Kneipp Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Har nettopp satt sammen en "billi pese" for foreldrene mine. Den funker bra, men jeg kan høre et irriterende høy-frekvens lyd fra den. Noen specs: AOpen QF50C Midi Tower kabinett SØLV ATX, 300W Power 24pin, USB+Audio Intel Celeron D 2,6 med boxed vifte. Abit IS7-E2G Hovedkort for S478/800mhz I865PE Gainward GeForce FX5200 128MB DDR AGP Samsung SpinPoint P80 80GB IDE Harddisken har jeg utelukket. CPU vifta syntes jeg støyet litt i begynnelsen, men det ble bedre etter at justerte den til å kjøre på 90 % i bios. Kabinettet har en stor vifte montert under strømforsyningen, den har jeg ikke prøvd å slå av ennå..? Er det noen som har tips hvor akkurat denne plagsomme lyden kan komme fra? Strømforsyningen kanskje? Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Siden du utelukker hardisken kan det være viften på Chipsetten (om du har vifte der). Er ikke helt sikker på hva slags støy du mener, men det kan og komme fra skjermen, om den er stilt på for høy hz ol. Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Det er ikke noen vifte på chipsettet, bare en sånn kjøleribbe. Skjermen har jeg også utelukket, slo av den og tok av strømkabelen. Den er en sånn lyd som ligner nettopp litt på det som kan komme fra endel CRT skjermer og TVer. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men takk for svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Sjekk spolene som står rundt CPU sokkel. Det er strømforsyningen til CPU, og det er velkjent at de kan gi lyd fra seg. Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Om det er spoler med løse tvinninger som vibrerer, så kan du stoppe disse fra å vibrere med å fylle dem med hårspray! Varer ikke for evig, men et års tid kanskje... Mye brukt tjuvtrix på kobberspoler som er pakket i krympeplast... Wintel Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Hvordan ser disse spolene ut? http://www2.abit.com.tw/upload/products/is7-e2g_top_500.jpg Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Det er 3 'smultringer' som står på høykant, det er surret kobbertråd rundt. På det bildet står de mellom CPU sokkel og LPT port. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg vet ikke om det finnes spesiell lakk nettopp for dette eller om man skal bruke vanlig lakk, men komponenter som hyler kan man bruke lakk på. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Spoler finns det noen av inne i PSU også............ Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Ja det kan høres ut som en PSU feil da PSU tross alt er en transformator som er kjent for å lage lyd.... Men er ikke helt sikker da... Endret 31. januar 2005 av Fat_ASS Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Stopp viftene med en Q-tip eller lignende.... Se om lyden forsvinner, la vifta starte igjen ganske raskt :-) Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Stopp viftene med en Q-tip eller lignende.... Se om lyden forsvinner, la vifta starte igjen ganske raskt smile2.gif du ødelegger ikke vifta om du holder den igjen en stund... Hold den igjen mer eller mindre så legne du vil å den vil ikke bli ødelagt... Tåler veldig mye... Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hensikten er å ikke ødelegge det som sitter under vifta... F.eks en CPU sliter litt hvis du stopper vifta veldig lenge :-) Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hensikten er å ikke ødelegge det som sitter under vifta... F.eks en CPU sliter litt hvis du stopper vifta veldig lenge smile2.gif Ja det var sant...tenkte ikke på CPU vifta.... Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 hvis trådstarter stopper cpu-viften et kort sekund, så gjør ikke dét noe særlig til eller fra - men det er nok til å sjekke om den høyfrekvente lyden også stopper. så: sjekk om cpu-viften er problemer, hvis ikke så prøver du q-tipstrixet på spoolene. Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Nå har jeg prøvd å slå av kabinettvifta, det var ikke den, men du verden hvor stille pcen ble... skal nok bytte ut den ja. Har nå faktiskt begynt å lure på om dette er noe jeg bare innbiller meg.. Den lyden er ikke så jævlig merkbar. Syntes jeg hørte den like godt når jeg slo av maskinen. Får håpe at det ikke er meg som har ødelagt hørsel da.. hehe Jeg skal gjøre et siste forsøk ved å flytte maskinen til annet rom og se åssen det går da takker for svar Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Du har sikkert testet det, men slått av høytallerene? Jeg hadde en høyfrekvent lyd som hadde tre nivåer og kikk i sirkel som kun var når høytalere eller hodetelefoner var i bruk. Dette forsvant når jeg byttet ut CPU viften. (NB det var ikke selve viften) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå