Wez Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hei, min første post her... Har kjøpt 2 maskiner fra netshop med identisk oppsett: 20" LaCie photon20vision2 (17" Hercules Prohetview (gammel-hadde fra før)) som kjører på XFX 6600GT dual DVI AMD 64 3500+ 1 giga ram Mange merkelig bugs og problemer: 1 For det første er det helt ræva farger, kontrast og saturasjon på skjermen når alt er satt til standard på LaCie skjermen. grå flater får et gulskjær i seg, og det ser ut som om man har dratt ned saturasjonen på alt med 25% (blass farge). Når jeg loader inn icc profilen til laCie blir det helt sinnsvakt mye brightness og kontrast og bildet er helt ubrukelig. Dette løser jeg forhåpentlig ved å bruke denne kalibrerings-hardware tingen til lacie som jeg skal få låne av noen neste uke, men det føles merkelig at man må investere 3500,- i en kalibrerings duppeditt for å få normalt utseende på skjermen? Noen erfaringer 2 Det er en så vidt synlig "grid" overalt. Spesielt på taskbar og de blå delene av windows interfacet? Har hørt rykter om at dette kan være skjermkortet som sliter, men vet ikke... Det skal vel ikke være sånn? Kommer fra macintosh, så aner ingenting om hvordan windows skal se ut optimalt... 3 Halflife2 nekter å spille. Kommer til introen og når den har spilt i ca 5 - 10 sekunder blir skjermen svart og sier (no signal) Maskinen "fryser" og eneste som nytter er å ta svenskeknappen. Virker som den går i dvale uten å kunne vekkes... Maskinen var ny i januar, så det burde vel være en smal sak å kjøre HL2?? (Commandos3 berlin går fint, men der er det jo lite 3d og skulle tro dette spillet går på hvilken maskin som helst, er ikke noen gamer, så har ikke testet andre spill) 4 Kan så vidt ane en slags bølge/flimmer på desktopen når denne er en ren farge, omtrent som det ser ut når man filmer en skjerm og man ser på dette på tv, bare mye mer diskret. Flashet bios til ny versjon (Maskinen frøs under boot etter innstalleringen av SP2, dette løste problemet) Har prøvd alle nyeste Nvidia drivere, inkl. beta versjoner. Kjører nå 66.93 (siste offisielle versjon) Noen generelle tips? Andre med samme problemer? Tips om kalibrering? Argh... Mvh WEZ Lenke til kommentar
Boye Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Merkelig....låter ikke bra. Gikk selv fra en Eizo T965, en formidabel 21" CRT som akkurat var ferdig kalibrert før jeg valgte å selge den. Har også en 20" Lacie photon20visionII, og i mine øyne var fargene på linje med CRTen. Hud, himmel, grass. Jeg brukte begge skjermene en god stund for å sammenlikne. Det finnes en dametråd et eller annet sted på forumet, veldig lett å observere riktige farger når man vet hvordan hud ser ut Er den for rød, oppleves de solbrente. Grønn? Syke etc, oppdager det ganske fort. Sammenliknet med CRT skjermen min er skarpheten bedre på LCD, mens gråtoner/mørke spekteret var langt mer nyansert på CRT. Fargene skal absolutt være brilliante på denne LCDen bortsett fra det mørke spekteret, med fullt potensial til å være enten varme eller iskalde Faktisk kjører jeg nå i user mode 68/28, med kontrast helt ned i 0% i ATi kontroll panelet. DSUB hos meg er en anelse mer uskarpt enn DVI-D, men ikke mye. Mer snakk om uniform farge og skarphet over hele skjermen. Med DSUB får jeg linjestøy som framtrer tilfeldig på skjermen som bølge/flimmer, samt veldig svake skygger på bildet (nesten ikke synlig). Dette kan løses ved å justere opp/ned vertikal kHz med 0.1 for eksempel. Svært lite det er snakk om. Skygger er nok avhengig av VGA kabel, som er 10m lang. Verdt å merke seg at Eizo skjermen -ikke- hadde skygger her, men taklet kabellengden like bra som om den skulle vært 2m (forsøkte). Grid har jeg heller ikke på LCDen, men oppdager myggnetting dersom jeg beveger blikket/hodet etter jeg har satt meg ned forran skjermen. Også synlig under film. Hvis du er sikker på at du kjører DVI-D (source knappen på LCD skjermen i fronten), forsøk analogt. Det har vært snakk om både nVidia og ATi kort som sliter med DVI-D på høye oppløsninger, f.eks. 1600x1200. Hos meg selv f.eks. får jeg 1604x1200 med et ATi 9700PRO digitalt, som resulterer i et strekt bilde som faktisk er mer uklart enn DSUB. Dette fordi oppløsningen ikke lengre er "native". Dersom jeg derimot kjører to skjermer (standard dualhead, lang forklaring, se Lacie-tråden) får jeg 1600x1200 ekte DVI-D. DSUB har ikke dette problemet, og det er DSUB jeg kjører nå. Jeg vet dette kan høres merkelig ut, men sjekk både digitalt og analogt. Sjekk helst skjermen på en hvilken som helst annen maskin, på 1600x1200 60Hz. Jeg regner med Digital Vibrance i nVidia kontroll panelet er avskrudd ? Lenke til kommentar
Wez Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Hei, takk for bra svar. Digital Vibrance er skrudd av ja, ellers er alle settings på nvidia panelet default, altså er det meste av innstillinger software styrt. Har satt alt til høyeste kvalitet, da noen av innstillingene er satt net høyest, men dette gir ikke synlig forbedring. Det er generellt for mye brightness og som sagt er det en anelse gult/varmt skjær i de lyse spekteret av fargene. hmmm. Skal få låne en kalibreringsdings, håper det løser problemet!?! men frustrerende allikvel... Fant forøvrig ikke denne dame tråden, er det noen som har en link her? Til bilder som egener seg for å se farger, evt. slike kalibrerings-grider og slikt? MYGGNETTING er en meget god beskrivelse av problem nr. 2, altså en fin grid som ligger på alle taskbars og vinduer... KAn det være for mye kontrast/brightness som er problemet her?? På forhånd takk... CHR Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Hvilken fargetemperatur kjører du på skjermen? Lenke til kommentar
togge-ck Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Heisann.. Jeg har også just kjøpt meg en Lacie 20" LCD skjerm og har samme problem som dere. Når jeg kjører i 1600x1200 får jeg en oppløsning på 1604x1200.. Er det noen av dere som har funnet ut hvorfor dette skjer ? Jeg bruker bare DVI og har et ATI radeon 9800pro kort (powercolor) -Togge Lenke til kommentar
John P. Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) LaCie Photon20VisionII her også. Personlig kjører jeg DVI på et GeForce 6800 Ultra, og jeg syntes også at brightness var uutholdelig sterk da jeg akkurat hadde satt opp skjermen, og dersom jeg prøvde å sette ned brightness og leke med kontrast, mistet jeg en del gråtoner når jeg så på et kalibreringsbilde. Fant til slutt ut at jeg fikk best bilde og mest behagelig brightness, pluss fullt gråtonespekter når jeg bruker skjermens "Light View" innstilling på "Nigh - Photo". Dette er jo smak og behag, og er vel også avhengig av rommets belysning etc. Prøv deg frem. Husk at en innstilling først kan se veldig feil ut, men at man kan vende seg til den. Den "riktige" fargetemperaturen vil f.eks. se litt gulaktig og varm ut først, men det er en tilvendingssak. Og så må man også f.eks. sette opp Photoshop hvis man bruker det, slik at hvitt er hvitt osv. Litt jobb kan det være. Når det gjelder feil oppløsning på 1600x1200, gjelder dette visstnok for enkelte ATI kort, og er ikke et problem på Nvidia kort. Vet ikke om det kan fikses med driver eller om det er hardware relatert. 'Grid' eller "hønsenetting" så jeg ikke først, men kan se det nå, men kun når jeg beveger hodet, og bare av og til. Endret 5. februar 2005 av John P. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg legger også relativt godt merke til screendor/hønsenetting, og det irriterer meg litt. Har Lacie PV2 20" og Radeon X800 XT PE. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg kjører min 20" LaCie bare på VGA foreløpig. Har absolutt ingen slags problemer. Lysstyrken var voldsom de første dagene, men jeg fant ingen annen instilling jeg likte så jeg skrudde tilbake til fullt. Etter en uke var jeg vant til det. Hønsenettingen plaget meg bare noen dager. Det som kanskje var verst var at fontene ble for skarpe og puslete. et besøk til Microsofts ClearType site løste det: Link. Her kan du aktivere og stille inn ClearType settings. Jeg har vært en uke på reise nå, og prisgitt den innebyggede skjermen i min Acer laptop. Forskjellen i billedkvalitet er enorm, og det føles som et langt tilbakeskritt å jobbe på den lille skjermen. Geir Lenke til kommentar
Boye Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) togge- problemet løses raskt hvis du har mulighet til å kjøre dualhead. Å kjøre DVI-D som skjerm #1 gir problemer du nevner. Ved å bytte til skjerm #2 løses problemet. PS: Fikk nå min LaCie #2. Skjermen kjører DVI-D. Den har 6 døde piksler, hvorav 2 er de klareste, av forskjellig grad. Ikke et problem, den ene grønne pikslen på min første skjerm er faktisk mer irriterende enn de 6 jeg har på den nye. Tydelig at det er forskjell på døde piksler og "døde" piksler. EDIT: La inn oppdaterte bilder for CCC. Man kan fikse problemet også i singlehead. Endret 5. februar 2005 av Boye Lenke til kommentar
togge-ck Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) eeeyey! Nå funker det!! Takker så mye Endret 7. februar 2005 av togge-ck Lenke til kommentar
togge-ck Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Hei igjen.. Hvordan får jeg mediaplayer til å funke nå ? -togge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå