Gå til innhold

lengde på SATA/IDE-kabler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du får nok ikke kjøpt lengre kabler (tror jeg), men du kan alltids lage selv! Det som er problemet med lange IDE kabler (vet ikke med S-ATA) er at det blir ustabilt!
Samme som jeg har observert altså (har hørt at IDE sliter litt etterhvert som det baller på seg cm). Noen som har peiling på om det går med en 10-meters kabel av SATA-typen da?

Fikk en liten idè i dag :thumbup:

Lenke til kommentar
Du får nok ikke kjøpt lengre kabler (tror jeg), men du kan alltids lage selv! Det som er problemet med lange IDE kabler (vet ikke med S-ATA) er at det blir ustabilt!
Samme som jeg har observert altså (har hørt at IDE sliter litt etterhvert som det baller på seg cm). Noen som har peiling på om det går med en 10-meters kabel av SATA-typen da?

Fikk en liten idè i dag :thumbup:

10m IDE-kabel tror jeg blir som å håpe på julenissen. IDE er parallell overføring, ergo maks lengde er ikke så alt for lang uten datatap. 10m S-ATA-kabel er kanskje litt mer sannsynlig, men her er frekvensen så høy at selv om det er seriell overføring kan det bli et problem. For å si det slik: det er en grunn til at det ikke finnes så alt for lange kabler av den typen. Hva skal du forresten med 10m?

Lenke til kommentar
10m IDE-kabel tror jeg blir som å håpe på julenissen. IDE er parallell overføring, ergo maks lengde er ikke så alt for lang uten datatap. 10m S-ATA-kabel er kanskje litt mer sannsynlig, men her er frekvensen så høy at selv om det er seriell overføring kan det bli et problem. For å si det slik: det er en grunn til at det ikke finnes så alt for lange kabler av den typen. Hva skal du forresten med 10m?
Vi tenker skremmende likt. Akkurat den konklusjonen jeg kom til. Men jeg vil prøve likevel. Og hva jeg skal med det? Være nerd. Ganske enkelt. Skal forsøke å lure til noe greier og se hva jeg får til.

Store tingen: skal ha maskinen stående et stykke unna skjerm/tastatur/mus/dvd-rw/etc.

Du får kjøpt 1 meter SATA kabler:)
Jess, det vet jeg! Takk for informasjonen likevel, skal se om det går ann å jallamekke to sånne sammen til en tometers-kabel. Hvem vet :)
Lenke til kommentar
Store tingen: skal ha maskinen stående et stykke unna skjerm/tastatur/mus/dvd-rw/etc.

Hvorfor trenger du lange S-ATA kabler? Er ikke diskene inne i maskinen?

Finnes jo CD/DVD-stasjoner/brennere med S-ATA ;)

Vi tenker skremmende likt. Akkurat den konklusjonen jeg kom til. Men jeg vil prøve likevel. Og hva jeg skal med det? Være nerd. Ganske enkelt. Skal forsøke å lure til noe greier og se hva jeg får til.

Ja, det er jo absolutt verdt å prøve. For alt jeg vet kan jeg jo ta veldig feil :)

Men det som kan være noe er å ta de lengste S-ATA kablene man finner og forsterke signalene i skjøtene, men så var det om det finnes på markedet da.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Hva skal du bruke maskinen til og hvorfor ønsker du å ha den langt unna resten av utstyret?
Mediasenter. Fordi det ikke er plass der dette utstyret skal stå, og fordi jeg så en slags tegning for meg, og det hadde vært direkte deilig å få det til. Endret av JimL
Lenke til kommentar
Hva skal du bruke maskinen til og hvorfor ønsker du å ha den langt unna resten av utstyret?
Mediasenter. Fordi det ikke er plass der dette utstyret skal stå, og fordi jeg så en slags tegning for meg, og det hadde vært direkte deilig å få det til.

Blir det noe bedre med en haug med ledninger da? Har du ikke plass til en Shuttle-size PC engang?

Lenke til kommentar
Blir det noe bedre med en haug med ledninger da? Har du ikke plass til en Shuttle-size PC engang?
Rolig nå, har planene klare for ledning-problemet. Og nei, har ikke plass til noe i dette. Se for deg en sofa med et panel på veggen. Touchscreen lcd, dvd-rw, av/på knapper, viftestyring, etc fint ordna sammen..

Vanskelig å forklare det, kan kanskje muligens forhåpentligvis vise det senere en gang.

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...