Gå til innhold

Vilke Windows filer kunne bli fjerna trygt?

Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Hvilke filer kunne man fjerne uten at det gjorde noe for vanlige folk?

Trur C:\WINDOWS\Cursors\ var en av dem...

Er det noe forskjell mellom home og pro der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aktuelle området er vel der de ulike pekerne ligger, så hvor smart det er å fjerne hele skal jeg ikke si.

Hos meg er det bare 300K i denne mappen, så det monner ikke akkurat så mye...

Vær ellers forsiktig med å plukke bort ting manuel i hytt og gevær - plutselig en dag så fungerer ikke Windows. Det de fleste gjør da er selvfølgelig å klage over at Windows suger osv. til tross for at de selv har lagt opp til det ved å fjerne filer som de *tror* er unødvendige... ;)

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Trur du kunne fjerne minst 500 - 1000mb som var unødvendig i Windows XP, men husker ikke hvor. Har lest det på forumet her.

Lenke til kommentar
1 GB HD plass koster under 5 kroner i dag. Er det bryet verdt å risikere en defekt / ustabil Windows installasjon?

Det er vel ikke bare selve plassen det dreier seg om når man rydder opp i Windows og fjerner overflødige filer. Det har jo litt med ytelsen å gjøre også. Ikke det at det har den helt store betydningen, men alle monner.... o.s.v.

Lenke til kommentar
Det har jo litt med ytelsen å gjøre også. Ikke det at det har den helt store betydningen, men alle monner.... o.s.v.

Hvis det er filer som Windows ikke bruker til vanlig så har det vel absolutt ingenting å si for ytelsen om de ligger der eller ikke... Den eneste forskjellen er at du frigjør litt plass.

Men som det ble nevnt lenger oppe i tråden; noen hundre MB fra eller til idag er da ingenting. Regner med at folk som har maskin som kjører XP godt ikke akkurat sitter med 20GB harddisker...

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Det har jo litt med ytelsen å gjøre også. Ikke det at det har den helt store betydningen, men alle monner.... o.s.v.

Hvis det er filer som Windows ikke bruker til vanlig så har det vel absolutt ingenting å si for ytelsen om de ligger der eller ikke... Den eneste forskjellen er at du frigjør litt plass.

Men som det ble nevnt lenger oppe i tråden; noen hundre MB fra eller til idag er da ingenting. Regner med at folk som har maskin som kjører XP godt ikke akkurat sitter med 20GB harddisker...

Men hvis man går gjennom og sletter filer, så tar jo også med nettopp noen av filene som Windows bruker til vanlig - som prefetchmappen. Det VIL ha innvirkning på ytelsen, dog neppe særlig merkbart....

Lenke til kommentar
her er en side om filer som en trygt kan fjerner:

C:\Documents and Settings\paul geijsen\Mine dokumenter\What Can You Safelt Delete.htm

under windows ligger en del skjulte uninstall filer som begynner med

" NtUninstall " som kan fjernes.

Hæ? :cry:

Hva mener du egentlig? Og hvorfor anbefaler du folk å uten videre slette alle uninstallfilene til windows-oppdateringene. Hva hvis de skal avinstallere dem senere da? :thumbdown:

Endret av pmarius
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
Du kan jo sjekke Making your windows folder smaller! eventuelt bruke nLite (se sig) for å fjerne unødvendige ting fra windows.

Mvh Meg.

Det var den jeg hadde sett. Var ikke på forum.hw.no, men det var på et forum :yes:

Har bare et par spørsmål om:

1. c:\windows\system32\dllcache\

NOTE: DON’T DELETE THIS FOLDER, JUST ALL THE FILES INSIDE! This folder uses a LOT of hard drive space, it holds a backup of every system file that windows uses. Deleting this will cause a SFC error when you replace a system file instead of windows putting back the original file. For people who want to mod there system, this is a good thing.

2. c:\windows\servicepackfiles\i386\

NOTE: DON’T DELETE THIS FOLDER, JUST ALL THE FILES INSIDE! This folder only exists if you installed a service pack on XP, if you did a slipstream it won’t be here either. This folder is the same as the dllcache, but has the new files that were updated by a service pack. If you delete the dllcache, deleting this is just like finishing the job.

5. c:\windows\driver cache\i386\

NOTE: DON’T DELETE THIS FOLDER, JUST ALL THE FILES INSIDE! This is one you may not want to delete, this takes up a bit of space (about 80mb) but windows uses if you ever add or remove windows components and things like printer drivers. If you’re your hardware is already working fine, you don’t need this folder on your hard drive. For example, if you delete this folder, and try to install IIS, windows will ask for the CD or Network share with the files on it, if you don’t need to add or remove windows components often, deleting this will free up some space for you.

Hvis jeg fjerner de og skal bytte 3D kort o.l seinere, vil ikke det gå? Jeg bruker jo aldri windows drivere uansett

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Bruker retten min, har gått elnger enn 34h nå :yes:

Bumping er posting i gamle tråder, slik at de skal komme lengre opp på lister over de siste postede meldingene. Dette blir gjort av enkelte, og slike meldinger inneholder ofte bare "*bump*". Dette vil i første forsøk bli slettet, men hvis brukeren fortsetter bumpingen kan stenging av tråder og advarsler bli brukt. En har likevel lov til å svare på sine egne tråder, dersom en har ny informasjon å komme med. Bumps av typen ”*bump*” tillates i den grad at det går minimum 24 timer mellom hver slik post og maksimalt to stykker sammenlagt.

Ingen som veit hvordan det går ved bytting av 3D kort o.l? Se forrige post for mer info

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
c:\windows\servicepackfiles\i386\

Kan jeg trygt slette denne mappen? Eller, som det står, innholdet? Tar 474MB den mappen på min maskin..

Hvis du en gang skulle få behov for å kjøre en sjekk av systemfilene dine - System File Checker - så bruker denne prosessen cd-en din for default-xp, og servicepackcache for alt som er lagt til oppå, service packs.

Sletter du servicepack-mappen, vil ikke xp kunne legge inn rett versjon av annet enn det som tilhører default-xp. Da må du i så fall laste ned sp2 på nytt.

Det er ditt valg. Jeg liker også å gjøre windows mindre, men jeg slettet servicepackcache-mappen engang. Ved en senere krise viste det seg ikke å være så lurt.

Alternativet ditt er å brenne mappen ut på en cd, så slette den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...