manowar2k Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Sitter her å skal formatere. Sliter litt, fordi at nå som jeg skal formatere har jeg tenkt å gjøre det fra cd-rommen. Såklart går dette langt fra feilfritt. Jeg går inn i bios og skifter på boot settings fra floppy - harddisk - cdrom til floppy - cdrom - harddisk. Skulle vel funke? Men nei, når jeg starter installasjons programmet til WIndows XP, da kommer det en feilmelding om at den ikke finner harddisken min! Det som er enda rarere er at når jeg stiller tilbake til floppy - harddisk - cdrom, DA finner windows harddisken (ikke cden nei, men operativsystemet starter fra harddisken). Noen som kan være så kjempesnille å hjelpe meg? [beklager er vell nesten software relatert på en måte, men jeg trenger hjelp, og det finnes ikke noe software.no ] Lenke til kommentar
Launch Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hvordan er det koblet til da? Står jumperen på harddisken og CD Rom'en riktig? Var det helt likt tilkoblet sist du la inn Windows? Lenke til kommentar
manowar2k Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Det har ikke vært rørt! Så det er helt likt. Er S-ATA disk. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) hvis du ser nederst til venstre, over DomeneSøk, så har HW flere forumkategorier inkl. Programvare ..men.. 1. Du kan laste ned Windows XP Boot fra Floppy (6 disketter) fra www.microsoft.no sine sider og prøve det. Sørg for at du velger riktig språk på booten i forhold til OS'et. 2. Hvis hovedkortet ditt støtter det, kan du trykke F8 (varierer fra hk) for å få opp en bootmeny der du velger hva den skal boote fra der og da. Da slipper du å endre konfig i BIOS. 3. Plug ut ALLE USB-enheter som du ikke trenger når du skal boote med Windows. Det er kjent at dette kan fokke opp booten med Windows CD/Floppy. Eksempel på enheter er webkamera, minnekortleser, ekstern HD osv. Keyboard og mus skal fungere bra men hvis du har mulightet, benytt PS/2. 4. Kjøp nytt HK 5. Start å *whine* ..lykke til! EDIT: S-ATA DISK? aha! Problem løst (mest sannynligvis)!! Du trenger drivere til din S-ATA disk for at booten skal finne den. Står nederst under boot at du skal vennligst putte in floppy med S-ATA drivere nå! ..gjør du det, så har sikkert problemet ditt løst seg! Ellers prøv en av de forslagene der oppe! Endret 30. januar 2005 av ohh-noo Lenke til kommentar
manowar2k Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) 1.Du kan laste ned Windows XP Boot fra Floppy (6 disketter) fra www.microsoft.no sine sider og prøve det. Sørg for at du velger riktig språk på booten i forhold til OS'et. 2. Hvis hovedkortet ditt støtter det, kan du trykke F8 (varierer fra hk) for å få opp en bootmeny der du velger hva den skal boote fra der og da. Da slipper du å endre konfig i BIOS. 3. Plug ut ALLE USB-enheter som du ikke trenger når du skal boote med Windows. Det er kjent at dette kan fokke opp booten med Windows CD/Floppy. Eksempel på enheter er webkamera, minnekortleser, ekstern HD osv. Keyboard og mus skal fungere bra men hvis du har mulightet, benytt PS/2. 4. Kjøp nytt HK 5. Start å *whine* ..lykke til! Jaha, maskinen har vært utsatt for spyware, som har gjort at ingen USB porter fungerer, så den saken var grei Har jo et splitter nytt A-Bit AV8 kort! Vil ikke kjøpe et nytt et Hva mener du med den floppy booten? Hva gjør den? Kan jeg formatere med den? Uansett, jeg fatter ikke åssen jeg kan boote pcen slik at den starter i DOS, en utvei er jo å formatere derifra, eller? Noen som kan hjelpe? Endret 30. januar 2005 av manowar2k Lenke til kommentar
Launch Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 lag en UBCD (Ultimate Boot CD) Den skal klare det meste. http://www.ultimatebootcd.com/download.html Du laster ned der det står mirrors og EXE ZIP nedover Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Windows XP Boot fra floppy er akkurat som CDen men bare fra floppy. Du putter inn floppydisk 1 før du starter opp og så ber den om nummer 2 osv. *kan* godt hende det er CDen.. ---- tror nesten du ikke kan benytte DOS til formatering pga du mest sannsynligvis bruker NTFS filsystem som ikke DOS kan lese av. Bruker du derimot FAT32/16 så kan du bare slenge inn en klassisk Bootdisk (søk bootdisk windows me i Google). Når du er i DOS kan du skrive format [partisjonsnavn].. Lenke til kommentar
Saiko Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 [...] boote pcen slik at den starter i DOS, en utvei er jo å formatere derifra, eller? Jeg skulle tro at bootdisken(e) gjør nettopp det du vil - nemlig la deg havne i dos/windows-installering, da dette er en bootdisks "oppgave" her i livet. Lykke til! Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 jeg mener seff at man booter til Windows-installeringen og derifra partisjoene/formatere osv.. Man havner ikke i DOS på noen av de alternativene jeg gav. Windows-installeringen kjører ikke i DOS. DOS er et eget OS. Lenke til kommentar
koker Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Sitter her å skal formatere.Sliter litt, fordi at nå som jeg skal formatere har jeg tenkt å gjøre det fra cd-rommen. Såklart går dette langt fra feilfritt. Jeg går inn i bios og skifter på boot settings fra floppy - harddisk - cdrom til floppy - cdrom - harddisk. Skulle vel funke? Men nei, når jeg starter installasjons programmet til WIndows XP, da kommer det en feilmelding om at den ikke finner harddisken min! S-ATA DISK? aha! Problem løst (mest sannynligvis)!!Du trenger drivere til din S-ATA disk for at booten skal finne den. Står nederst under boot at du skal vennligst putte in floppy med S-ATA drivere nå! ..gjør du det, så har sikkert problemet ditt løst seg! Ellers prøv en av de forslagene der oppe! Som ohh-noo seier er det mest sansyneleg at problemet ligger i att du mangler Sata driver, den kan du laste ned Her Endret 30. januar 2005 av koker Lenke til kommentar
manowar2k Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Da er det bare en siste ting. Kan jeg bruke den S-ATA driveren på min Seagate Barracuda 200gb harddisk? Uansett, takk så myemyemye! Jeg håper dette funker! Skal teste nå Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) han har visst lenket til en A-Bit S-ATA driver pga hk ditt er fra A-Bit. Skal vel funke da! Si om det funker da Endret 30. januar 2005 av ohh-noo Lenke til kommentar
manowar2k Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Hehe, jeg fikk fikset. Dere er flinke altså! Det var ikke S-ATA driver på maskinen. Men jeg fikk ikke testet den driveren dere gav meg, pga internettet datt ut. Så jeg måtte bruke disketten som fulgte med hovedkortet. Og det funket! TUUUUUSEN TAKK! Konge, god jobb folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå