiling på LVM, men det "diskpolitisk korrekte" i Linux har vært å dele opp i partisjoner etter hovedkataloger. Dette tilsier at LVM brukes på disse, og ikke på /. Hvis en f.eks lar web-innhold og databaser være under /var, der det gjerne default installeres, bør vel /var være en god kandidat for LVM ved store databaser etc. Likeledes /opt, /home og /store - altså hovedkatalogene for lagring, hva en nå velger å kalle dem. Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Takk for svar alle sammen Tror jeg vet hvordan det funker nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå