Foe_of_Good Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hadde en morsom dag i går. Har to maskiner, den ene bruker jeg som server, og begge krasja... Hovedmaskina brukte jeg Ghost på, ikke noe problem sådan, men noen timer senere da jeg skulle ha tak i en fil på serveren gjennom et tegneprogram, låste alt seg og urovekkende klikkelyder kunne høres. Kjørte omstart og fikk "NTLDR mangler" feilmeldingen. Etter mye søking og feiling ga jeg til slutt opp med å prøve å laste inn NTLDR og NTDETECT.COM filene, og valgte heller å innstalere på nytt. Oppstart med cd, finner de harddiskene som er innstalert på maskina, og alle partisjonene, men C var blitt D, og var helt tom, og det samme med en 20 gigs partisjon med bilder og Word dokumenter. DA ble jeg nervøs. Prøvde å kjøre CHKDSK der C hadde ligget. Fikk beskjed om feil. Prøvde å reparere, og den låste seg på 2% og ulydene startet igjen. Prøvde å legge hd'en over i hovedmaskina, men enten mistet jeg mine to SATA disker, eller bare ATA disken vistes og ville ikke fungere. Etter MYE fram og tilbake fant jeg en gammel 12gig hd jeg hadde lagt vekk, innstalerte xp på den, la 120'gigen med ulydene på hodet i kabinettet, krysset fingrene og startet opp, og vips, alt funker igjen, UTEN ulyder! Så nå er det desperat frigjøring av plass og overflytting av filer på gang... Mitt spørsmål da, kan det være en fjær eller noe som har ryket, slik at leserhodet til hd'en ikke når diskene? Jeg mener, siden det funker å legge hd'en på hodet...? Er jo litt merkelig. Andre som har hatt urovekkende klikkelyder fra hd? Regner med at denne traveren av en Maxtor1200 har tatt sin siste runde rundt Bislet snart.. Eller hva tror du..? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Sjekk med PowerMax diagnostics. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Ulyder fra harddisk er aldri et godt tegn. Ta backup umiddelbart. Har selv hatt en IBM "Death star" disk gi meg klikkelyder en gang, naiv som jeg var ventet jeg for å se om det gikk over... noen som det gjorde da disken endelig døde fullstending. Endret 30. januar 2005 av squabbish Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hehe, maxtor sa du? Har hatt noe av det samme som deg, med en 120GB maxtor ide disk, den begynte å lage rare lyder, spesielt ved oppkjøring og nedkjøring av disken. Det var trolig motoren som holdt på å skjære seg (merkelig, ettersom det er fdbmotorer i de diskene, og ikke kulelager). Var ikke noe problem med å få byttet den iallefall.. Men de klikkelydene du beskriver, har jeg også opplevd: med et klikk, og så hang maskina seg en stund, så et nytt klikk og maskina virket igjen, så et tredje klikk, og maskina måtte restartes på den ekle måten, det var mest sannsynlig psuen som ikke klarte å levere nok til alle diskene samtidig, for etter at jeg byttet ble det i orden.. Hvor stor er psuen din? Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Har opplevd klikke-lyder på flere disker før de døde (kjører mine i Raid0). Minst 4 Raid0-oppsett har endt med døde disker siste to årene - alle med klikke-lyder først (så spinner disken opp igjen)... Har 4 disker og 430W Mist PSU - burde holde i massevis... Wintel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå